19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    alfonzo

1000 folders benoemen

Hallo,

Het scenario gaat als volgt: ik heb een map met een 1000 tal losse files in en een txt lijst van al de bestandsnamen. Nu wil ik 1000 folders aanmaken op basis van de bastandsnamen (voor elke file één folder). Bestaat er hier een tooltje voor of beter nog een MAC OSX feature dat deze waanzinnige taak voor elkaar krijgt? Ik was even begonnen met het manueel copy/pasten van de bestandsnamen naar de folders, maar dit blijkt gekkenwerk!

Alvast bedankt,
    Fons

Bijdrager
    sedikit

Misschien is dit iets, file sequencer (gratis)? :
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16744

Bijdrager
    alfonzo
    ”sedikit”

Dit lijkt meer een gewone FILE renamer. Op het eerste zicht zie ik nergens een functie zitten om folders te benoemen volgens de bestandsnamen. Jij wel?

Bijdrager
    sedikit
    ”alfonzo”
    ”sedikit”

Dit lijkt meer een gewone FILE renamer. Op het eerste zicht zie ik nergens een functie zitten om folders te benoemen volgens de bestandsnamen. Jij wel?

De folders krijgen dezelfde naam, die naam kun je zelf naar believen invullen. Dan kies je renumber. De foders worden dan allemaal hetzelfde benoemd, maar met opeenvolgende nummers.(zie de afbeelding). Ik heb het in dit geval met zo’n honderd afbeeldingen gedaan van één plaats. Het programmaatje heb ik nog niet onderzocht op meer opties. Ik neem aan dat je zoiets wilt. Zo niet, dan sorry! Iedere folder een verschillende naam geven? Ik denk dat je er niet aan ontkomt, om die naam steeds afzonderlijk in te typen.

Bijdrager
    emjay

Gewoon met de hand, luie donder..dus hup hup aan de slag :lol:

Bijdrager
    BenDover

Iets voor applescript en/of automator?

Bijdrager
    alfonzo

Iedere folder moet dus een nieuwe unieke naam krijgen. Misschien is er een manier om alle files om te vormen tot folders?

Applescript en Automator ken ik onvoldoende om te weten hoe je dit oplost.

Bijdrager
    gjvo

open Terminal.app:

for file in `cat lijstje`
    do
    mkdir map_$file
    done

(Ik ben ouderwets genoeg om operaties op >10 files met een commandline makkelijker te vinden dan met een GUI)

Bijdrager
    svan

Of is er niet een constructie met Automator te bedenken? Met een snelle blik over Automator zie ik toch de functie ‘nieuwe map’ en ‘wijzig naam finder-onderdelen’. Het is een beetje uitproberen en puzzelen, maar ik heb vrij veel weten te automatiseren met het programma…

Bijdrager
    alfonzo
    ”gjvo”

open Terminal.app:

for file in `cat lijstje`
    do
    mkdir map_$file
    done

Hoe ga ik hier concreet mee aan de slag? Waarvoor staat “cat lijstje”?

Bij automator geraak ik er niet uit. Ik mis een handeling waarbij de de tekst uit de filename wordt gehaald.

Bijdrager
    sedikit

Iedere folder/map automatisch een verschillende naam geven is een absolute onmogelijkheid, met of zonder terminal. Je zult elke, afzonderlijke naam toch èrgens apart in moeten voeren.( Dezelfde discussie heb je ook met het verschil tussen spellingscontrole en grammaticacontrole. Dat laatste is ook zo’n onmogelijkheid!)

Bijdrager
    alfonzo
    ”sedikit”

Iedere folder/map automatisch een verschillende naam geven is een absolute onmogelijkheid, met of zonder terminal. Je zult elke, afzonderlijke naam toch ergens apart in moeten voeren. Dezelfde discussie heb je ook met het verschil tussen spellingscontrole en grammaticacontrole. Dat laatste is ook zo’n onmogelijkheid!

Hoewel ik de oplossing dus niet weet, denk ik niet dat dit per se een onmogelijkheid is. Er zijn voldoende vaste parameters in het spel om soort batch in gang te zetten?

Bijdrager
    sedikit

@alfonzo,
    Maar zelfs in het zgn allerhandigste programmaatje, als dat zou bestaan, zul je toch ergens aan moeten geven wat je wilt?! En dat is toch in jouw geval steeds aangeven van een VERSCHILLENDE naam/titel? Jij wilt dus een programmaatje, als verlengstuk van je hersenen, een programmaatje dat voor jou denkt en formuleert. Iemand die zo’n programmaatje weet te bedenken, is miljonair. Net als de perpetuum mobile. Spijtig voor iedereen: het kan niet, en het zal ook nooit kunnen!

Bijdrager
    Gijs Raggers

Nu ben ik absoluut geen wizzkid maar dit kan toch heel eenvoudig in elkaar geknutseld worden. In realbasic kost dit me 3 minuten.

ps. stuur het txt bestand eens naar me op, dan kijk ik er eens naar.

Bijdrager
    sedikit
    ”gijsraggers”

Nu ben ik absoluut geen wizzkid maar dit kan toch heel eenvoudig in elkaar geknutled worden. In realbsic kost dit me 3 minuten.

ps. stuur het txt bestand eens naar me op, dan kijk ik er eens naar.

Ik ben ook helemaal geen wizzkid. Het kan best zijn dat ik het niet helemaal goed begrepen heb, maar volgens mij wil alfonzo iedere map, van die 100 mappen (!!)opnieuw benoemen.
    Mijn boerenverstand zegt dat een apparaat/programma zo slim is, als datgene wat er ingevoerd wordt. In dit geval, hoe je het ook wendt of keert, zijn dat 100 VERSChILLENDE namen/titels. Die moe JIJ bedenken, dat kan een apparaat/programma NOOIT voor je doen. Om Van Gaal te citeren,”zijn jullie nou allemaal zo slim en ik zo dom?” !! (of omgekeerd…..)

Bijdrager
    TijhofGraphics

Je hebt dus een map(map A)
    In map A zitten 1000 bestanden.
    =======MAP A===========
    A/bestand1.ext
    tot en met
    A/bestand1000.ext

Je wilt dus dat deze 1000 bestanden allemaal een eigen map krijgen:

=======MAP A===========
    A/map1/bestand1.ext
    tot
    A/map1000/bestand1000.ext

Maar…. de bestanden hebben geen nummer maar allemaal verschillende onlogische namen.

Bijvoorbeeld:

=======MAP A===========
    Mappeke/Apenheul.pdf
    tot
    mappeke/Zondermeer.dmg

Dus automatische nummering met prefix werkt niet.

Deze moeten dus hun eigen map krijgen:
    =======MAP A===========
    Mappeke/Apenheul/Apenheul.pdf
    tot
    mappeke/Zondermeer/Zondermeer.dmg

==/

Zeg ik zo goed wat je wilt ?

Bijdrager
    guv

Volgens mij kan dat met A Better Finder Rename.
    Is dit wat je bedoelt?

Bijdrager
    alfonzo

Tijhof formuleert het probleem klaar en duidelijk! Geen numerieke toestanden maar unieke namen op basis van de respectievelijke bestandsnaam.

A Better File Renamer lijkt op basis van een lijst bestanden te kunnen hernoemen, en wat met bestanden kan zou met folders ook moeten kunnen lijkt mij? Ik ga de trial eens installeren en kijken of ie t doet.

Alle andere mogelijke oplossingen blijven van harte welkom!

Bijdrager
    svan

Ben benieuwd of je er uit komt…

rest natuurlijk wel nog de vraag: waar heb je dit in godsnaam voor nodig?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.