Night
Night Apple Inc. 2 april 2021

Snapchat onderzocht mogelijkheden om Apple’s App Tracking Transparency te omzeilen

Snap Inc. blijkt een deugnietje te zijn. Het bedrijf achter Snapchat heeft naar verluidt manieren onderzocht om de aanstaande privacy-functie van Apple te omzeilen. Zo zou het zijn gebruikers kunnen blijven tracken, aldus een nieuw rapport.

Apple zal in iOS binnenkort een nieuwe functie introduceren, genaamd App Tracking Transparency (ATT). Die privacy-functie vereist dat apps toestemming van gebruikers krijgen om ze te mogen volgen. Apple heeft daarmee omwille van de privacy van zijn klanten de woede op zijn hals gehaald van bedrijven die sterk afhankelijk zijn van advertenties, zoals Facebook.

Volgens AppleInsider hebben diverse Chinese bedrijven hebben al gekeken naar manieren om de privacywijzigingen te omzeilen met behulp van gegevens van derden. Snap, de maker van Snapchat, is tot dusver het grootste Amerikaanse bedrijf dat manieren heeft onderzocht om de beperkingen te omzeilen, meldde de Financial Times.

Uit interne documenten verkregen door de Financial Times blijkt dat Snap gegevens wilde verzamelen van externe bedrijven om te analyseren of gebruikers op advertentiecampagnes hebben gereageerd. Het plan was gericht op het vergelijken van die gegevens, waaronder IP-adressen, met de eigen informatie over gebruikers. Op deze manier zouden deze te identificeren en te volgen zijn. Het is een techniek die bekend staat als probabilistic matching.

Snapchat trackt zijn gebruikers.

Snap bevestigde aan de Financial Times dat het al enkele maanden een probabilistische matching-campagne voert om de impact van het nieuwe privacybeleid van Apple te testen. Snap beweert echter dat het van plan was het programma uit te schakelen wanneer ATT wordt gestart.

In de toekomst zei Snap dat het weet dat het gebruikers niet kan volgen zonder hun toestemming, maar suggereerde dat het gegevens over “cohorten” zou kunnen verzamelen zonder de regels te overtreden.

Eerder deed Apple al een bericht de deur uit richting ontwikkelaars, met het advies om elke code te verwijderen die probabilistische matching ondersteunt.

In China gevestigde technologiebedrijven hebben ook methoden getest om ATT te omzeilen. Al in maart waarschuwde Apple Chinese ontwikkelaars die ATT probeerden te omzeilen, dat pogingen om zonder toestemming gebruikers te volgen zou leiden tot verwijdering uit de App Store.

In februari waarschuwde Snap zijn investeerders dat de inkomsten zouden kunnen worden geschaad door de aanstaande privacy-wijzigingen van Apple.

De meest uitgesproken criticus van de functie is Facebook, dat een campagne heeft gelanceerd waarin wordt beweerd dat ATT kleine en middelgrote bedrijven zou schaden. Facebook heeft echter een ommezwaai gemaakt en toegegeven dat het bedrijf “geen andere keus” heeft dan het nieuwe beleid te accepteren.

De ATT-privacyfunctie zal naar verwachting ergens in het voorjaar als onderdeel van iOS 14.5 worden gelanceerd.

Reageer op artikel:
Snapchat onderzocht mogelijkheden om Apple’s App Tracking Transparency te omzeilen
Sluiten