Intel: Beter goed gejat dan slecht verzonnen

Door: Night - 8 reacties
Justin Long in Intel ad
Afbeelding: Intel

Je kent de komische Apple commercials vast nog wel: “Hello, I’m a Mac…. and I’m a PC”. Acteur Justin Long, die de rol van ‘Mac’ speelde in de “Get a Mac” -reclames die tussen 2006 en 2009 zo populair waren, is nu terug in een soortgelijke advertentiecampagne.

Justin Long die de “I’m a Mac” -man van Apple’s “Get a Mac” -reclames speelde is terug in een vergelijkbare advertentiecampagne. Deze keer is hij echter geen Mac man, maar drijft hij juist de spot met de producten van Apple en benadrukt hij de voordelen van het bezit van een PC. De advetentiecampagne, waarin Long nu speelt, is dan ook niet van Apple maar van…. Intel.

Justin Long als PC man

De nieuwe advertenties van Intel beginnen met Justin Long op de bekende witte achtergrond, zoals we kennen uit de oude commercials van Apple. Zijn eerste vier woorden zijn ook identiek: hij begint met “Hallo, ik ben een … Justin”. De vergelijking houdt op als Long de tekortkomingen van de M1 Macs begint op te sommen.

“I’m a Mac” personage Justin Long promoot nu PC’s (klik/tap voor groter). Afbeelding: Intel

Eén advertentie vergelijkt de flexibiliteit van een Intel 2-in-1 (Lenovo Yoga 9i) met een MacBook Pro. Daarbij wordt gewezen op de mogelijkheid om de Yoga zowel als een traditionele laptop als een tablet te gebruiken. De advertentie impliceert dat vergelijkbare functionaliteit binnen het ecosysteem van Apple een iPad, toetsenbord, stylus en een dongel vereist.

Een andere commercial toont iemand die aan het gamen is op een Core i7-aangedreven MSI Gaming Stealth 15M, waarbij hij opmerkt dat “niemand games speelt op een Mac”. De computers van Apple worden ook bespot vanwege hun Touch Bars. Verder worden het ontbreken van touchscreens en M1-ondersteuning voor meerdere monitoren aangetipt en worden Apple’s kleurkeuzes als “grijs en grijzer” omschreven.

Succes van Apple’s M1 dwingt Intel tot offensief

Door de positieve ontvangst van de M1-chip van Apple lanceerde Intel een openbaar offensief tegen Cupertino. Het bedrijf startte afgelopen februari een uitgebreide advertentiecampagne met een serie “Go PC” -advertenties. Volgens die advertentie kun je alleen met een PC zowel een raketlancering uitvoeren als ‘Rocket League’ spelen. Opvallend detail is, dat NASA een oudere Apple chip gebruikt in zijn Mars Rover.

Overigens is Justin Long niet de enige personage uit de “I’m a Mac and I’m a PC” campagnes, die opnieuw te zien is. John Hodgman werd onlangs nog door Apple zelf van stal gehaald om als als PC-man de M1-prestaties te promoten tijdens de aankondiging van de Apple Silicon SoC.

➔ Wil je de Intel reclames met Justin Long zelf eens bekijken? Dat kan. Ze staat allemaal op YouTube.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Betatester

    De PowerPC 750 chip was toch ook een Intel?

  • Profielfoto
    Night

    Nee, de PowerPC chip was een creatie van AIM, een alliantie van Apple, IBM en Motorola. Deze processor was gebouwd met een RISC architectuur, in tegenstelling tot de CISC/RISC combinatie architectuur van Intel chips.

  • Profielfoto
    yellow

    Ze hebben mij overtuigd. Ik ga een PC kopen. Met AMD-processor.

  • Profielfoto
    Night

    Je weet dat je er dan ook Windows bij krijgt?:-P

  • Profielfoto
    ygtre

    kan me niet herinneren dat ik ooit een sneuere campagne gezien heb, en een sneuere acteur… daar kan samsung nog wat van leren.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Dat Intel zich verlaagd tot het maken van dit soort advertenties is bewijs genoeg dat Apple goed bezig is met hun nieuwe chips.

    Intel is een chipmaker, geen pc maker, en het gaat in het geheel niet over de performance van de Intel chips. Wat niet raar is want dit is juist de reden dat ze door Apple gedumpt zijn.

  • Profielfoto
    McJohn

    De beste ads destijds waren toch die met o.a. Ellen Feiss.
    *bieeepepep bieipepepe ibpeepepe* …. “guh….”

  • Profielfoto
    Ruurd

    Bij Intel kunnen ze zelfs niet eens goed jatten dus. Jammer heh.