Mark Hofman
Mark Hofman Digital 28 april 2021 2reacties

Spotify richt pijlen op Apple Podcasts en introduceert abonnementen

Dat Spotify meer geld wil hebben van zijn gebruikers mag duidelijk zijn. Het bedrijf kondigde gisteren al een prijsverhoging aan en laat vandaag weten dat het de strijd met Apple Podcasts aangaat. Althans, niet met die exacte woorden.

Wie zich een beetje verdiept heeft in de wijzigingen rondom de podcast-app van Apple zal weten dat het bedrijf met abonnementen komt. Een handige manier voor makers om geld te verdienen aan hun podcasts. Je mag drie keer raden wat tegenhanger Spotify vandaag te melden had.

Spotify gooit zijn prijzen omhoog: ga jij binnenkort meer betalen?

Spotify introduceert abonnementen voor podcasts

Nadat duidelijk werd dat Apple Podcasts voorzien zou worden van abonnementen was het eigenlijk wachten tot het antwoord van Spotify. Vorige week werd al geroepen dat de streamingdienst zelf ook met abonnementen zou komen en dat nieuws wordt vandaag bevestigd. Spotify pakt het wat dat betreft praktisch hetzelfde aan als Apple Podcasts, maar zorgt er wel voor dat het bedrijf van Tim Cook niet meeprofiteert.

De functionaliteit van Spotify zorgt ervoor dat je bij podcasts als Tiny Leaps en Big Changes, straks een slotje te zien krijgt. Deze staat op de plek waar je normaal gesproken een show aan kan zetten. Wanneer je op het slotje klikt krijg je overigens niet direct de mogelijkheid om een abonnement op die desbetreffende titel af te sluiten. Sterker nog: je wordt naar de website van de maker van die podcast gebracht. Via deze weg is het mogelijk om een abonnement op de podcast af te sluiten, waardoor Spotify niets af hoeft te dragen aan Apple. Simpelweg, omdat de aanschaf buiten de app plaatsvindt.

Spotify Podcasts
De boel achter slot en grendel (Afbeelding: Spotify)

Het is een goede zet van Spotify om de concurrentie, naar eigen zeggen, eerlijk te houden. Al zal het voor de consument zelf als een neerslachtige manier voelen om een abonnement af te sluiten.

Beter voor de makers

Ondanks het feit dat deze manier van werken voor de consument niet de meest makkelijke is, lijkt het voor de makers wel beter te zijn bij Spotify. De streamingdienst maakt het namelijk mogelijk voor makers om in de eerste twee jaar geen cent af te hoeven dragen aan het platform. Vanaf 2023 zal het bedrijf pas een deel van de omzet pakken, wat begint bij een percentage van 5%. Bij Apple dragen makers het eerste jaar 30% af en zijn ze daarna 15% van de omzet kwijt.

Zoveel gaat Apple vangen voor de abonnementen in de vernieuwde Podcasts-apps

Het enige nadeel is dat podcastmakers, zover duidelijk is, bij Apple direct aan de slag. kunnen. Spotify zal werken met een wachtlijst voor makers.

Reacties: 2

kevv
kevv

Het succes van podcasts zit er voor mij in dat ze gratis zijn. Ik luister ze als ik toevallig niets te doen heb en toevallig ergens in geïnteresseerd ben. Betalen daarvoor vind ik echt de moeite niet waard.

zwah
zwah

Persoonlijk heb ik ook niks met Podcasts, ook niet de gratis variant. Spotify is echt de laatste muziekdienst die ik zou kiezen om de rede dat ze geen CD-kwaliteit of hoger kunnen leveren. Daarnaast zijn ze mij ook teveel bezig met koppelingen naar Sociale media, waar ik liever niks meer mee te maken wil hebben. Heb een abonnement bij Qobuz lopen omdat zij naar mijn mening de beste streaming-kwaliteit leveren (beter dan Tidal). Als Spotify zijn tarieven omhoog gaat gooien, denk ik dat Deezer daar wel bij vaart want die is dan goedkoper dan Spotify en voor € 14,99 per maand zelfs CD-kwaliteit. Apple music is voor mij geen overweging omdat ik de kwaliteit te laag vind en het is niet bruikbaar op al mijn geluidsapparatuur. Qobuz kan ook op al mijn Apple apparaten, waarbij je ook kunt kiezen in welke kwaliteit je wilt streamen.

Reageer op artikel:
Spotify richt pijlen op Apple Podcasts en introduceert abonnementen
Sluiten