Mark Hofman
Mark Hofman Digital 20 april 2022 6reacties

Netflix verliest abonnees en geeft jou daar de schuld van

Netflix verliest voor het eerst in tien jaar abonnees. Tijdens het delen van de kwartaalcijfers maakte het bedrijf bekend 200.000 abonnees verloren te hebben in de eerste drie maanden van 2022.

De verwachting is dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Netflix verwacht in het tweede kwartaal van dit jaar ruim 2 miljoen gebruikers te zien vertrekken. Iets waar het jou, de gebruiker, de schuld van geeft. Terecht of klinkklare onzin?

Netflix verliest abonnees ‘door jou’

Sinds de grote prijsstijging in de Verenigde Staten en Canada gaat het niet lekker met Netflix. De streamingdienst verliest veel abonnees en ziet op dat gebied een trend ontstaan. Het bedrijf bereidt zich voor op het ergste en verwacht de komende maanden miljoenen klanten te verliezen.

Netflix steekt de hand voorzichtig in eigen boezem en zegt dat de hogere prijzen onderdeel zijn van het probleem. Al ligt de grootste oorzaak, naar eigen zeggen, bij de gebruikers zelf. De streamingdienst onthulde dat er op dit moment zo’n 100 miljoen huishoudens zijn die hun account met andere consumenten delen. Iets dat het “erg lastig maakt om in bepaalde markten te groeien”, zo liet Netflix weten.

De reden dat het bedrijf zoveel abonnees verliest ligt dus indirect bij jou, mits jij je account deelt met anderen. Maar naar mijn mening is dat niet het probleem waar Netflix tegenaan loopt.

Het echte probleem van de streamingdienst

Ja, er zijn veel mensen die een account delen met vrienden en familie. Ik begrijp uiteraard dat dit vervelend is voor Netflix, al denk ik wel dat het bedrijf goed moet kijken naar de reden achter dit besluit. Er is in de loop der jaren nogal wat veranderd in streamingland, waardoor steeds meer mensen naar dergelijke maatregelen grijpen.

Zo heeft Netflix te maken met een hoop concurrentie. De streamingdienst ziet HBO Max, Disney+ en Amazon Prime Video steeds meer opkomen, terwijl zijn eigen populariteit begint te dalen. Iets dat te maken heeft met de prijzen die Netflix hanteert. Concurrenten bieden een interessant aanbod voor een veel lagere prijs en geven consumenten daarbij ook nog eens de best mogelijke kwaliteit.

Waar je bij Netflix bijvoorbeeld €15,99 per maand betaalt om content in 4K te bekijken, zit die optie er bij HBO Max voor €7,99 bij. Bij Disney+ krijgen consumenten die optie al voor €8,99 per maand. Daarbij begint ook het aanbod van die laatste twee steeds aantrekkelijker te worden in tegenstelling tot hetgeen wat Netflix te bieden heeft.

HBO Max
Een nieuwe dienst in Nederland (Afbeelding: HBO Max)

Wie geen zin heeft om de volle mep te betalen, die zorgt ervoor dat hij de kosten met iemand kan delen. Wat Netflix niet begrijpt is dat je deze mensen, door dit soort praktijken hard aan te pakken, niet terug gaat krijgen als volledig betalende abonnee. Het probleem ligt dus bij het aanbod en de prijs, niet bij de keuze van de consument.

Netflix kijkt naar goedkoper abonnement

Dat Netflix de huidige problemen niet goed inschat is af te lezen van de aankondiging die het tijdens het gesprek met investeerders deed. De streamingdienst wil zijn aanbod toegankelijker maken en introduceert binnen twee jaar een goedkoper abonnement. Hoeveel het precies gaat kosten is niet bekend, maar dat het bedrijf met advertenties gaat werken wel.

Netflix wie? YouTube gaat 4000 afleveringen van series gratis aanbieden

De consument krijgt in deze situatie dus een hele makkelijke keuze. Of je krijgt toegang tot het HD-aanbod van Netflix en moet tussen je films en series naar reclames kijken, of voor hetzelfde geld kijk je zonder reclames (in 4K-resolutie) naar het aanbod van HBO Max. Een keuze die, wat mij betreft, ontzettend makkelijk te maken is.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reacties: 6

matador
matador

Ik heb het sinds gisteren niet meer (bijna een maand opzegtermijn, hangt af van wanneer je abo vernieuwd). De combinatie van bagger, vraagprijs en een beter (lees kwalitatiever) aanbod bij de concurrentie ligt hiervan aan de basis. En Netflix snapt het niet.

ruwepitje
ruwepitje

Sukkels. Ik wil 4K abbo en dat kan alleen met 4 profielen. Tja…dan deel ik er 2 met een ander en betaal ik maar €8,00. Bieden ze 4K abbo met 2 profielen voor €8,00-€10,00 had ik die genomen en niet gedeeld.

tomc
tomc

Tja Netflix is zowat de McDonalds van de streamingdiensten geworden. Er zijn nog wel goede series maar vooraal heel veel troep.

vincentbl
vincentbl

Netflix is gewoon te duur voor wat ze bieden. Door de versplintering onder streaming services missen ze zoveel content maar de prijs is alleen maar omhoog gegaan. Tuurlijk hebben ze nog steeds wel content die oké is, maar ook steeds meer dat de Twitter schreeuwers tevreden moet stellen. Waardoor oude content in een nieuw jasje keer op keer flopt. Nee, ik denk dat dit het begin van het einde is voor Netflix als ze niet een manier gaan vinden om de concurrentie aan te kunnen gaan met de andere!

salco
salco

Waarom zijn jullie toch altijd zo negatief over Netflix? Die zijn echt niet anders dan andere aanbieders. Apple wordt hier altijd geroemd om de zogenaamde kwaliteit, maar Netflix heeft kwaliteit en ook Apple heeft bagger. De app van HBO stoort vaak, de kwaliteit is ook niet je van het, en niet alles is voorzien van Nederlandse ondertitels. Videoland heeft niks bijzonders. Prime heeft veel oude rommel. Disney is in alles Disney, dus het is het allemaal net niet. Enzovoort enzovoort. Mijn advies: ga weer lekker illegaal downloaden! Misschien dat dat de druk opvoert om weer iets nieuws te verzinnen dat én kwaliteit biedt én een gevarieerd aanbod én betaalbaar is.

Dokter_Apple
Dokter_Apple

Netflix bestaat al sinds 1997. Sinds 2007 zijn ze bezig met streamen van content. Sindsdien hebben ze hard gewerkt aan het uitbouwen van de catalogus en het sluiten van deals met content aanbieders.

Dat ging voorspoedig, totdat iedereen een stukje van de taart wilde en er een fragmentatie optrad … Toen werd de content weggehaald en enkel nog beschikbaar gesteld op het eigen platform.

Daarop kwam Netflix met eigen producties. Niet allemaal knallers, maar “Arrested Development” , “Hemlock Grove” and “House of Cards”, “Orange is the New Black”, " Stranger Things, “The Crown” en nog vele meer …

… ze moeten een continu gevecht voeren met filmstudios en aanbieders, en Pixar en Disney? Niet anders tegenwoordig.

En wat is duur, ikzelf ben een van die idioten die gewoon een account heeft genomen voor het gezin plus (omdat ik veel reis) een tweede account voor op reis … Als ik langere tijd ergens verblijf.

Navraag onder mijn eigen familie en vrienden, ruim de helft deelt het account … Soms wel met 5 verschillende mensen … Dan moet je de schuld niet bij Netflix leggen, maar gewoon daar waar het hoort: bij jou, de aalmoezenier, de bloedzuiger die voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en met consumentisme groot is gebracht, zelf het maximale rendement of salaris wil hebben en anders het minimale aan werkinspanning, maar wel het maximale aan geld … Leuke dingen doen, tijd hebben voor van alles.

Maar als het op verplichtingen of betalingen aankomt voor de dingen die je wilt doen … Sja, dan is alles duur, moeilijk en waarom eigenlijk niet gratis om vervolgens te worden vervolgd met: “ja, maar Google doet het gratis” of “ja, maar bij Apple is het goedkoper” …

Welnu, het is niet een probleem van hier, niet een probleem van Apple gebruikers, niet een problemen van Nederland. Het is een mondiaal probleem … Dergelijke mensen zijn namelijk super makkelijk prooi voor (mis)leiding, uitbuiting en collectieve hersenspoeling … Kortom, op weg naar een idiocracy …

… Heb goed het gezever rondom Netflix aangehoord, op verschillende boards, inclusief de investeerders en ben redelijk in schock … Over de kortzichtigheid, domheid en bovenal verslaving aan “meer, meer, meer” … Voor - natuurlijk - “minder, minder, minder …”

En vanzelfsprekend moeten ze ook nog eens aan de verwachtingen van onze tijd, te weten: het forum van social media waar sjamaans, guru’s en roergangers van formaat, met een groot intellect, wereldvisie, intelligentie, creativiteit en echt inhoud ons natuurlijk allemaal weten te vertellen “hoe het moet” … Zie de hoeveelheid TikToks, Instagram en Discord-gangertjes … Plus natuurlijk Twitter en andere platforms.

Zelfs LinkedIN is verworden tot een droeftoeter van formaat omdat men meent zijn (of haar) privé mening te moeten delen op een professioneel platform. Niets meer van over dus. Oekraïne links, rechts, milieu, bovenal delen van de eigen mening en weinig hoor, wederhoor en professioneel gebeuren meer daar …

… en Netflix? Die dreigt eenzelfde lot … Netflix kon zeker wat zaken verbeteren en niet alles is goud dat blinkt daar, maar nu even een realitycheck … Dat men binge-watching doet, een serie die normaal in maanden uitgekeken zou worden in dagen of hooguit twee weken kijkt. Nauwelijks meer leest en alles via video doet en daarmee zo’n honger heeft dat content makers het nauwelijks bijbenen …

… niet een probleem van Netflix … Maar meer van ons … En dan natuurlijk niet willen betalen, want sja, het moet gratis kunnen.

Om morgen te gaan klagen dat er zoveel reclame is en je gebruiksgegevens worden verkocht … Ehm, toen dat niet gebeurde en je veel moest betalen was het ook niet goed.

Welnu, Netflix is geen staatszender, dus ze moeten ergens hun geld vandaan halen. Welnu, let maar op m’n woorden: nog meer populisme op “de buis”, immers dat verkoopt lekker … Meer specials, maar bovenal meer reclames …

En kwalitatieve producties? Met de fragmentatie in distributieland zul je waarschijnlijk voorlopig nooit meer een Netflix productie op Amazon of Apple zien, of een Disney danwel Pixar product op Netflix … En in die grondslag, delen van content als ware een videotheek van alle aanbieders, is Netflix niet in geslaagd. Al ligt de schuld vermoed ik niet bij Netflix zelf …

En Apple? Die zal uiteindelijk - evenals de rest - ook last krijgen van een zekere maturiteit van het eigen platform (en daarmee “saaiheid”).

Zo, nu even koffie …

Reageer op artikel:
Netflix verliest abonnees en geeft jou daar de schuld van
Sluiten