Wesley Akkerman
Wesley Akkerman Nieuws 19 maart 2021

Facebook-CEO Zuckerberg opeens blij met Apple’s nieuwe privacybeleid

Het is geen geheim dat Facebook de laatste maanden flink geklaagd heeft over het nieuwe privacybeleid van Apple, vanwege de verwachte impact van de veranderingen. Maar er is nu een opmerkelijke wending in het verhaal. Mark Zuckerberg heeft zich namelijk positief uitgelaten over de toekomst.

Dat blijkt uit berichtgeving van CNBC. De afgelopen maanden heeft Facebook-CEO Mark Zuckerberg veel kritiek geuit op de wijzigingen in het privacybeleid. Maar nu zegt Zuckerberg dat hij met vertrouwen naar de toekomst kijkt en de manier waarop het bedrijf kan omgaan met de aankomende veranderingen.

Facebook en Instagram profiteren

Sterker nog: Zuckerberg meldt dat het bedrijf zelfs kan profiteren van die wijzigingen. De CEO verwacht namelijk dat veel verkopers en winkeliers hun producten direct via het sociale netwerk gaan verkopen. Ook Instagram kan hier profijt uithalen, omdat dergelijke advertenties wel de juiste doelgroep kunnen bereiken.

It’s possible that we may even be in a stronger position if Apple’s changes encourage more businesses to conduct more commerce on our platforms by making it harder for them to use their data in order to find the customers that would want to use their products outside of our platforms.

Opmerkelijk genoeg maakte de CEO die opmerking tijdens een gesprek op de audiochatapplicatie Clubhouse (een app wiens functies nu driftig gekopieerd worden door Facebook). Zuckerberg klinkt nu overigens heel positief, terwijl dat in het verleden wel eens anders geweest is.

App Tracking Transparancy

De functie waar het hier om gaat is App Tracking Transparancy. Die functionaliteit wordt uitgerold wanneer iOS 14.5 beschikbaar gesteld wordt in de lente. Met de functie kunnen gebruikers aangeven niet gevolgd te willen worden door advertentienetwerken. Maar je kunt ook je toestemming geven als je dat oké vindt.

Bedrijven als Facebook en Google zijn bang dat die veranderingen een ontzettende impact gaan hebben op hun bedrijfsvoering en de omzet die ze maken. Dergelijke bedrijven leunen natuurlijk flink op advertenties, die gebaseerd worden op het online gedrag van hun gebruikers en bezoekers.

Reageer op artikel:
Facebook-CEO Zuckerberg opeens blij met Apple’s nieuwe privacybeleid
Sluiten