16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    DJMischaa

 Menu taal bug (?)

Hi!

Weet iemand waarom mijn Apple menu van taal veranderd per applicatie?
    Als ik bijvoorbeeld in Safari zit is dit mijn menu:

En in uTorrent is dit mijn menu:

Ik vind het maar vreemd, het lijkt mij niet dat een van de hoofdmenu’s van OS X aan een applicatie is gekoppeld, toch?

Bijdrager
    fred44nl

dat zit em niet in OS X, maar in de programma’s die je gebruikt.
    uTorrent is niet de enige, die in het engels verschijnt.

Bijdrager
    DJMischaa

Maar het Apple menu zou toch los moeten staan van een applicatie? Dat de rest van alle opties zoals File, Edit etc. in het Engels zijn in uTurrent, dat begrijp ik. Maar ik vind het vreemd dat het Apple menu daar in mee gaat.

Bijdrager
    Mister Blobby

Nee. Technisch is dat niet zo, al hoewel dat praktisch wel zo lijkt over te komen. Het heeft te maken met het ontbreken van de vertaal-bibliotheken in het programma dat je op dat moment gebruikt en is een ‘normaal’ verschijnsel binnen OS X. Zo is er ook een ‘fout’ in veel bibliotheken waarbij {edit} ‘op-zijn-windows’ wordt vertaald naar ‘bewerken’ terwijl dat op een Mac ‘wijzigen’ behoort te zijn. Terzijde…

[edit*]

Bijdrager
    DJMischaa

Ah, okee! Duidelijk. In mijn 5 jarig gebruik van Apple is me dit nog nooit eerder opgevallen tot afgelopen week. Aan de ene kant is het logisch, maar aan de andere kant totaal niet, haha.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Mister op 29 januari 2013

Nee. Technisch is dat niet zo, al hoewel dat praktisch wel zo lijkt over te komen. Het heeft te maken met het ontbreken van de vertaal-bibliotheken in het programma dat je op dat moment gebruikt en is een ‘normaal’ verschijnsel binnen OS X.

Het lijkt mij toch echt dat de fout ergens anders aan ligt: het -menu wordt niet door individuele programma’s vertaald maar door het besturingssysteem. Als ik een programma erbij pak dat geen Nederlandse vertaling heeft, blijft het -menu toch echt in het Nederlands, en ook bij µTorrent is dat het geval:

Waarom het bij Mischaa anders loopt weet ik ook niet …

Mister op 29 januari 2013

Zo is er ook een ‘fout’ in veel bibliotheken waarbij {edit} ‘op-zijn-windows’ wordt vertaald naar ‘bewerken’ terwijl dat op een Mac ‘wijzigen’ behoort te zijn. Terzijde…

Dat heeft niks te maken met “vertaalbibliotheken” maar met de vertaling van het programma door de maker ervan. Of je moet dat bedoelen met “bibliotheken”, natuurlijk — maar voor mij komt dat woord over alsof je een soort standaardbestand bedoelt dat bij het programma in kwestie op de één of andere manier niet klopt:)

Bijdrager
    DJMischaa

Zie je wel! Ik kon me ook helemaal niet herinneren dat ik dat ooit eerder heb gezin in de ruim 5 jaar dat ik OS X gebruik. Het leek me ook zo onlogisch. Ik ga gewoon m’n andere taalpakketten verwijderen, zal m’n Mac toch altijd in het Nederlands houden. Eens kijken of dat helpt.

I’ll keep you posted.

Inactief
    Anoniem

Pas op met het lukraak weggooien van systeem files. Ik zou Engels er zeker ook op laten staan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het lijkt me sterk dat het verwijderen van talen helpt. OS X pakt namelijk voor elk programma de bovenste taal die het voor dat programma kan vinden uit je lijstje met voorkeurstalen in de systeemvoorkeuren. Gooi je bijvoorbeeld Duits en Russisch weg terwijl je nooit je systeem op Duits of Russisch zet, dan zou dat geen effect horen te hebben op de taal van het -menu — en Engels zou ik er maar op laten staan als ik jou was, want dat is toch de taal waarop het systeem uiteindelijk terug zal vallen.

Bijdrager
    fred44nl

over het weggooien van zgn. niet gebruikte talen, moet je wel voorzichtig zijn.
    voor je het weet breng je OS X in de problemen.
    je wint er niet meer dan100 of 200 MB mee.
    kortom, gewoon laten zoals het is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het probleem zit hem echt in uTorrent (en mogelijk ook andere programma’s) want in tegenstelling tot de post van Jakko gebeurt er bij mij dit:

Het gaat om versie 1.8.0. van uTorrent en dat is dacht ik de laatste versie.
    Bij andere Engelstalige programma’s (o.a. PS) blijft de taal Nederlands. Dus ik denk dat er een verkeerd protocol is gebruikt door de maker van uTorrent zodat de standaard taal van het Apple menu overschreven wordt. Mogelijk is daarbij ook de versie van het OS van invloed.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

1.8.0 zal niet de laatste zijn, want de mijne beweert dat hij “Version 1.8.1 (28758)” is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is vreemd, want ik had uTorrent pas ge-update en als ik nu klik op “check for updates” verschijnt er dit:

Nu dacht ik niet dat dit aan het feit ligt dat ik met SL werk want uTorrent vraagt minimaal 10.5
    De laatste versie is overigens 1.8.2 (vandaag uitgekomen) maar de automatische update “ziet” deze dus niet.
    En ik verwacht niet dat dit het taalprobleem oplost want dat heeft denk ik een lage prioriteit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Even geprobeerd: 1.8.2 werkt, maar de taal veranderd nog steeds in het Engels. Dan moet het door de combinatie van programma en OS versie komen.

Bijdrager
    Verwijder

Als ik µTorrent download en opstart dan is het Apple-menu in het Nederlands. Als ik daarna bij Preferences de taal wijzig in Duits (en quit en start) en weer terug in Engels (en quit en start) dan is het Apple-menu in het Engels. µTorrent speelt vals.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan zou als je het plist bestand van uTorrent wist het weer goed moeten zijn(?)

Ik heb overigens nooit iets veranderd bij uTorrent wat de taal betreft.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.