Night
Night Nieuws 15 augustus 2021 1reactie

Apple fixt problemen met scanners in macOS, maar wanneer?

De printer en scanner zijn in menig huis waar thuis wordt gewerkt essentiële apparaten geworden. Het is dan ook extra lastig dat bepaalde scanners onder de nieuwste versie van macOS slecht lijken te werken. Bij het starten van een scan verschijnt een foutmelding dat er geen toestemming is om de applicatie te gebruiken. Apple zegt nu dat het op korte termijn dit probleem gaat oplossen.

Een nieuwe support-pagina op Apple’s website omschrijft het probleem. Op de pagina is te lezen dat sommige macOS-gebruikers een foutmelding krijgen wanneer ze een scanner proberen te gebruiken in de macOS-apps Fotolader of in de Printer & Scanner-voorkeuren in de systeemvoorkeuren.

Tijdelijke fix scannerproblemen macOS

In de foutmelding staat te lezen dat je geen toestemming hebt om de toepassing te openen, gevolgd door de naam van het scanner-stuurprogramma. Het bericht zegt dat je contact moet opnemen met je computer- of netwerkbeheerder voor hulp. Ook kan een melding verschijnen die aangeeft dat je Mac geen verbinding met het apparaat kon maken (error -21345).

Apple zegt dat het bezig is om het probleem op te lossen. Tot die tijd kun je de onderstaande stappen volgen:

  1. Sluit alle geopende apps.
  2. Kies Ga → Ga naar map in de Finder menubalk.
  3. Typ /Bibliotheek/Image Capture/Devices en druk vervolgens op enter.
  4. Dubbelklik in het geopende venster op de app die in het foutbericht wordt genoemd. Het is de naam van het scanner stuurprogramma. Er mag niets gebeuren als je het opent.
  5. Sluit het venster en open de app die je gebruikte om te scannen.

Een nieuwe scan zou nu normaal moeten verlopen. Als je op een later tijdstip vanuit een andere app wil scannen en dezelfde foutmelding krijgt, herhaal je de bovenstaande stappen.

mac-scanner permission error
De scanner foutmelding in macOS – Klik/tap voor groter. (Afbeelding via: HP support Forum)

Maar wanneer?

Voor degenen die met dit probleem kampen is er nog wel een teleurstellende mededeling: Apple heeft niet aangegeven wanneer de bugfix in macOS zal verschijnen.

Reacties: 1

csteelooper
csteelooper

Volgens mij heeft het hele subsystem voor afdrukken en scannen diverse problemen. Want ik heb zelf al op meerdere systemen problemen gezien die anders zijn dan het hier beschreven issue.
Op mijn eigen Mac had ik bijvoorbeeld met alle printers hier in huis het probleem dat er bij een afdrukopdracht de melding kwam dat meerdere bestanden van de printerdrivers “schade zouden toebrengen aan de computer.
Dit was vóór ik de upgrade naar Big Sur had gedaan, en ik kon het oplossen door a) het afdruksysteem opnieuw in te stellen, b) de (HP) driver-bestanden van m’n schrijf te keilen (uiteraard na een backup) en c) alle individuele printers opnieuw te installeren, waarna de drivers dus opnieuw werden gedownload bij Apple. Helaas blijkt dat laatste in Big Sur niet meer te gebeuren, want m’n vader had hetzelfde probleem maar bij het doorlopen van deze stappen konden zijn printers niet meer opnieuw geïnstalleerd worden… Bij hem dus de driver-bestanden teruggezet vanuit de backup, en toen werkte alles weer als voorheen, maar de foutmelding over schade was er nog steeds.
Volgens mij wordt dit issue (mijn issue dus) veroorzaakt door verlopen certificaten voor de drivers en een iets te ijverige Gatekeeper…

Het zou mij niet verbazen als ook het issue in het artikel hieruit voort komt, wamt binnen het hele CUPS-systeem op de Mac, en alle daaraan verbonden bestanden, is bijzonder weinig veranderd sinds Snow Leopard. Ik hoop in ieder geval dat het niet lang duurt voordat Apple met de toegezegde oplossing komt…

Reageer op artikel:
Apple fixt problemen met scanners in macOS, maar wanneer?
Sluiten