Wesley Akkerman
Wesley Akkerman Apple Inc. 8 september 2021 7reacties

Klap voor Project Titan: Apple Car-vicepresident vertrekt naar Ford

Doug Field, die een sleutelrol vervulde bij het speciale Project Titan-team, stapt over van Apple naar autofabrikant Ford. Voordat Field bij de iPhonemaker aan de slag ging, werkte hij bij Tesla. Met het vertrek van de vicepresident vangt het team dat werkt aan autonome auto’s in Cupertino een flinke klap op.

Ford is ontzettend blij met de overstap van Field, aangezien de autofabrikant er een heel persbericht aan wijdt. In dat bericht staat dat Doug Field de nieuwe chief officer of advanced technology and embedded systems is. Wat zijn vertrekt betekent voor de autoplannen van Apple, daar is op dit moment nog niets over bekend.

Apple Car en Project Titan

Tesla kaapte Field al in 2013 weg bij Apple, omdat de man “leiderschap en het technisch talent in huis heeft om mooie producten te maken”. Field was aldaar verantwoordelijk voor de productie van Tesla Model 3, totdat Elon Musk zelf die taken waarnam. Daarna keerde, inmiddels vijf jaar geleden, Field terug bij Apple.

Apple Car
Een concept van de Apple Car. (Afbeelding: Apple Insider)

Vanaf 2018 werkte Field bij het Apple Car-team. Vorig jaar kwam in het nieuws dat de man verantwoordelijk was voor de dagelijkse beslommeringen van Project Titan. Zijn team, bestaande uit honderden ingenieurs, werkte toen onder John Giannandreas leiderschap aan onder meer kunstmatige intelligentie.

Weer bij Apple weg

Ongeveer drie jaar later zien we dat Doug Field wederom vertrekt bij Apple en aan de slag gaat bij Ford. Dat is het bedrijf waar de ingenieur ooit zijn carrière begon, dus hij keert terug bij zijn oude thuishonk. Ford vindt Doug “één van ‘s werelds meest gerespecteerde ingenieurs’, die een “drijvende kracht vormde aangaande auto, tech en mobiliteit bij bedrijven als Apple, Tesla en Segway”.

Apple Car: met deze Koreaanse partners is Apple mogelijk in gesprek

Apple reageerde op het vertrekt van Field door te zeggen dat “we dankbaar zijn voor de bijdragen van Doug”. Ook wenst het bedrijf hem succes bij zijn volgende hoofdstuk. Het is nu afwachten wat dit vertrek betekent voor de Apple Car en Project Titan, die in de afgelopen maanden veel reorganisaties achter de rug hebben.

Ford

Reacties: 7

diMay
diMay

Misschien is men een dergelijke
jobhopper beter kwijt dan rijk.

DokterBibber
DokterBibber

Ford… die T-ford bouwer als het maar zwart is.

Misschien is het maar beter zo, want een Ford is toch echt een wortelbak.

makasa
makasa

Dan wel een wortelbak met de beste internationaal erkende wegligging. Zelfs Topgear is lyrisch. Maar smaken verschillen. Dus voor jou een wortelbak en voor ander een prima auto.

diMay
diMay

Wortelbak of prima auto.
'n Ford blijft een Ford.

ruwepitje
ruwepitje

“Klap voor project Titan: Apple Car-vicepresident vertrekt naar Ford”

" Wat zijn vertrekt betekent voor de autoplannen van Apple, daar is op dit moment nog niets over bekend."

Het schrijven van artikelen is toch wel een heel bijzonder beroep. Als je op je werk of prive op deze manier aandacht vraagt en zo’n waardeloze onderbouwing komt is er geen enkele collega, werkgever, werknemer, familielid of vriend die je ooit nog serieus neemt.

Goderikus
Goderikus

Nou, als de 4e Senior Vice President in 5 jaar naar wortelbakkenfabrikant Ford afdruipt mag je toch wel zeeggen dat er wat ruis op de Car lijn zit.
Na 10+ jaar rondgrutten met Lexus testbakken waarvan de imperiaals kreunen onder de enorme LiDAR-bakken, het eindeloze gezoek naar- en geflirt met partners, het verzamelen van de wildste technologiëen en nastreven van patenten zonder enige coherentie of besef welk product of service daar uit moet rollen, kan je nu toch wel zeggen dat het project redelijk in het slop zit.
Dus dan zijn de geponeerde stellingen toch goed te verdedigen, naar me dunkt. Sterker nog, wat mij betreft kan het nog wel wat stelliger en wat meer in algemene zin, als het tenminste om het geweldige innovatie- en prestatiedrang van (sl)ome :man_health_worker: gaat.

KR1275
KR1275

Apple gaat geen auto’s bouwen. Hooguit ideeën toepassingen in een door Apple bedachte auto, misschien met eigen logo. Als het zo ver komt, gaan Magna de auto bouwen. Daar komen ook elektrische BMW’s, VW’s e.d. vandaan. Ook Sony werkte voor de Vision S met Magna. Meestal willen de elektronicamerken zelf geen auto lanceren, maar laten zien wat zij waard zijn in die markt om zo een toeleverancier te worden.

Reageer op artikel:
Klap voor Project Titan: Apple Car-vicepresident vertrekt naar Ford
Sluiten