Mark Hofman
Mark Hofman App Store 5 mei 2021 0reacties

Ontwikkelaars krijgen nieuwe plek om te adverteren binnen App Store

Sinds 2016 zijn ontwikkelaars in de mogelijkheid om te adverteren in de App Store. Zowel apps als games worden hierdoor in de zoeksectie uitgelicht. Uiteraard in de hoop dat meer consumenten deze op het spoor komen en binnenhalen.

Het lijkt een succesvolle methode te zijn, want Apple voert een wijziging door in de strategie. Waar je als gebruiker eerst daadwerkelijk een zoekopdracht uit moest voeren om de advertenties te zien, is dat vanaf nu niet meer vereist.

App Store kritiek terecht? Interne documenten laten torenhoge winstmarge zien

App Store biedt nieuwe plek voor advertenties

Apple heeft een nieuwe plek aangewezen waar ontwikkelaars hun apps kunnen uitlichten. Het is vanaf nu mogelijk om niet alleen te adverteren wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert. Het is nu namelijk mogelijk voor ontwikkelaars om hun producten al voor de zoekopdracht aan de mens te brengen. Zodra jij als gebruiker de zoek-tab opent, krijg je namelijk twee lijsten met apps te zien. Naast “Ontdekken” staat er nu ook een lijst met “Aanbevolen”.

In de lijst met Aanbevolen applicaties zijn titels te zien die gebaseerd zijn op je interesses. Hiervoor wordt er niet alleen rekening gehouden met je zoekopdrachten, maar ook met de applicaties die je eerder al gedownload hebt. Deze lijst werd voorheen alleen voorzien van titels die Apple je aanbeveelt, maar kent vanaf nu dus ook een gesponsorde applicatie.

Advertentie App Store
Ontdekken en Aanbevolen in de Store! (Afbeelding: Mark Hofman / OMT)

Zoals je hierboven ziet stelt Apple de ANWB Onderweg app aan mij voor. De App Store gaat er dus vanuit dat ik misschien niet zo goed op de weg ben zoals ik zelf in gedachte heb. Het is overigens wel zo dat ik deze app eerder op mijn iPhone heb gebruikt, waardoor de aanbeveling zeker niet verkeerd is. Er komt dus wel wat tracking bij kijken.

Zo zet je tracking uit

Gepersonaliseerde advertenties in een App Store vind ik persoonlijk erg fijn, maar het kan natuurlijk zijn dat je er niet op zit te wachten. Daarom is het goed om te weten dat Apple je de mogelijkheid geeft om dit uit te schakelen. Hiervoor ga je naar de Instellingen, selecteer je de optie Privacy en kies je onderaan voor Apple reclame. In dit menu is het mogelijk om Gepersonaliseerde reclame in te schakelen of uit te schakelen.

App Tracking Transparency: zo werkt de nieuwe iOS 14.5 feature

Meer controle hebben over de apps en websites die je gegevens tracken? Dan is de functionaliteit App Tracking Transparency een goede voor jou. Wil je meer weten over die functionaliteit, check dan zeker even het bovenstaande artikel!

Reacties: 0

Wees de eerste die reageert.

Reageer op artikel:
Ontwikkelaars krijgen nieuwe plek om te adverteren binnen App Store
Sluiten