Jelle van Es
Jelle van Es App Store 4 maart 2021

Fantasian Interview: Final Fantasy-bedenker Sakaguchi brengt ode aan JRPG

Wie al wat langer gamet en daarbij houdt van een goed avontuur, heeft waarschijnlijk wel eens een Final Fantasy-game gespeeld. Ooit was het Hironobu Sakaguchi die het eerste deel van de reeks bracht. De Japanner was vervolgens bij heel wat delen de leidende man, om vervolgens Square Enix te verlaten en voor zichzelf te beginnen. Ondanks dat Blue Dragon en Lost Odyssey interessante games waren, wist het nooit aan de status van de Final Fantasy-reeks te komen. En dat hoeft ook niet. Sakaguchi is vooral zijn hart gaan volgen bij het maken van games, waarbij Fantasian zijn nieuwste project is.

Aan de vooravond van de release van Fantasian op de Apple Arcade, kregen we de mogelijkheid om met Sakaguchi in gesprek te gaan over zijn nieuwste titel. Voordat we vragen op hem afvuurden, legde hij eerst uit wat zijn nieuwe game is. In de basis is het een JRPG, waarbij je een mooi verhaal voorgeschoteld krijgt en waarbij je met verschillende personages in de game kunt praten. Maar tegelijkertijd zijn er vele interessante vernieuwingen.

Fantasian is uniek gemaakt

De eerste is de manier waarop de werelden zijn opgebouwd. Sakaguchi en zijn team hebben er voor gekozen om de verschillende plekken die je in de game aandoet eerst in het echt op te bouwen als een maquette of diorama. Vervolgens zijn die onderdelen in allemaal vormen vastgelegd en in de game verwerkt. En daardoor krijgen omgevingen net een ander gevoel met zich mee. Het is echt uniek in games en zorgt er voor dat onze interesse in Fantasian alleen maar is gegroeid.

Zo is het allemaal gemaakt

Daarbij is het ook leuk om te zien dat in de verschillende diorama’s allemaal kleine details zitten die uiteindelijk ook in de game zijn te vinden. Wanneer je in Fantasian een plant ziet of in een slaapkamer een scherm vindt waar achter je je kunt omkleden, dan is die eerst in het echt ook nagemaakt. Het is echt heel erg veel handwerk dat in de game is gaan zitten.

Een ander interessant aspect in Fantasian is te vinden in het vechtsysteem. Zelf hebben we de game nog niet gespeeld, maar in de demonstratie voorafgaand aan het interview liet Sakaguchi het zogenaamde Dimengion systeem zien. En dat ziet er veelbelovend uit. De game maakt net als klassieke JRPG’s gebruik van random encounters. Loop rond en je hebt de mogelijkheid om in een gevecht te komen. Maar door dit systeem is het mogelijk om deze monsters naar een andere dimensie te sturen. En wanneer je er genoeg hebt verzameld en er voor open staat, dan ga je naar zo’n gevecht toe en versla je ze allemaal in één keer en scoor je een flinke EXP-boost, waardoor je in levels omhoog gaat. Door dit soort elementen is de game net wat interessanter dan je standaard Japanse RPG. Na dit alles gingen wij met Sakaguchi in gesprek.

Het vechtsysteem

OneMoreThing: Ten eerste dank voor het maken van tijd voor dit interview. In aanloop naar de release van Fantasian wordt in video’s gezegd dat dit een game is die eigenlijk niet zou moeten bestaan. Komt dat door het vele werk dat in diorama’s wordt gestopt?

Sakaguchi: Ik denk dat Apple dat in de vertaling heeft gestopt om het geheel wat dramatischer en epischer te maken. Maar het was zeker een flinke klus. Als ik kijk naar de diorama’s, dan past dat wat mij betreft erg goed bij de verschillende Apple-platformen waarop hij speelbaar is. De diorama’s kun je ook bewegen door er met je vingers overheen te gaan en dat geeft een mooie ervaring.

Een greep uit de dioramas

OneMoreThing: Hoe kwam jij en jouw team op het idee om met diorama’s te werken in Fantasian?

Sakaguchi: In een kleiner project was ik al aan het experimenteren met diorama’s. Hoe meer ik daarmee werkte, dacht ik hoe tof het zou zijn om in deze handgemaakte werelden zelf rond te lopen.

OneMoreThing: Na het maken van de verschillende diorama’s, wat is er mee gebeurd?

Sakaguchi: Ze zijn best wel groot. Het was een uitdaging om ze allemaal op te slaan, maar uiteindelijk hebben we een storage unit gehuurd om ze in te bewaren. Er zijn ook momenten dat we ze opnieuw moeten fotograferen, dus voorlopig gaan ze nergens heen.

Kleine details

OneMoreThing: Waarom kiezen jullie er voor om Fantasian exclusief op de Apple Arcade te brengen?

Sakaguchi: Ik heb een paar vrienden en collega’s die bij Apple werken. We zijn op een gegeven moment samen een hapje gaan eten en zij vertelden toen hoe ze de verschillende Final Fantasy-games van vroeger zo waardeerden. Dat was rond de periode dat de Apple Arcade lanceerde. We hadden het over het idee om een JRPG als Final Fantasy er op uit te brengen.

Rond diezelfde periode speelde ik met een aantal oud-werknemers de game Final Fantasy VI en genoten van de nostalgie die dat bracht. Het brengen van een groot nieuw avontuur zoals je dat op de spelcomputers speelde, maar dan op de Apple Arcade gaf me de motivatie om Fantasian te maken.

Fantasian
Prachtige omgevingen

OneMoreThing: Met het Dimengeon systeem heb je de mogelijkheid om alle monsters in één keer te verslaan. Krijg je een EXP-bonus wanneer je dat doet?

Sakaguchi: Er is niet zoiets als een EXP-bonus wanneer je veel monsters tegelijkertijd verslaat. Wel heb je diverse powerups en buffs wanneer je in de speciale dimensie zit, waardoor je wat voordelen hebt. Daarnaast kun je het tegen vele vijanden tegelijkertijd opnemen, wat het wat makkelijker maakt om het in één keer snel te voltooien.

Bedankt voor de tijd en we kijken uit naar wat Fantasian te bieden heeft.

Reageer op artikel:
Fantasian Interview: Final Fantasy-bedenker Sakaguchi brengt ode aan JRPG
Sluiten