Mark Hofman
Mark Hofman Apple TV+ 30 juli 2021 5reacties

Marktaandeel Apple TV+ is bekend (en het is alles behalve indrukwekkend)

Tijdens de presentatie van Apple TV+ werd duidelijk dat Apple, met een volledig eigen werkwijze, de concurrentie zou zoeken in de streamingmarkt. Over twee maanden bestaat de dienst twee jaar en aan nieuwe cijfers van JustWatch te zien is dat doel bij lange na nog niet gehaald.

We hebben het op deze website al vaker geroepen: Apple TV+ heeft kwalitatief gezien de beste content, maar legt het qua groot aanbod en populariteit af tegen alle andere diensten. Dat zelfs de Amerikaanse dienst Peacock het beter doet laat zien dt dit klopt.

Marktaandeel Apple TV+

JustWatch is op het gebied van streamingdiensten dé plek waar je moet zijn. De website analyseert de cijfers regelmatig en schetst hierdoor een goed beeld van hoe de markt ervoor staat. Zo heeft het bedrijf nieuwe cijfers naar buiten gebracht voor de Amerikaanse streamingmarkt. Dat is misschien interessanter dan de Nederlandse cijfers, gezien het land iets verder is op dit gebied. Diensten als Peacock en HBO Max worden bijvoorbeeld ook in Nederland verwacht, waardoor de concurrentie voor Apple TV+ groter wordt.

Aan de hand van deze cijfers lijkt dat alles behalve goed nieuws te zijn voor de dienst. Waar Netflix een marktaandeel van 28% heeft en Amazon Prime het met 20% doet, pakt Apple TV+ slechts 3% van het marktaandeel. Ter vergelijking: nieuwe dienst Peacock, die het alles behalve goed doet, heeft met 4% zelfs een groter marktaandeel.

Apple TV+ marktaandeel
Dat ziet er niet goed uit voor Apple (Afbeelding: JustWatch)

Zoals je hierboven ziet zijn ook Hulu (13%), Disney+ (14%) en HBO Max (9%) die het simpelweg beter doen dan Apple.

Klimt Apple uit het dal?

De vraag is of Apple TV+ uit het dal kan klimmen, want aan de content ligt het niet. De kritieken zijn lovend en er is volgens critici geen enkele streamingdienst die het op gebied van kwaliteit beter doet. Toch lijkt Apple, ondanks het succes van Ted Lasso, het grote publiek niet te bereiken. Dat heeft enerzijds zeker te maken met het onoverzichtelijke platform, maar anderzijds ook zeker met het feit dat alleen exclusieve content op de dienst te zien is.

Apple TV+: alle series en films die de komende maanden verschijnen

Benieuwd wat Apple TV+ de komende maanden voor je in petto heeft? Bekijk via de bovenstaande link dan zeker even ons overzicht!

Reacties: 5

DokterBibber
DokterBibber

En dan te bedenken dat die 3% voor het overgrote deel nog bestaat uit niet betalende klanten die hun abonnement cadeau hebben gekregen bij de aanschaf van een Apple product of Sony Playstation…

Snel de stekker uit deze hobby trekken en je verlies nemen.

milez
milez

Het zal wel technische redenen (capaciteit) en juridische redenen (verdeling van rechten) hebben, maar ik wacht op een streamingdienst die min of meer alles aanbiedt, een beetje zoals je op iTunes min of meer alles van muziek kunt vinden.

Zoals het nu is, vind ik het aanbod erg teleurstellend en hebben pakweg Amazon en Netflix zelden meer dan een handjevol titels die ik wil zien. Nu en dan een gratis proefabonnement nemen, volstaat dus ruimschoots om weer mee te zijn.

ahenket
ahenket

Dat heeft enerzijds zeker te maken met het onoverzichtelijke platform

Hear hear. Ik vind het erg ingewikkeld om iets te vinden. In AppleTV+, die rottige Open in … functie (kan dat gewoon uit?) en zelfs de bibliotheek met gekochte films, Siri verstaat sowieso bijna niks dus probeer het niet eens meer.

Marginale update na marginale update komt en gaat voorbij zonder fundamentele verbeteringen in de UX.

Maar goed: als het om AppleTV+ gaat, zou ik willen dat het meer op Netflix leek. Eigen content én breed aanbod. De consument heeft ruime keuze uit diensten maar de dienst zelf is van ondergeschikt belang aan de content. Als ik film/serie X wil zien dan zal de aanbieder mij roesten behalve als ik overal eerst een abbo moet afnemen. Zolang abbo’s de enige toegang tot content vormen eis ik dan ook dat de aanbieder zijn content op orde heeft.

Goderikus
Goderikus

En intussen betaalt elke klant stilzwijgend mee aan dit verliesgevende hobbyproject - alleen maar om die grijze muis op de catwalk te krijgen met Oprah en Ted Lasso

salco
salco

Jullie blijven maar benadrukken dat het niet aan de content ligt, maar het ligt zeker wel aan de content. Het gaat immers niet om de lovende kritieken, maar om de hoeveelheid kijkers. En die kijkers willen blijkbaar niet zien wat Apple TV+ nu aanbiedt. Dus naast de belachelijke slechte app is het ook de niet aansprekende content.

Reageer op artikel:
Marktaandeel Apple TV+ is bekend (en het is alles behalve indrukwekkend)
Sluiten