Jelle van Es
Jelle van Es Reviews 24 april 2021 0reacties

The Oregon Trail review: Apple Arcade scoort must-have klassieker

Onlangs heeft de Apple Arcade een flinke boost gekregen met een aantal nieuwe games en het plaatsen van een aantal klassiekers binnen de service. Met The Oregon Trail keert een absolute klassieke titel terug op het platform.

In de jaren zeventig werd de oorspronkelijke The Oregon Trail uitgebracht als een serie educatieve games. Amerikaanse scholieren konden via de game leren over hoe zwaar het leven in de achttiende en negentiende eeuw was. Deze heruitgave is gelukkig weinig educatief. Het doel is nog altijd om een viertal burgers met een huifkar een tocht door de Verenigde Staten te laten maken en uiteindelijk te eindige in Oregon.

Oregon Trail Review

Het bereiken van Oregon is geen gemakkelijke opgave en onderweg krijg je vele uitdagingen voorgeschoteld. De game is te vergelijken met The Banner Saga-games, maar dan zonder de strategische gevechten. Tijdens je rit naar verschillende checkpoints krijg je met diverse uitdagingen te maken en moet je keuzes maken. Kies je er voor om bessen te plukken om zo je voorraden aan te vullen, met het risico dat ze giftig zijn? En wat doe je als je dorstig bent en voorbij een plas water komt, maar er wel muggen op het water zoemen. Keuzes die je maakt kunnen invloed hebben op je gezondheid, hygiene, uithoudingsvermogen en je kalmte.

Apple Arcade The Oregon Trail
Hoe houd je je groep bij elkaar? (Afbeelding: Gameloft)

Voordat je echter begint met het avontuur, moet je de vier burgers kiezen om de tocht mee te beginnen. Elk personage komt met voor- en nadelen. De één kan bijvoorbeeld heel goed jagen, maar is een sloddervos, waardoor de hygiëne van dat personage snel omlaag gaat. De ander geeft je extra geld, maar is snel vermoeid. Met het geld wat je hebt kun je vervolgens een huifkar aanschaffen. De duurste versie heeft daarbij als voordeel dat er veel bagageruimte is en hij stevig is, maar dan heb je minder geld over om proviand mee in te slaan. Het is namelijk wel handig om te beginnen met een wagen die gevuld is met schone kleding, proviand, kogels om te jagen op wilde beesten en medicijnen, wanneer je gewond bent.

Rustig aan soms (Afbeelding: Gameloft)

Telkens een stapje dichterbij

Kortom, The Oregon Trail is een game waarbij je telkens keuzes moet maken en telkens wat verder komt. De eerste paar keer dat ik de game speelde ging het snel mis en legden mijn burgers het loodje. Maar na een paar keer proberen lukte het me toch om het einde te halen en de reis succesvol af te leggen. Toen had ik er wel al een uurtje of tien ingestopt en kun je dan nog aan de slag met vele zij-opdrachten. Het is misschien qua titel niet de meest sexy nieuwe toevoeging aan de Apple Arcade, maar onder aan de streep is de game zeker de moeite waard. De game is nu beschikbaar en hier te scoren.

Fantasian is vandaag op de Apple Arcade verschenen