Dennis Mons
Dennis Mons Geruchten Gisteren 1reactie
Leestijd: 2 minuten

Hoe Apple met iOS in ‘stille oorlog’ Google’s Android van zijn troon wil stoten

Het is een publiek geheim dat Apple nog altijd spart met Google. Maar hoever dat gaat blijft koffiedik kijken. Toch is het bedrijf uit Cupertino nog altijd bereid om Google met de vloer gelijk te maken in een strijd om iOS en Android. (Dat is wat gechargeerd, maar het is blijft altijd een moment voor popcorn.)

Natuurlijk klinkt dit alles nogal panisch. Toch heeft Apple nog enige wrok naar Google, omdat het vindt dat Android-OS gejat is van iOS. Volgens hardnekkige geruchten zit Apple dus niet stil en neemt het mogelijk grote stappen.

Geen Android en Google meer op Apple’s iOS?

De stille oorlog tussen Apple en Google gaat verder dan een beetje duwen op het schoolplein. Apple zou volgens bronnen zelfs Google-apps overbodig willen maken.

De ellende begon al met de introductie van Android (in 2007) waarvan Apple vond dat het wel héél erg leek op iOS (ook uit 2007). Uit die narrige wisselwerking kwam weinig voort, want we zijn nu 16 jaar verder en ze bestaan nog prima naast elkaar.

Volgens berichtgeving van The Financial Times draait deze dus bikkering om drie zaken, los van de OS. De eerste is Apple Maps. Deze app werd ontwikkeld omdat Google weigerde om Apple en de iPhone dezelfde real-time richtingaanwijzers te geven zoals op Android. Apple had dus geen andere keuze en maakte de dienst gewoon zelf. En, dat was niet een succes. Het was zelfs een ramp.

Zoek lens Sherlock Holmes ios android
Ik… ik moet waar naartoe? (Afbeelding: BBC)

Zoek en je zult vinden

Een ander belangrijk aspect van deze vete is de zoekoptie van Google. Het moge duidelijk zijn dat het bedrijf de touwtjes in handen heeft als het gaat om zoekopdrachten. Apple was het daar niet mee eens.

Het bedrijf zocht zijn heil dus elders, en in dit geval met de AppleBot. Deze wordt gebruikt door onder andere Siri en Spotlight op iOS en macOS, maar op een of andere manier kwam die tech niet helemaal in de schijnwerpers te staan. Wederom een gefaald plan.

Sterker nog: volgens de berichten wordt er in de harde kern van Apple keihard gewerkt aan een alternatief voor Google Search. Saillant detail is echter dat een aantal ontwikkelaars naar verluidt overgestapt zijn van iOS naar Google om verder te werken aan de zoektechnologie.

Het derde strijdpunt ligt voor de hand. Het bedrijf is naarstig op zoek naar nieuwe manieren van adverteren. De inkomsten van reclames schieten bij Apple door het dak dankzij iOS, maar het heeft nog even te gaan voor het zich kan meten met Google. Zolang het niet komt met een Bing-versie voor Safari of sowieso iOS, kan het wat dat betreft de strijd op zijn borst schrijven.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reacties: 1

Dokter_Apple
Dokter_Apple

Natuurlijk kunnen ze een poging wagen, maar als ik kijk naar een aantal zaken:

  • De mogelijkheid om de standaard eMail en Browser te vervangen door een eigen variant komt rechtsstreeks van Google Android

  • De mogelijkheid om Widgets in de launcher te stoppen, komt van Google Android

  • Bedtime mode, komt van Android en niet van Apple. Android had dit al tijden voordat iOS dit had

  • Apple Translate? Fiets ondersteuning in Apple Maps? Spraaktoetsenbord? Vertalingen in de Browser?

  • Always on Display? Was het niet 2016 en Samsung met de Galaxy Note 7 die hiermee kwam? Ook Android dus

  • Dynamic Refresh mode van de schermen? Oh en Car Crash detection? Was het niet Google met de Pixel die hiermee kwam?

  • Lock Screen Widets? Was het niet Android die hiermee al met Android 4.4 kwam (we zitten inmiddels op versie 13)

  • App Drawer? Picture-in-Picture? Low Battery Mode?

Dat is enkel het OS, en dan hebben we nog iets waar Apple bijna schittert in afwezigheid: cloud services … Tegenwoordig is Microsoft eigenlijk het meest interessante bedrijf op dit opzicht van de oude tech-reuzen, maar Google doet nog immer mee.

Onverlet het feit dat ik het design van de homepod mooi vindt, is het ecosysteem nogal “povertjes”.

Waar zijn de (video) deurbel? Waar is het digitale voordeurslot? Waar is de digitale thermostaat? Waar zijn de camera’s? Waar is een Google Nest variant met scherm? En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele zakelijke cloud diensten, en Google’s bijdrage aan het open source domein …

Kubernetes (management van cluster systemen)? Google die het in 2014 cadeau deed aan het publieke domein …

Programmeertalen als DART of Go? Google … Angular JS? Google …

Uberhaupt bijdragen aan Open Souce?

Ik zie geen Apple in dat lijstje …

En dan zijn we nog niet eens begonnen over zaken waar bijvoorbeeld Microsoft mee bezig is, neem nu bijvoorbeeld een complete Video-editor … Draaiend op je browser? Clipchamp genaamd:

De standaard editor voor Windows 11 …

En zo is er dus een berg aan zaken, die we verder laten … Apple heeft overduidelijk de plank misgeslagen inzake cloud services, maar ook met een aantal belangrijke zaken die inmiddels funest zijn voor een goedwerkend (toekomstig) eco-systeem.

En dit is een nogal baute voorspelling, maar ik durf te wedden dat Apple de komende 10 jaar zijn koppositie gaat inleveren en meer terug gaat een middelgrote speler te worden … Niets mis mee, maar als ik kijk naar de ontwikkelingen bij de concurrentie, dan vermoed ik niet dat Apple binnenkort hiertegen opgewassen is.

Microsoft Office (365) vs Apple iCloud is geen vergelijking …
Google Cloud vs Apple Cloud is geen vergelijking …

En dat geldt dus voor heel veel diensten … Dan kun je daar een zekere wroeging hebben, maar dat zal voor meer bedrijven gelden … Apple had vee gekopieerd van Windows mobile, Blackberry OS, WebOS en vele andere systemen. Het mooie aan Apple was dat de uiteindelijke implementatie van heel veel van die technieken in iOS op z’n Apple was: prachtig, (veelal) praktisch, flexibel en krachtig … Alles in een (1), zonder al te veel compromissen.

Google blinkt uit in veel zaken in eenvoud. Of het nu Google Maps betreft, Gmail of gewoon “Google.com” … Is niet moeilijk in gebruik. Daarnaast doet zowel Google als Microsoft iets wat Apple praktisch niet doet: toepassingen “platform agnostisch” te maken en anders in ieder geval “universeel”.

Oftewel: Google Apps vindt je in Apple’s App Store. Microsoft Apps vindt je in Apple’s App Store.

Microsoft en Google brengen toepassingen uit specifiek voor iOS en macOS … Hoeveel toepassingen zijn er web-based bij Apple en hoeveel toepassingen hebben hun doorgang gevonden naar Microsoft Windows, Google Android of Google ChromeOS?

Juist ja … Weinig …

En dit is (wat mij betreft) eveneens een remmende factor: data aggregatie - als je de advertenties weglaat - geschiede bij Google op Windows, Mac, iPhone, Android, zelfs Linux … Het maakt eigenlijk niet uit … Daarnaast hebben ze gewoon een scala aan diensten … Youtube is nog steeds een populair videoplatform om maar wat te noemen.

Apple is zich op een gegeven moment erg gaan focussen op de prosumer, iPhone, iMac, Mac Mini - Mac Pro was minder belangrijk geworden, allerlei Pro apps moesten het veld ruimen of werden “vereenvoudigd”. Een echt alternatief voor Office kwam er niet, cloud-services waren altijd al het ondergeschoven kindje en nu gaan we de pijlen richten op Google …

… Ik zeg: doen! Maar probeer eens zelfs 100% - en dan niet cheaten - ECHT 100% helemaal Google en Microsoft loos door het leven te gaan op je iPhone en Mac … Als je eens wist hoeveel bedrijven op Office 365 draaien en grotere bedrijven op Google Cloud of Microsoft Azure, dan wordt je daar eng van …

… Zakelijke markt heeft Apple nooit kunnen bekoren, het onderwijs is ook ietwat ondergeschoven kindje geworden bij Apple … Dus … Daarmee heeft het bedrijf zich - wat mij betreft - zelf enigszins kwetsbaarder gemaakt dan de concurrent.

Want op het moment dat Windows en Android ook gewoon evenzo stabiel geraken, en ook mooie iconen krijgen, en mooie animaties … Wat is dan de meerwaarde van een Apple? Het ecosysteem? Wel, jou ecosysteem. Maar als je Google’s ecosysteem neemt, dan is dat groter. Ook dat van Microsoft is groter.

En dat Apple de eerste was? Ach, ik herken redelijk wat zaken van PalmOS, Blackberry OS, inclusief Blackberry Messenger, ICQ en vele andere reeds overleden platforms in Apple’s iMessage en iOS om wat te noemen. Soundjam? Macromedia KeyGrip? eMagic?

In plaats van zich te richten op oude rivaliteiten zou het Apple sieren zich te richten op de toekomst, want wat ik verneem van de iPhone 15 - waarbij zelfs de suffix “ULTRA” mogelijk wordt geintroduceerd, begint het een slap aftreksel te worden van Android in het kwadraat.

Of het nu gaat om draadloos laden, USB-C, straks meerdere App stores in iOS … Waar is de echte innovatie … Een bedrijf mag na zoveel succesvolle jaren echt wel even “moe” zijn, of gewoon “op” … Maar zo’n pauze mag niet te lang duren.

Dus, laten we hopen dat Apple weer snel de draad weer oppakt en zich wat meer gaat richten op technologien die de komende 10 tot 15 jaar er toe gaan doen. En cloud wordt belangirjker dan ooit!

Overigens, niet dat het er toe doet, maar dit staat los van mijn eigen voorkeuren … Heb zelf een broertje dood aan Cloud, maar ik onderken wel dat het onlosmakelijk deel is geworden van ons dagelijkse leven.

Robotica en dagelijkse toepassingen van AI zijn de grote volgende … Apple zal waarschijnlijk zich richten op AR/VR, maar die kunnen eigenlijk niet zonder een belangrijke troef: cloud-services, data, zoekmachines en diensten … En hierin heeft Apple steken laten vallen …

Ik hoop dat Apple zich komende 2 jaar herpakt, zo niet, dan gaat het IBM achterna … Waarmee het een stuk minder belangrijk zal gaan worden als “speler”.

Reageer op artikel:
Hoe Apple met iOS in ‘stille oorlog’ Google’s Android van zijn troon wil stoten
Sluiten