Night
Night Apple Inc. 23 maart 2021

Merkgetrouwheid Apple-gebruikers hoger dan ooit

Merkentrouw voor Apple heeft een recordhoogte bereikt van 92%. Waar andere bedrijven, zoals Samsung, een enorme terugval meemaakten, zorgde Apple er met de iPhone 12 voor, dat de merk-loyaliteit van het bedrijf tot een recordhoogte werd gestimuleerd.

Volgens een onlangs verschenen rapport van SellCell heeft de merkentrouw voor Apple een recordhoogte bereikt van 92%. Vorig jaar was nog 90,5% van de klanten trouw aan Apple, hetgeen nog steeds een branchepiek is.

De enquête is uitgevoerd en was specifiek op zoek naar de volgende feedback:

  • Merkentrouw van vijf grote smartphone-merken
  • Voorkeursmerk voor overstappers
  • Factoren die van invloed zijn op merkloyaliteit en het overstappen op een ander merk
  • Meest en minst populaire vlaggenschip-smartphones

Volgens het rapport hebben andere merken, zoals Samsung, een daling van de merkengetrouwheid ervaren van 85,7% in 2019 naar 74% in 2021. Hiermee zijn Apple-gebruikers 18% loyaler aan het merk, dan zijn grootste Android-concurrent. Daarnaast gaf bijna de helft van de respondenten aan dat Apple’s iPhone 12-serie momenteel het beste aanbod van één telefoonmerk is.

iPhone 12 5G
De eerste 5G smartphone van Apple.

Hier zijn alle hoogtepunten uit het rapport:

  • Uit onderzoek blijkt dat de merkentrouw voor Apple op een recordhoogte ligt van bijna 92% (tegen 90,5% in 2019)
  • Ondertussen is de loyaliteit van Samsung met 11,7% gedaald van 85,7% in 2019 naar 74% in 2021
  • Apple-gebruikers zijn bijna 18% loyaler aan hun merk dan Samsung-gebruikers
  • 26% van de Samsung-gebruikers zal de volgende keer dat ze upgraden op een ander merk overstappen
  • Van de Samsung-overlopers zal een meerderheid (53%) de volgende keer dat ze upgraden overschakelen naar een iPhone, waarbij de meeste (31,5%) privacyproblemen aangeven als de belangrijkste reden voor de overstap.
  • Met meer dan 25% lijkt prijs-kwaliteitverhouding ook een belangrijke reden om van Samsung over te stappen naar een ander merk
  • Net als bij Samsung is de merkloyaliteit onder Google Pixel-gebruikers met 18,8% gedaald van 84% in 2019 naar 65,2% in 2021
  • Motorola- en LG-gebruikers zijn het meest ontrouw, met respectievelijk circa 71% en 62,6% van de bestaande gebruikers die aangeven dat ze willen overstappen naar een ander merk wanneer ze upgraden
  • 46,6% van de respondenten denkt dat de nieuwe iPhone 12-reeks de beste reeks is vs. 30,4% die denkt dat de S21-reeks hun favoriet is

Deze statistieken zijn voor Apple-liefhebbers als wij, niet erg verrassend. De iPhone 12-serie– zelfs de iPhone 12 mini, ondank dat deze minder verkocht werd als gehoopt – waren een grote hit voor Apple door hun nieuwe ontwerp en verbeterde functies. Dit, gecombineerd met de komst van de M1-processor in de MacBook Air, de 13-inch MacBook Pro en de Mac mini én de nieuwe iPad Air, lijkt te voldoen aan de behoeften van overgrote deel van Apple’s klanten.

Reageer op artikel:
Merkgetrouwheid Apple-gebruikers hoger dan ooit
Sluiten