22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    KarelWillem

[opgelost] 93 Gb tmp (temporary) files beetje veel?

Ik had het vermoeden dat ik sinds gisteren toch wel erg hard door mijn schijfruimte heen schoot.

WhatSize geraadpleegd; en wat blijkt?
    Van de 499 Gb heb ik er 93 Gb aan tijdelijke bestanden staan.

Lijkt me rijkelijk veel.
    Er draaien geen grote downloads en iets anders geks ben ik ook niet aan het doen.

Waar komt die 93 Gb dus vandaan?
    En kan ik die map gewoon dumpen?

Map: private > var > tmp

Bijdrager
    utah62

KarelWillem, waar kan ik de map vinden van bovenstaand screenshot? Zie bij mij geen map Private staan?

Bijdrager
    Swisi

Als tempory files bij Mac hetzelfde is als Windows:

Tempory files = tijdelijke bestanden

Dit kan door o.a. de internet browser worden gemaakt, maar ook door andere programma’s.
    Normaal gezien mag dat weg.*

* Ik ben niet aansprakelijk voor eventuele schade.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben ook geneigd om te zeggen dat dat weg kan.

Maar 93 Gb in de prullenbak kieperen om er later achter te komen dat je systeem plat ligt is ook weer zo eng.

utah62 op 22 januari 2011

KarelWillem, waar kan ik de map vinden van bovenstaand screenshot? Zie bij mij geen map Private staan?

Dat is een ‘verborgen’ map.
    Die kun je alleen openen vanuit een programma als WhatSize.

Bijdrager
    Vinhelper

Start eens ‘Veilig’ op.

1 ==> Even uitzetten.

2 ==> Zoek dan de Shift-toets op (dus waar je normaal hoofdletters mee typt. (die zit links van de Z, aan de rand van je toetsenbord)

3 ==> Druk deze in, en blijf ingedrukt houden, terwijl je je Mac opstart.

4 ==> Blijf de toets steeds ingedrukt houden, totdat er een soort laadbalkje onder het Apple-logo verschijnt. (kan even duren)

5 ==> Dan pas mag je de toets loslaten.

6 ==> Wacht nu een hele tijd (het opstarten kan 10 minuten of korter duren, maar ook een half uur) (er worden allerlei dingen hersteld/ververst in het systeem) IN GEEN GEVAL ONDERBREKEN!

7 ==> Als je dan bent opgestart, klik dan nog een keer op “Herstart”, in het Apple menu. De Mac is dan namelijk in de veilige modus opgestart, en die is niet bedoeld om in te gaan werken. (het kan wel, maar een aantal dingen zijn niet helemaal beschikbaar) Even herstarten zonder enige toetsen ingedrukt, en de Mac start dan weer normaal op.

Bijdrager
    lexvo

Kun je zien wat voor datum/tijd die bestanden hebben? Daaraan is mogelijk te herleiden van welk programma ze zijn.

Als ik in Terminal kijk, dan is de standaard UNIX tmp directory een link naar /private/tmp. Met mijn UNIX kennis zeg ik: als er geen programma draait die deze bestanden nog gebruikt (ook geen systeemtaak!) dan kunnen ze zonder meer weg.

Bijdrager
    KarelWillem

Ehm, oké? En waarom zou ik dat doen?

Dergelijke opstart-rituelen kan ik ook nauwelijks doen.:wink:
    Mijn Mac is 24/7 aan het werk eigenlijk.

Bijdrager
    Vinhelper

Nou? Als jij aan je werk bent, heb je toch ook ruimte op je bureau nodig?

De Mac ook.

Even serieus: hier schieten we niet zo veel mee op natuurlijk, als je de gegeven oplossingen niet probeert uit te voeren.

Enfin, houd het dan maar in je achterhoofd, voor die keer dat je dan wel weer moet/gaat herstarten.

Bijdrager
    Sascha

Karel-Willem, ik zou het zo doen:

1- Zorg voor een backup.
    2- Verplaats die tijdelijke bestanden naar de Prullenbak.
    3- Maak deze nog niet leeg.
    4- Kijk enkele uren of dagen hoe dat werkt.
    5- Geen problemen? Leeg de Prullenmand.

Bijdrager
    GeertGB

Gebruik Applejack. link

Bijdrager
    KarelWillem
    Vinhelper op 22 januari 2011

…Enfin, houd het dan maar in je achterhoofd, voor die keer dat je dan wel weer moet/gaat herstarten.

Veilig opstarten en daarna weer herstarten verandert niets aan de grote hoeveelheid tijdelijke bestanden.

Bijdrager
    casperrrrrrr

@Vinhelper
    Ken jij nog andere oplossingen behalve ‘Safe boot’? Bij ieder probleem zeg jij tegen mensen dat ze dat moeten doen, heb je wel eens gelezen wat een Safe boot precies doet??

@KW
    Als je het internet mag geloven kun je de bestanden verwijderen.

@utah63

<br />
    Cmd + Shift + G<br />

<br />
    /private/var/tmp<br />

Bijdrager
    Vinhelper

Heb jij wel eens gelezen wat je met een safe boot allemaal kunt oplossen?

Toevallig staan deze 2 topics er tegelijkertijd, en kan het bij allebei een oplossing vormen, vandaar dat de tekst gekopieerd is.:smile:

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb gewoon de hele zwik in de prullenmand gekieperd.

Vooruit maar hoor. Ik geloof het wel.:lol:

Bijdrager
    lexvo
    KarelWillem op 22 januari 2011

Ik ben er 99,9999% zeker van dat dit geen problemen zal opleveren:)
    In principe kun je altijd alles gewoon uit tmp weggooien, tenzij het nog in gebruik is door een programma.

Bijdrager
    KarelWillem

Daarom. Lekker toch weer bijna 100 Gb extra ruimte.:lol:

Bijdrager
    ArthurW
    lexvo op 22 januari 2011

Ik ben er 99,9999% zeker van dat dit geen problemen zal opleveren:)

In principe kun je altijd alles gewoon uit tmp weggooien, tenzij het nog in gebruik is door een programma.

Kan altijd, zolang het in de prullemand zit kunnen applicaties er nog gewoon bij. Pas als je de prullenmand leegmaakt, terwijl de bestanden gebruikt worden, komt er een melding dat het niet weggegooid kan worden.
    Er is dus eigenlijk geen probleem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De tmp map wordt gebruikt door allerlei programma’s die tijdelijke data op de hd zetten (Photoshop b.v.b. plaatst hier vaak gigantische hoeveelheden voor o.a. Undo’s). In de alle gevallen kun je dat gewoon wissen als het programma in kwestie niet meer in gebruik is. Eigenlijk is het zo dat het programma bij afsluiten dit zelf behoort te doen. Soms gebeurt dat niet b.v.b. door een bug of omdat het programma ge-crashed was, en groeit de hd vol. Gezien de grote hoeveelheid die kennelijk niet uit zijn eigen verdween zou ik het maar even in de gaten houden, want het hoort natuurlijk niet.
    Ook het feit dat een herstart niet hielp klopt niet want het OS behoort ze dan zelf te legen. (er draait immers geen enkel programma op dat moment)

Bijdrager
    Vinhelper

Maar volgens mij heeft KW geen herstart gedaan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    casperrrrrrr op 22 januari 2011

@Vinhelper
    Ken jij nog andere oplossingen behalve \’Safe boot\’? Bij ieder probleem zeg jij tegen mensen dat ze dat moeten doen, heb je wel eens gelezen wat een Safe boot precies doet??

Er zijn een aantal standaard handelingen die je gelijk kunt (en soms zelfs moet) doen bij bepaalde problemen. Zoals bijvoorbeeld een plist wissen als een programma raar doet. Voor het systeem zelf is dat dan de safe-boot. En dat het bij uiteen lopende problemen kan helpen bewijst dit topic
    Zelf heb ik er baat bij gehad toen ik plotseling met een strandbal cursor zat van 10 tot 20 seconden elke keer als ik switchte van een willekeurig programma naar de Finder (omgekeerd ging goed).

Het belangrijkste wat een safe-boot doet (naast een versimpelde schijfcontrole) is het overslaan van third party onderdelen én de system cache data zodat deze daarna weer vers wordt aangemaakt. Aangezien deze data door erg veel processen wordt aangemaakt, kunnen er dus erg veel symptomen optreden als deze data ergens corrupt is geraakt. Dus het uitvoeren van een safe-boot als één van de eerste stappen bij probleem oplossingen is helemaal niet zo vreemd. (Vooral als het probleem “system wide” lijkt te zijn)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Maar volgens mij heeft KW geen herstart gedaan.

En dit dan?

…Enfin, houd het dan maar in je achterhoofd, voor die keer dat je dan wel weer moet/gaat herstarten.

Veilig opstarten en daarna weer herstarten verandert niets aan de grote hoeveelheid tijdelijke bestanden.

Bijdrager
    Vinhelper

Ik raak hier even de draad kwijt.

Maar ik heb weer wel wat geleerd over de bestanden in de tmp-map en wat de oplossing daarvan is.

Thanks iedereen!:smile:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.