Intel kraakt Apple eerst af, maar wil het bedrijf tóch terug als klant

Door: Night - 2 reacties
Intel
(Afbeelding: Intel)

Dat Apple de overstap maakte van Intel naar het eigen Apple Silicon, behoeft geen uitleg meer. Zeker nu gebleken is dat de M1 processors rondjes draaien rond de Intel chips. Reden voor Intel om een agressieve, maar in de ogen van velen een zielige advertentiecampagne te starten over de rug van Apple. Maar nu wil het bedrijf Apple toch weer terug als klant.

De nieuwe ARM processor van Apple zette het hele speelveld van Intel op z’n kop. De chipmaker staat nu echter weer voor de deur van Apple ​​en smeekt om een ​​tweede kans. We horen bij wijze van spreken al de klanken van Player’s Baby Come Back uit Intel’s boombox komen, terwijl het bedrijf probeert Apple als zakelijke relatie terug te halen.

Intel CEO Pat Gelsinger kondigde aan dat de chipmaker een Intel Foundry Services (IFS) divisie lanceert, een zelfstandige zakelijke tak die x86-, ARM- en RISC-V-core chips gaat produceren voor externe klanten. IFS moet gaan dienen als productiepartner voor andere chipbedrijven die zich richten op het ontwerp van chips, maar “een bedrijf nodig hebben om die daadwerkelijk te maken.”

IFS biedt aan de VS en een op Europa gebaseerd alternatief voor Aziatische SoC-fabrieken. Een voordeel dat rivalen als TSMC niet hebben. Intel is van plan om 20 miljard dollar te investeren in twee chipfabrieken die het bedrijf in Arizona wil bouwen. IFS werkt tot dusver al samen met techbedrijven als IBM, Qualcomm, Microsoft en Google. Nu heeft Intel zijn zinnen weer op Apple gericht.

In een interview met BBC gaf Gelsinger toe dat Intel hoopt Apple terug te krijgen als klant voor IFS. Apple vertrouwt sterk op TSMC voor zijn chips en Gelsinger insinueert dat dit slecht is voor het bedrijfsleven: “80% van al het aanbod in Azië hebben is voor de wereld gewoon geen prettig aanzicht als het gaat om de meest essentiële technologie.”

De Advertentiecampagne met Justin Long

De BBC stelde Gelsinger vervolgens een vraag of “het is verstandig om een ​​spraakmakende advertentiecampagne te lanceren waarin de computers van Apple worden bespot, terwijl Intel tegelijkertijd zegt dat ze graag weer je partner willen zijn? ” Vorige week meldden we al dat Intel Apple afkraakte door een serie advertenties te lanceren met “Hello, I’m a Mac” Justin Long in de hoofdrol.

Gelsinger reageerde dat Intel een felle rivaal is en zal vechten om zijn aandeel in de laptopmarkt te behouden. “Dat betekent echter niet dat we Apple niet hoog in het vaandel hebben staan.  We hebben veel respect voor Apple als bedrijf. Ze hebben ongelooflijke dingen gedaan in de branche. Tim Cook is een geweldige leider. Tegelijkertijd worden we agressieve concurrenten en willen we het PC ecosysteem nieuw leven inblazen.”.

De BBC sprak in het interview het vermoeden uit dat Apple wellicht helemaal geen zin meer heeft in een partnerschap met Intel na de stunts die bedrijf heeft uitgehaald; een tactvollere manier om Apple “kleinzielig” te noemen. Dat gezegd hebbende, denken we niet dat Intel zijn adem zou moet inhouden in afwachting van een comeback van Apple.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    bassbug

    Oude klanten moet je nooit in een negatieve daglicht stellen. Management wijsheid van de koude grond….

    Intel zal moeten kruipen voordat Apple naar ze kijkt:)

  • Profielfoto
    Festen

    Ach, Samsung en Apple maken voor de bühne ook ruzie, terwijl Apple z’n iPhone vol stopt met Samsung-onderdelen. Is ook onderdeel van het spelletje.