5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

± 60 finder.plists! Wat te doen? [Opgelost!]

Omdat ik een paar kleine volhardende Finder-probleemjes heb op de Mavericks, wilde ik  in gebruiker/bibl/preferences/de com.apple.finder.plist weggooien. Maar….er staan wel zo’n 60 stuks: één com.apple.finder.plist, de rest voorzien van een soort code. Zie screenshot.

Kan ik die allemaal, met name die voorzien zijn van een “code”, wegkieperen? Alvast mijn dank!

Bijdrager
    koen

Verplaats ze eerst naar je bureaublad (in een mapje), en herstart je Mac. Als alles na een paar dagen goed werkt, kun je ze in de poubelle gooien.

Bijdrager
    sedikit

@koen, bedankt! Heb alles geselecteerd (behalve die ene “normale” finder.plist), in een mapje gedaan. Per ongeluk voorbarig al gedelete/computer herstart/geen problemen/ opgelost!

Alleen…..hoe komen die .plists met code in vredesnaam op mijn iMac?

Bijdrager
    McPim

Het zijn tijdelijke .plist bestanden (geen virus of malware dus) die normaal gesproken hernoemd en verwijderd worden door de app of het proces dat ze aanpast. Waarom dat hier gebeurt is de vraag… Het kan met rechten of permissies op je schijf te maken hebben. Ik zou eerst even afwachten of het opnieuw gebeurt of dat dit eenmalig was. Wat waren of zijn die ‘kleine volhardende Finder probleempjes’ eigenlijk, en zijn die nu opgelost?

Bijdrager
    sedikit

McPim, bedankt voor je reactie. Er was van mijn kant een vergissing in het spel. Ik heb dat Finder-probleempje niet op deze iMac (met Mavericks), maar op de externe HD met El Captan. Die El Captan vertikt het om na de start te openen met het Finder/Programma’s venster. Wat ik er ook aan gedaan heb (inloggen/afsluiten met het geopende venster e.d.), niets hielp. Het enige wat ik kon doen was via Systeemvoorkeuren/Gebruikers en groepen/mijn account/inloggen/Programma’s toevoegen. Maar dan krijg je a het opstarten een klein Finder-venstertje. Ik kwam via Google tegen dat het verwijderen van de com.apple.finder.plist de oplossing zou kunnen zijn. Ben dus eerst op de Mavericks gaan kijken waar die file zat, en toen kwam ik deze ± 60 stuks tegen! Na het verwijderen zijn er geen nieuwe plists bijgekomen.

Resumerend, voor de duidelijkheid!:

-geen probleem op de nu draaiende Mavericks, na het verwijderen van die 60 plist-files

-had op de Mavericks überhaupt geen finder-probleem, maar kwam deze plists tegen

– Mijn vraag ging over het kleine Finder-probleem op de (externe HD) El Capitan. Na opstarten/inloggen òf een klein Finder-venstertje (via gebruikers/inloggen), òf niets (ondanks aanvinken bij het afsluiten van de El Capitan)

-ga daar morgen op de El Capitan kijken. Of daar ook zoveel finder.plists staan. Ga die in ieder geval, hoeveel er ook staan, verwijderen/en iMac afsluiten/opstarten.

-ik kom er eventueel op terug.

Edit: inmiddels de finder.plist op de El Capitan in de prullenmand gegooid/geherstart. Geen resultaat

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.