Night
Night Nieuws 6 april 2021

Na Intel drijft nu ook Microsoft de spot met Apple

Microsoft is een nieuwe advertentiecampagne gestart voor de Surface Pro 7. Net als bij een onlangs uitgebrachte serie advertenties van Intel, moest ook deze campagne over de rug van Apple gaan. De iPad Pro was dit keer het mikpunt van spot. In de advertentie, die je onderaan kunt bekijken, wijst Microsoft erop dat het Surface Pro 7 een ingebouwde standaard heeft, en de iPad Pro niet. Wauw.

Was het eerst Intel, die de spot dreef met de M1 MacBooks, nu is het Microsoft die dacht dat dit wel een goed idee was. Met een nieuwe reclamecampagne dacht het bedrijf zijn Surface Po 7 te kunnen vergelijken met de veel populairdere iPad Pro. Wij konden de poging alleen maar triest noemen.

Standaard?

Het feit dat de iPad Pro standaard geen standaard heeft, is waarschijnlijk geen enkel probleem voor de meeste mensen. Het feit dat Microsoft met een advertentie komt, die specifiek dat onderdeel als grootste tekortkoming aan de iPad Pro opgeeft, kan ons niet overtuigen. Het laat in ieder geval niet zien dat je overtuigd bent van de kwaliteit van je eigen product. Zeker als je bedenkt dat de iPad Pro veruit meer populariteit geniet dan de Surface Pro. Bovendien, met een Smart Cover (die je toch wel graag gebruikt ter bescherming van je iPad) krijg je die standaard er gewoon bij. Maar eerlijk is eerlijk, die behoort niet tot de standaard uitrusting van de iPad Pro.

Toetsenbord

Het wordt er allemaal niet beter op als er in de advertentie begonnen word met klagen over het ‘zware’ Magic Keyboard van de iPad Pro. Opnieuw niet iets waar veel mensen echt ‘zwaar aan tillen’, om maar in de sfeer te blijven. Trouwens, het merendeel van de mensen gebruikt de iPad Pro niet eens met een toetsenbord.

Waarschijnlijk is de reden waarom Microsoft zich focust op het nogal irrelevante toetsenbord-gewicht, is dat het Surface Pro 7 zelf een stuk zwaarder is dan de iPad Pro – bijna 800 gram tegenover de 643 gram van de grootste iPad Pro. Door het vergelijken van de beide tablets mét hun toetsenborden, wordt de iPad Pro wel net iets zwaarder dan de Surface Pro. Reden genoeg voor Microsoft om te adverteren met de term ‘vederlicht’. De vergelijking is sowieso erg vaag, aangezien beide tablets standaard worden verkocht zonder toetsenbord.

Aansluitmogelijkheden

Microsoft is overtuigender als het de aansluit-mogelijkheden vergelijkt. De Surface 7 heeft twee USB-poorten, waarvan een legacy USB type 1 poort, tegen de enkele USB-C poort van de iPad Pro. Maar dat is dan ook echt het enige voordeel dat de Surface Pro 7 heeft boven de iPad Pro. De tablet van Microsoft kan hierdoor een nuttiger hulpmiddel zijn voor mensen die een tablet willen gebruiken voor productiviteit.

Microsoft beweert verder dat, terwijl de iPad Pro ‘slechts een tablet’ is, de Surface Pro 7 een ‘volledige computer én een tablet’ is. De Surface Pro 7 is voorzien van een volledige versie van Windows 10, terwijl de iPad Pro maakt gebruik van iPadOS. Dat een iPad hierdoor veel krachtiger en flexibeler aanvoelt, hoor je natuurlijk nergens. Overigens wel iets, dat in de meeste vergelijkende tests duidelijk naar voren komt.

De prijs

Microsoft benadrukt ook het prijsverschil. De Surface Pro heeft een vanaf-prijs van 899 euro terwijl de goedkoopste iPad Pro zelfs 50 eurocent goedkoper is. Okee, okee, de grotere 12,9-inch versie kost je gelijk 220 tot 500 euro meer, maar ook dit is zeer suggestief. Er is namelijk een breed scala aan Surface Pro 7 configuraties verkrijgbaar, waarvan er toch een aantal veel duurder blijken dan de duurste iPad Pro.

Conclusie

Als dit de enige pluspunten zijn, waarmee Microsoft zijn klanten wil overtuigen beter te zijn dan Apple, vinden we dit maar een magere statement. Daarnaast vragen we ons af of dit soort agressieve marketing wel aanslaat bij een potentiële klant. Wij denken dat een positievere advertentie waar Microsoft zich zou richten op de functionaliteit van de Surface Pro 7, in plaats van het vergelijken met een populairdere rivaal, veel meer baat zou hebben. Het zou in er ieder geval op lijken dat Microsoft meer zelfvertrouwen heeft in zijn eigen product.

Het feit dat Microsoft worstelt om gebieden te vinden waar de Surface Pro 7 de iPad Pro kan verslaan, helpt ook niet echt. Serieus… zijn een standaard en het gewicht van een optioneel toetsenbord echt zó belangrijk, dat dit mensen moet overtuigen om voor een Surface Pro te gaan?

Dat wil niet zeggen dat Microsoft Apple niet zou mogen bespotten. Apple begon tenslotte met zijn Mac vs PC-advertenties, járen geleden. Maar misschien zou Microsoft zijn ‘aanvallen’ een beetje beter kunnen richten, anders komt het gewoon beetje defensief over. Aan de andere kant werkt de reclame misschien wel zoals bedoeld. We hebben het er tenslotte nu wel over. Maar ja, een Surface Pro komt er bij ons – als echte Apple fans – natuurlijk écht niet in.

Bekijk de advertentie zelf, en laat ons weten wat jij ervan vond:

Dit artikel weerspiegelt de opinie van de auteur. Je hoeft het er dus helemaal niet mee eens te zijn en je reacties zijn natuurlijk van harte welkom hieronder.

 

Reageer op artikel:
Na Intel drijft nu ook Microsoft de spot met Apple
Sluiten