Mark Hofman
Mark Hofman Nieuws 5 mei 2021 0reacties

AirTag niet geliefd bij Tile: “concurrentie welkom, maar houd het eerlijk”

Toen Apple vorige maand dan eindelijk de AirTag aankondigde, was Tile het eerste bedrijf dat zich direct liet horen. De CEO van het bedrijf, CJ Prober, laat zich nu uit over de situatie.

Tile is al zeven jaar actief op het gebied van Bluetooth tracking, maar krijgt nu opeens flink wat tegengas van Apple. Iets waar het bedrijf helemaal niet blij mee is. “Concurrentie is goed, maar het moet wel eerlijk blijven.”

5 AirTag functionaliteiten die deze tracker de moeite waard maken

Tile CEO haalt uit naar Apple

Tile heeft altijd goed samengewerkt met Apple, maar is op dit moment niet blij met het bedrijf. In een interview met Bloomberg laat CEO CJ Prober weten erg teleurgesteld te zijn in de gang van zaken. Ondanks dat het bedrijf de concurrentie niet uit de weg wil gaan, en Apple wat dat betreft zelfs verwelkomt, is het vooral de manier waarop wat niet bevalt. Het probleem ligt volgens de CEO dan ook niet bij de AirTag, maar bij de Zoek Mijn-app.

In 2019 lanceerde Apple het netwerk, waardoor de trackers van Tile een stuk moeilijker te verbinden waren. “Sinds de lancering van de app was het voor klanten heel erg moeilijk om hun trackers te koppelen aan het netwerk”, zo laat CJ Prober weten. Zelfs als het consumenten al gelukt was om dit te doen “kregen ze allerlei meldingen waardoor het leek alsof de trackers kapot waren”. Iets dat volgens de CEO uiteindelijk niet het geval bleek te zijn.

Apple Air Tag 3
De Apple AirTag. (Afbeelding: Apple / Screenshot)

Door wijzigingen aan het netwerk zorgt Apple er bijvoorbeeld ook voor dat consumenten er niet voor kunnen kiezen dat Tile altijd toegang krijgt tot de locatie. Dat is dan ook de reden dat het bedrijf sinds 2019 vraagt om toegang tot de U1-chip in de iPhone. Iets waar Apple nooit toestemming voor gaf. Inmiddels weet Prober precies waarom:

“Het grootste verschil is dat de AirTag gebruik kan maken van functionaliteiten die voor Tile geblokkeerd worden.”

‘De reden dat we ons laten horen’

Veel mensen zouden denken dat Tile dit soort zaken helemaal niet nodig heeft. Het bedrijf maakt goede producten en heeft al jaren succes. Iets dat CJ Prober zelf ook wel ziet. “Veel zaken zijn in ons voordeel”, zegt hij in het interview. “Je hebt geen accessoires nodig om je Tiles vast te maken aan spullen, we hebben een groter bereik en we zijn luider.”

“We hebben een sterke positie om de concurrentie aan te gaan, maar hebben niet het idee dat we het spelletje moeten spelen op de manier zoals Apple dit nu doet”

Volgens CJ Prober is dit probleem groter dan alleen bij Tile zelf. “Dat is dan ook de reden dat we ons laten horen”

Bloomberg

Reacties: 0

Wees de eerste die reageert.

Reageer op artikel:
AirTag niet geliefd bij Tile: “concurrentie welkom, maar houd het eerlijk”
Sluiten