Mark Hofman
Mark Hofman App Store 25 februari 2022 1reactie

App Store goed voor twee keer zoveel abonnementen als Google Play Store

Consumenten met toegang tot de App Store zijn een stuk happiger op abonnementen dan gebruikers van de Google Play Store. Dat wordt duidelijk door een nieuw rapport van onderzoeksbureau Sensor Tower.

Tijdens het onderzoek werd gekeken naar de omzet die beide downloadwinkels afgelopen jaar draaide door middel van abonnementen. Uiteraard werden die resultaten ook direct vergeleken met de cijfers van het jaar ervoor.

Apple App Store-gebruikers gek op abonnementen

In vergelijking met 2020 werd er vorig jaar 41% meer omzet gedraaid op het gebied van abonnementen in de Apple App Store en Google Play Store. Consumenten met een iPhone of Android-smartphone gaven gezamenlijk 18.3 miljard dollar uit. Hiervoor wordt door Sensor Tower alleen gekeken naar applicaties waar een abonnement voor nodig is en die niet gerelateerd zijn aan het spelen van games.

Op dat gebied geven gebruikers in de Apple App Store veel meer uit dan consumenten die toegang hebben tot de Google Play Store. Waar die tweede groep het afgelopen jaar goed was voor een omzet van 4.8 miljard dollar, was die eerste groep goed voor 13.5 miljard dollar.

App Store Apple apps games 2020
De fysieke award van 2020 (Afbeelding: Apple)

De grootste groei is overigens wel afkomstig uit de Google Play Store. Daar werd in 2021, ten opzichte van 2020, 78% meer uitgegeven.

Waar geven consumenten het aan uit?

Sensor Tower heeft in het verslag ook bekendgemaakt aan welke applicaties er het meeste geld werd uitgegeven. De volgende tien apps waren goed voor de grootste omzet binnen de Apple App Store en Google Play Store:

  1. Google One
  2. Disney+
  3. YouTube
  4. HBO Max
  5. Tinder
  6. Pandora
  7. Twitch
  8. ESPN
  9. Bumble
  10. Hulu
macOS Big Sur YouTube 4K 16x9
Logo (Afbeelding: Apple, montage: OMT)

Omzet in de Apple App Store

Naast de gezamenlijke lijst kijkt Sensor Tower ook naar de omzet per downloadwinkel. Via de Apple App Store werden abonnementen voor de volgende applicaties het meeste afgesloten:

  1. YouTube
  2. Tinder
  3. Disney+
  4. HBO Max
  5. Hulu
  6. Pandora
  7. Bumble
  8. Twitch
  9. YouTube Music
  10. ESPN
Tinder ACM
Tinder. (Afbeelding: Tinder/OMT))

Omzet in Google Play Store

Consumenten die toegang hebben tot de Google Play Store gaven hun geld aan de volgende apps uit:

  1. Google One
  2. Disney+
  3. HBO Max
  4. Pandora
  5. Twitch
  6. ESPN
  7. Tinder
  8. Paramount+
  9. Cruncyroll
  10. Peacock TV
Disney+ lancering
Het logo van de streamingdienst (Afbeelding: AFP/Robyn Beck)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Sensor Tower

Reacties: 1

nlmarco
nlmarco

Oh wat fijn dat het Apple friends financieel zo voor de wind gaat zeg. Je maakt je toch wel eens zorgen zo nu en dan.
Ik begin er nu langzaam in te vertrouwen dat ik niet meer maandelijks een zakje geld hoef op te sturen naar ze.
Volgende maand trakteer ik me zelf eens op iets extra’s.

Reageer op artikel:
App Store goed voor twee keer zoveel abonnementen als Google Play Store
Sluiten