9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

    Bijdrager
    yehzap

    10.6.8 server IP adres 'in gebruik'. NIET! maar?

    Door een stroom storing is de server uitgevallen en nu is de server niet meer zichtbaar in het ethernetwerk. Wat er feitelijk gebeurt is dat bij het herstarten deze melding verschijnt: IP adres 10.0.0.2 is al door een ander device in gebruik. Door de stroomstoring is dat protocol niet goed afgesloten. Wanneer ik de server nu een ander IP geef, is het netwerk weer bruikbaar en kan ik weer bij de bestanden. Echter, Mail werkt dus niet. Wat ik graag wil is dat het protocol eerst doorbroken wordt (via terminal?) en dan gewoon herstarten van de server met het oorspronkelijke IP adres. Dan zou alles weer normaal moeten werken.

    Is er een ‘killall’ commando om te zorgen dat de verbinding tijdelijk onderbroken wordt waardoor de server weer normaal wordt gezien in het netwerk?


    Bijdrager
    SunKeeper

    DHCP-server (of hele router) opnieuw starten?


    Bijdrager
    Pasav

    Je DHCP rijkt IP nummers uit waarbinnen ook je server valt. Daardoor kan een ander apparaat het zelfde IP gebruiken.
    Zorg dat je DHCP een reeks uitrijkt buiten je oude server IP. Zet je server weer op het oude IP nummer. En herstart alles.


    Bijdrager
    SunKeeper

    Wacht even, geen vast IP voor een server?
    Dat zou dan maar snel even instellen, want met een dynamisch IP werkt voor geen meter.

    Dat is hetzelfde als dat de bakker in een hele lange straat iedere dag op een ander huisnummer zou zitten. Je zoekt je een ongeluk.:D


    Bijdrager
    yehzap

    sunkeeper: server en router zijn al eens opnieuw opgestart.

    pasav: het IP adres van de server is het standaard door apple opgegeven vast IP adres, beginnend met 127. . . . Alle andere apparaten krijgen inderdaad via DHCP het IP. Het oorspronkelijke IP adres 10.0.0.2 van de Mac mini is NIET de server maar het apparaat Mac Mini en is een vast IP. Herstarten is tot op heden geen optie. Het zit dieper in het proces denk ik. Daarom de vraag over het ‘kill’ commando.

    Ik hoor graag de reacties. Bijvoorbaat dank.


    Bijdrager
    SunKeeper

    Dan zou ik het zo doen:

    Router uit.
    Server opnieuw opstarten en zorgen dat het juiste IP-adres is toegewezen en is ingesteld.
    Dan de router weer aan.

    Lijkt erop dat er momenteel twee DHCP-servers aan het vechten zijn omdat de router sneller klaar is met opstarten dan de server.

    Tot zover kan ik het uit je verhaal opmaken, het kan ook zijn dat ik wat dingen mis.


    Bijdrager
    iep

    Ik denk dat je toch even moet gaan verdiepen in IP-adressen en DHCP. Het adres 127.0.0.1 (en ook ::1) zijn adressen die ieder apparaat heeft en waarmee het apparaat zelf wordt aangeduid (meesten kennen het als localhost). Die wordt niet uitgedeeld. Als OS X (of Windows of…) een adres aan zichzelf uitdeelt dan is dat een APIPA adres welke begint met 169.254, de twee cijfers die daarna volgen zijn willekeurig gekozen.

    Als je met IP-adressen op een netwerk aan de gang gaat is het heel erg handig en slim om alles via een DHCP server te doen. Je kunt daarmee willekeurig een adres aan een machine uitdelen of juist een vast adres. Dat laatste doe je vooral voor servers, switches, etc. en heel soms voor clients (port forwarding wordt daardoor een stuk makkelijker). Bij servers, switches en andere apparaten die cruciaal zijn voor je infrastructuur stel je dit ip-adres echter handmatig in. Dat is wat gemakkelijker mocht de DHCP server wegvallen. De DHCP server stel je echter ook zo in mocht door een configuratiefout of update de handmatige instellingen wegvallen. Stroomstoringen zorgen er vaak voor dat configuraties van bijv. de simpele routers gewist worden. Dat kon in dit geval ook wel eens zijn gebeurd. Controleer dan ook de configuraties van je router en alle andere apparaten die een DHCP server kunnen zijn.

    Een protocol doorbreek je niet. Het kill en het killall commando gebruik je ook niet voor een protocol of om de netwerkverbinding stop te zetten. Deze commando’s gebruik je om processen te stoppen/herstarten. Wat je wel kunt doen is een netwerkinterface uit en weer aan zetten (ifconfig down <interface> en ifconfig up <interface>). Daarmee gooi je verbinding uit en weer aan. Kabel eruit en er weer in is ook een optie.

    Anyway, controleer de configuraties van je server, router, enz. eerst eens om te zien of er niet stiekem een DHCP server teveel draait of deze verkeerde adressen aan het uitdelen is.


    Bijdrager
    yehzap

    iep: IP adressen staan weer als voor de stroom storing, maar mail versturen gaat nog steeds niet. SMTP server is niet gewijzigd in de client, maar werkt niet. Wat is er mis???


    Bijdrager
    iep

    Wat werkt er dan niet? Heb je alle port forwards nog goed staan? Wat kun je terugvinden in de logbestanden?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.