Huub Everstijn
Huub Everstijn Apple Inc. 23 maart 2021

Merkgetrouwheid Apple-gebruikers hoger dan ooit

Merkentrouw voor Apple heeft een recordhoogte bereikt van 92%. Waar andere bedrijven, zoals Samsung, een enorme terugval meemaakten, zorgde Apple er met de iPhone 12 voor, dat de merk-loyaliteit van het bedrijf tot een recordhoogte werd gestimuleerd.

Volgens een onlangs verschenen rapport van SellCell heeft de merkentrouw voor Apple een recordhoogte bereikt van 92%. Vorig jaar was nog 90,5% van de klanten trouw aan Apple, hetgeen nog steeds een branchepiek is.

De enquête is uitgevoerd en was specifiek op zoek naar de volgende feedback:

  • Merkentrouw van vijf grote smartphone-merken
  • Voorkeursmerk voor overstappers
  • Factoren die van invloed zijn op merkloyaliteit en het overstappen op een ander merk
  • Meest en minst populaire vlaggenschip-smartphones

Volgens het rapport hebben andere merken, zoals Samsung, een daling van de merkengetrouwheid ervaren van 85,7% in 2019 naar 74% in 2021. Hiermee zijn Apple-gebruikers 18% loyaler aan het merk, dan zijn grootste Android-concurrent. Daarnaast gaf bijna de helft van de respondenten aan dat Apple’s iPhone 12-serie momenteel het beste aanbod van één telefoonmerk is.

iPhone 12 5G
De eerste 5G smartphone van Apple.

Hier zijn alle hoogtepunten uit het rapport:

  • Uit onderzoek blijkt dat de merkentrouw voor Apple op een recordhoogte ligt van bijna 92% (tegen 90,5% in 2019)
  • Ondertussen is de loyaliteit van Samsung met 11,7% gedaald van 85,7% in 2019 naar 74% in 2021
  • Apple-gebruikers zijn bijna 18% loyaler aan hun merk dan Samsung-gebruikers
  • 26% van de Samsung-gebruikers zal de volgende keer dat ze upgraden op een ander merk overstappen
  • Van de Samsung-overlopers zal een meerderheid (53%) de volgende keer dat ze upgraden overschakelen naar een iPhone, waarbij de meeste (31,5%) privacyproblemen aangeven als de belangrijkste reden voor de overstap.
  • Met meer dan 25% lijkt prijs-kwaliteitverhouding ook een belangrijke reden om van Samsung over te stappen naar een ander merk
  • Net als bij Samsung is de merkloyaliteit onder Google Pixel-gebruikers met 18,8% gedaald van 84% in 2019 naar 65,2% in 2021
  • Motorola- en LG-gebruikers zijn het meest ontrouw, met respectievelijk circa 71% en 62,6% van de bestaande gebruikers die aangeven dat ze willen overstappen naar een ander merk wanneer ze upgraden
  • 46,6% van de respondenten denkt dat de nieuwe iPhone 12-reeks de beste reeks is vs. 30,4% die denkt dat de S21-reeks hun favoriet is

Deze statistieken zijn voor Apple-liefhebbers als wij, niet erg verrassend. De iPhone 12-serie– zelfs de iPhone 12 mini, ondank dat deze minder verkocht werd als gehoopt – waren een grote hit voor Apple door hun nieuwe ontwerp en verbeterde functies. Dit, gecombineerd met de komst van de M1-processor in de MacBook Air, de 13-inch MacBook Pro en de Mac mini én de nieuwe iPad Air, lijkt te voldoen aan de behoeften van overgrote deel van Apple’s klanten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Merkgetrouwheid Apple-gebruikers hoger dan ooit
Sluiten