Mark Hofman
Mark Hofman App Store 7 oktober 2021 5reacties

‘Apple moet veelbesproken App Store regels aanpassen in Nederland’

De Autoriteit Consument & Markt, ook wel bekend als het ACM, wil dat Apple in Nederland de regels van de App Store aanpast. Dat is het nieuws dat persbureau Reuters vandaag naar buiten brengt.

Het Amerikaanse persbureau baseert het nieuws op de informatie van vier verschillende bronnen die, naar eigen zeggen, bekend zijn met de zaak. Een woordvoerder van de Rotterdamse rechtbank bevestigt het bestaan van de zaak.

Nederlandse waakhond wil verandering in App Store

Apple ligt al langer onder vuur vanwege het beleid in de App Store. Ontwikkelaars zijn verplicht om in-app aankopen via het systeem van de techgigant te doen. Dat heeft uiteraard een reden, want voor iedere transactie ontvangt Apple 15% tot 30% commissie. Iets waar veel van die ontwikkelaars wel een beetje klaar mee zijn.

Het blijft overigens niet bij ontwikkelaars alleen, want nu lijkt ook de Autoriteit Consument & Markt zich ermee te bemoeien. Na een klacht van Match Group, dat eigenaar is van de populaire dating-app Tinder, besloot het bedrijf in 2019 onderzoek te doen naar de werkwijze van Apple. De focus lag destijds vooral op dating-apps, maar de waakhond is inmiddels verder gaan kijken.

Tinder
Tinder (Afbeelding: Pexels/cottonbro)

De conclusie lijkt voor het ACM duidelijk te zijn: Apple misbruikt zijn machtspositie, waardoor concurrenten geen schijn van kans maken. De Nederlandse waakhond legt het Amerikaanse bedrijf geen boete op, maar eist wel dat de regels van de App Store in ons land veranderen. Een zaak die op dit moment dus bij de rechter ligt.

Epic Games opende de ogen

Niet alleen in Nederland, maar ook in Zuid-Korea krijgt Apple tegengas. Iets dat het resultaat is van de rechtszaak tussen Apple en Epic Games. De ontwikkelaar van het immens populaire spel Fortnite besloot de commissie niet meer te willen betalen en vroeg aan zijn spelers om aankopen buiten de App Store te doen. Iets wat Apple ertoe zette om het bedrijf uit zijn downloadwinkel te schoppen.

Epic Games stapte naar de rechter, verloor de zaak en moest een boete betalen. Maar Apple kwam niet volledig als winnaar uit de strijd. Zo moet het bedrijf uit Cupertino ontwikkelaars ook de kans geven om aankopen buiten de App Store toe te staan.

Epic Games moet Apple een aardig bedrag lappen voor rechtszaak

Of het ACM exact dezelfde regels wil in Nederland of er nog een schepje bovenop doet, is op dit moment niet bekend.

Reacties: 5

obuma
obuma

Blijft gewoon een raar gebeuren; ik doe m’n boodschappen bij Albert Heijn omdat ze lekker veel keus hebben. Zij maken ook goeie reclame voor de producten en genoeg ruimte om te parkeren. Vervolgens zeg ik tegen het kassameisje dat ik deze keer wel bij Grolsch ga afrekenen omdat ik daarvan ook een kratje in m’n kar heb staan. Is vast ook goedkoper, rechtstreeks bij de leverancier kopen.

whaha
whaha

Ik kan bij meerdere supermarkten boodschappen doen. Voor de iPhone is er slechts 1 winkel.

Daar gaat die vergelijking toch al mank?
Of snap ik iets niet?

zwah
zwah

Meerdere supermarkten zet ook weinig zoden aan de dijk als het om de A- merken gaat. Simpel omdat de leverancier/fabrikant van A-merken de minimum verkoopprijs voor het product bepaald. Als een supermarkt zich daar niet aan houdt krijgen ze gewoon het product niet meer in de schappen. Dus gaan supermarkten stunten met eigen merk, wat in de meeste gevallen toch echt wel van mindere kwaliteit en/of smaak is, t.o.v. de A-merken. Die meerdere supermarkten is dus duidelijk een wereld van schijnvrijheid. Zelf wissel ik meestal wekelijks af tussen Albert Heijn, Dekamarkt en Vomar, en toch ben ik elke week ongeveer hetzelfde kwijt. Meerdere supermarkten geeft dus nauwelijks een ander resultaat dan 1 appshop van Apple.

salco
salco

Iedereen weet dat als je een Android koopt, je niks hebt aan de AppStore van Apple en andersom. Dus da’s duidelijk. Bij Jumbo is de AH-melk ook niet te krijgen. Duidelijk.

Het gaat erom dat Apple zelf bepaald welke prijs zij vragen. Dat doen supermarkten ook. Bij de Appie is er soms een tijd lang bijvoorbeeld geen ontbijtkoek van Peijnenburg te krijgen, omdat ze het niet eens zijn geworden over de prijsstelling. Zolang die twee partijen het niet eens worden, ligt Peijnenburg niet in de schappen van de AH. Daar kan Peijnenburg wel over lopen klagen, maar AH kan natuurlijk nooit verplicht worden Peijnenburg in de schappen te leggen. Dat bepalen ze gewoon zelf. En ze bepalen ook de prijs. En als Pijnenburg zelf de prijs wil bepalen, en AH wil dat niet, dan liggen ze gewoon niet in de schap. Duidelijk.

Dus als je je niet wil conformeren aan de regels die Apple stelt, dan sta je daar gewoon niet in de winkel. En dat moet de consument de volgende keer afwegen of Apple zonder spel X in de App Store voor hem een goede keuze is. Dus waar bemoeit men zich toch steeds mee?

whaha
whaha

Ah!

Bedankt voor de uitleg, mensen!
Ik denk dat ik het nu wat beter begrijp.

Toch nog even dit:
Wordt er nu juist niet ook van supermarkten gezegd dat ze te veel invloed / macht hebben en dat ze bizar veel winst maken?
Valt daar nog iets zinnigs over te zeggen in vergelijking met Apple?

Reageer op artikel:
‘Apple moet veelbesproken App Store regels aanpassen in Nederland’
Sluiten