Wesley Akkerman
Wesley Akkerman Gadgets 20 oktober 2022 6reacties

Klagende Sonos-gebruikers op hun wenken bediend dankzij Sub- en Arc-fix

Zelfs met dure producten als die van Sonos kom je soms ongeregeldheden tegen die mettertijd flink kunnen irriteren. Het is dan wachten totdat zo’n bedrijf de tijd neemt om de complicaties weg te nemen; en soms moet je daar lang op wachten. Maar nu is het zover voor Arc- en Sub-gebruikers: de verlossing is nabij.

Twee maanden hebben eigenaars van de Sonos Sub en/of Arc erop moeten wachten. In die twee maanden hebben verschillende eigenaars van zich laten horen, in de hoop dat de fabrikant mee zou lezen. De prestaties van de twee genoemde systemen gingen er dankzij een andere update op achteruit; maar dat is nu verleden tijd.

Sonos brengt nodige update uit

Wat was er precies aan de hand? Sommige consumenten merkten dat de Sonos Arc minder oomph had op lagere volumes. Dat houdt in dat de muziekbeleving in een bepaalde mate minder was dan het eerst was, om wat voor reden dan ook. En de Sub deed ook al niet meer wat die voorheen deed, met TruePlay actief.

sonos arc
De Sonos Arc (Afbeelding: Sonos)

Mocht je deze problemen herkennen, dan doe je er goed aan zo snel als mogelijk update 14.18 te downloaden voor beide systemen. Die update is sinds deze week beschikbaar voor iedereen. In de changelogs van de update komen we de aanpassingen niet tegen, maar in deze forumthread wordt alles haarfijn uitgelegd.

Gedoe met het volume

De eerste update – die voor problemen zorgde – voerde wat verbeteringen door aan de stemhelderheid. Die aanpassingen blijven bestaan, terwijl Sonos gebruikers ondertussen de mogelijkheid geeft de oude volume-instellingen te behouden. Het is nog even afwachten wat het resultaat hiervan is, maar misschien klinkt alles nu weer zoals het hoort.

En hoewel de reguliere Sonos Sub dus ook getroffen werd door een softwarefout, lijkt de recent gelanceerd Sub Mini nergens last van te hebben. Ook wanneer je thuis alleen een soundbar hebt staan van dit merk, en dus geen subwoofer, dan is er niets aan de hand met TruePlay. Dat zijn toch fijne dingen om te weten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Sonos

Reacties: 6

Ansde
Ansde

Pffff ben al de hele dag bezig met updaten van mijn Sonos apparaten. Nog steeds niet gelukt balen

Eelkevd59
Eelkevd59

Als ze bij Sonos nou ook nog eens zorgen dat de app werkt dan is het een perfect systeem, helaas maakt de app 9 van de 10 keer geen kontakt met het systeem.

EKunst
EKunst

Ik denk dat de grootste irritatie wel de onbetrouwbaarheid van het systeem is.

Ik heb al jaren last van uitval van boxen en het verpesten van mijn netwerk, terwijl het systeem van eigen netwerk gebruik maakt Sonos systeem staat nu ongebruik in huis.

Zou fijn zijn als daar eens een fix voor gemaakt zou worden. Ik wacht af…

Roadrunner
Roadrunner

Sonos is juist erg stabiel en betrouwbaar. 9 van de 10 keer ligt het aan je eigen netwerk dat niet in orde is. Ik spreek uit eigen ervaring. Sluit in ieder geval één speaker aan met een vaste kabel aan je netwerk.

Gandhy77
Gandhy77

Dat ligt niet aan Sonos maar aan je eigen Wifi. Indien je gebruikt maakt van Meshing (meerdere AP’s met de zelfde SSID) werkt het niet en verlies je vaak verbinding. De oplossing is om 1 apart SSID te maken voor Sonos en deze te koppelen aan 1 AP. Problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon.

Gandhy77
Gandhy77

Zie mijn andere antwoord. En Sonos maakt geen gebruik meer van een eigen netwerk :wink:

Reageer op artikel:
Klagende Sonos-gebruikers op hun wenken bediend dankzij Sub- en Arc-fix
Sluiten