Mark Hofman
Mark Hofman Apple Inc. 5 juli 2021 3reacties

Apple’s App Tracking Transparency jaagt adverteerders naar Android

Apple’s App Tracking Transparency is een uiterst fijne functionaliteit voor iPhone-gebruikers, maar zorgt er wel voor dat adverteerders hun geld elders spenderen. Volgens The Wall Street Journal worden advertenties sinds april dit jaar meer gericht op Android-gebruikers.

Sinds april zijn consumenten in de mogelijkheid om App Tracking Transparency te gebruiken op hun iPhone en de functionaliteit lijkt in de smaak te vallen. Het verliezen van adverteerders laat namelijk zien dat de functionaliteit uitstekend zijn werk doet.

Apple jaagt adverteerders naar Android

The Wall Street Journal baseert zijn artikel op de gegevens van Branch Metric Inc. Het bedrijf heeft onderzoek gedaan naar het aantal gebruikers die App Tracking Transparency ook daadwerkelijk gebruiken. Volgens het bedrijf staat 67% van de iOS-gebruikers het niet toe om hun activiteiten niet te laten tracken door bedrijven. Dat houdt in dat slechts 33% van de iOS-gebruikers door adverteerders bereikt kunnen worden op de “traditionele manier”.

App Tracking Transparency
Privacy. That’s iPhone. (Afbeelding: Apple)

Adverteerders krijgen hierdoor minder goed te zien hoe effectief hun advertenties zijn geweest. Op die manier kunnen bedrijven minder goed inschatten of hun investering het waard is geweest. Hierdoor wordt één derde van de advertenties niet meer besteed aan iOS-gebruikers, maar aan Android-gebruikers.

Steeds meer de overhand

Het verlies van de adverteerders is vervelend voor Apple, gezien de doelgroep Android-gebruikers überhaupt al interessanter is voor de reclamemarkt. Wereldwijd is slechts 26,4% van de smartphones voorzien van iOS, wat betekent dat 72,8% van de smartphones op Android draaien.

Toch is dit voor de iOS-gebruiker goed nieuws. Het laat namelijk zien dat App Tracking Transparency exact doet waar het voor bedoeld is. Adverteerders en bedrijven hebben veel minder informatie, waardoor het een stuk minder interessant is om geld te investeren. Beter gezegd: je opereert als iOS-gebruiker, tot op zekere hoogte, echt onder de radar.

Facebook en Instagram: ‘Sta tracking toe om onze apps gratis te houden’

Uiteraard is Facebook nog steeds niet tevreden met de functionaliteit die Apple eerder dit jaar lanceerde. Er zijn veel bedrijven ontevreden over ATT, maar het bedrijf van Mark Zuckerberg is zonder twijfel het meest vocaal op dat gebied.

Reacties: 3

zwah
zwah

“Het verlies van de adverteerders is vervelend voor Apple”

Dit soort onzinnige opmerkingen kom je helaas regelmatig tegen in artikelen van Mark Hofman want wat is hier dan vervelend aan voor Apple?

markhofman
markhofman

Meer focus vanuit de markt naar Google en Android, wat is er niet vervelend aan? :wink:

zwah
zwah

Ik zie hier nog steeds niks vervelends aan voor Apple, eerder meer vervelend voor gebruikers van Android daar zij met nog meer advertenties worden bestookt waardoor zij juist overstappen naar Apple. Het feit dat adverteerders hun focus naar Android verleggen is zeker niet positief voor de gebruiker van Android. Per slot is het verdienmodel van Apple niet de advertenties , zoals bij Google. Wat mij betreft zet dit Android alleen nog maar negatiever neer en zeker sinds Google het instellen van niet kunnen volgen voor 2 jaar heeft uitgesteld. Inmiddels is al gebleken dan rond tweederde van IOS gebruikers het kunnen volgen hebben uitgezet. Dat zal voor Android waarschijnlijk niet veel anders zijn, als ze die mogelijkheid hebben.

Reageer op artikel:
Apple’s App Tracking Transparency jaagt adverteerders naar Android
Sluiten