Wesley Akkerman
Wesley Akkerman Nieuws 22 juli 2022 3reacties
Leestijd: 2 minuten

Apple gaf nog nooit zoveel geld uit aan lobbyen als nu

Techbedrijven, zoals Apple, besteden veel geld aan lobbyen. Dat moet ook haast wel, anders kunnen ze geen invloed uitoefenen op het beleid. Dergelijke bedrijven liggen de laatste tijd namelijk ook flink onder de loep vanwege mededingingsverstorende gedragingen. Hoeveel geeft de iPhone-maker daar nu ongeveer aan uit?

Eerder dit jaar kwam naar buiten, via Bloomberg, dat techbedrijven meer dan 35 miljoen dollar aan lobbypraktijken uitgeven. Het gaat dan nog niet eens om heel de industrie. Dat bedrag, 35,3 miljoen om precies te zijn, komt alleen bij Amazon, Apple, Google en Meta vandaan. Ze willen allemaal invloed op het beleid uitoefenen.

Hoeveel geeft Apple precies uit?

Nu komt er meer informatie naar buiten over het bedrag dat Apple in het bijzonder spendeert aan dat gelobby: 4,6 miljoen dollar. De genoemde bedragen gelden allemaal voor de eerste helft van 2022. Voor de iPhone-maker geldt ook nog dat het bedrijf niet eerder zo veel geld aan het lobbyen uitgaf als dit jaar.

iPhone 14 Tim Cook Apple
Apple CEO Tim Cook (Afbeelding: AFP / Mandel Ngan)

In vergelijking met dezelfde periode van een jaar eerder, gaf Apple er 1,5 miljoen dollar meer aan uit. In het eerste kwartaal van 2022 gaf het bedrijf een recordbedrag van 2,7 miljoen dollar uit aan lobbyen; dat is 85 procent hoger dan dezelfde periode uit 2021. Voor het tweede kwartaal noteert de fabrikant 1,9 miljoen dollar.

Lobbyen wordt steeds belangrijker

Ondertussen zien we ook dat er veel meer lobbyisten werkzaam zijn bij Apple. Die lobbyisten proberen allerlei zaken te ondermijnen of informatie te vergaren in de strijd tegen verschillende antitrustzaken. Sinds 2019 is er sprake van een sneeuwbaleffect en heeft het bedrijf dit soort mensen meer en meer nodig.

Dat was namelijk het moment dat Apple en andere techbedrijven onder de loep belandden van beleidsmakers en overheden over hun vermeende mededingingsverstorende gedragingen. De ondernemingen moeten zich dus goed kunnen weren in deze felle strijd, want dit kan de toko’s veel geld gaan kosten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Bloomberg

Reacties: 3

diMay
diMay

Terecht verweer . . .

Goderikus
Goderikus

Zeker. Ze streven terecht naar (bijna-)monopolies en moeten hun aan klanten berekende surplus toch ergens aan uitgeven

pjotr
pjotr

Wel fijn voor die techbedrijven. Anders zouden ze belasting moeten betalen net zoals de kleine man/ ZZP-er. Die betalen na 21% BTW ook nog eens 50% inkomstenbelasting. Voor techbedrijven geldt dat niet. Die komen gewoon met een fijn datacentrum en kopen de halve NO polder aan windmolens op. Worden zij CO2 neutraal. Niemand bij gebaat behalve locale bestuurders.

Reageer op artikel:
Apple gaf nog nooit zoveel geld uit aan lobbyen als nu
Sluiten