Facebook-CEO Zuckerberg opeens blij met Apple’s nieuwe privacybeleid

Door: Wesley Akkerman - 4 reacties
Mark Zuckerberg
(Afbeelding: Amy Osborn / AFP)

Het is geen geheim dat Facebook de laatste maanden flink geklaagd heeft over het nieuwe privacybeleid van Apple, vanwege de verwachte impact van de veranderingen. Maar er is nu een opmerkelijke wending in het verhaal. Mark Zuckerberg heeft zich namelijk positief uitgelaten over de toekomst.

Dat blijkt uit berichtgeving van CNBC. De afgelopen maanden heeft Facebook-CEO Mark Zuckerberg veel kritiek geuit op de wijzigingen in het privacybeleid. Maar nu zegt Zuckerberg dat hij met vertrouwen naar de toekomst kijkt en de manier waarop het bedrijf kan omgaan met de aankomende veranderingen.

Facebook en Instagram profiteren

Sterker nog: Zuckerberg meldt dat het bedrijf zelfs kan profiteren van die wijzigingen. De CEO verwacht namelijk dat veel verkopers en winkeliers hun producten direct via het sociale netwerk gaan verkopen. Ook Instagram kan hier profijt uithalen, omdat dergelijke advertenties wel de juiste doelgroep kunnen bereiken.

It’s possible that we may even be in a stronger position if Apple’s changes encourage more businesses to conduct more commerce on our platforms by making it harder for them to use their data in order to find the customers that would want to use their products outside of our platforms.

Opmerkelijk genoeg maakte de CEO die opmerking tijdens een gesprek op de audiochatapplicatie Clubhouse (een app wiens functies nu driftig gekopieerd worden door Facebook). Zuckerberg klinkt nu overigens heel positief, terwijl dat in het verleden wel eens anders geweest is.

App Tracking Transparancy

De functie waar het hier om gaat is App Tracking Transparancy. Die functionaliteit wordt uitgerold wanneer iOS 14.5 beschikbaar gesteld wordt in de lente. Met de functie kunnen gebruikers aangeven niet gevolgd te willen worden door advertentienetwerken. Maar je kunt ook je toestemming geven als je dat oké vindt.

Bedrijven als Facebook en Google zijn bang dat die veranderingen een ontzettende impact gaan hebben op hun bedrijfsvoering en de omzet die ze maken. Dergelijke bedrijven leunen natuurlijk flink op advertenties, die gebaseerd worden op het online gedrag van hun gebruikers en bezoekers.

CNBC

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Tjaja

    Ome Mark heeft vast een sneaky manier gevonden om er omheen te manoeuvreren. Nare man!

  • Profielfoto
    bassbug

    Gadver…

  • Profielfoto
    Odyssey

    Tjaja op 19 maart 2021 21:13
    Ome Mark heeft vast een sneaky manier gevonden om er omheen te manoeuvreren. Nare man!

    klopt. facebook heeft een set aan ‘business server extension’ ter beschikking gesteld waar bij men de tracking rechtstreeks vanop de server gaat regelen ipv de client app.  Bij mijn klanten weiger ik dit te implementeren zonder de ‘feature’ schakelbaar te maken via de consent popup.  Maar de add-on zelf houd geen rekening met de GDPR wetgeving, toch zullen we deze mogelijk op veel websites zien opduiken.  De handhaving van privacy regels is ondermaats.

    Ik kan iedereen aanraden een pi-hole te gebruiken. Deze DNS gebaseerde anti tracking software target en blocked de specifieke requests naar advertisment platformen.

  • Profielfoto
    Odyssey

    Ter info omwille van een request naar ‘https://sb.scorecardresearch.com’ die er bij mij uit vliegt laad OMT enorm traag. Ik kom de laatste tijden dan ook minder, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de artikels liggen:-)