Mark Hofman
Mark Hofman Nieuws 12 maart 2021

Facebook medewerkers verklaren stijgende haat richting Apple

Apple en Facebook zijn nooit beste vrienden geweest, maar het bedrijf van Mark Zuckerberg lijkt het laatste jaar wel veel haatgevoelens te hebben richting het bedrijf van Tim Cook. Waarom?

Tegenover CNBC vertelt een groep ex-medewerkers van Facebook exact wat het probleem is: de nieuwe App Tracking Transparency functionaliteit van Apple. Een functionaliteit die grote gevolgen heeft voor het bedrijf van Zuckerberg.

Apple zet Facebook in een lastige positie

Dat Facebook zeer afhankelijk is van advertenties, en de tracking die daarvoor nodig is, wisten we natuurlijk al. Toch laten een aantal oud-werknemers van de Ad Products and Business afdeling aan CNBC weten hoeveel impact de nieuwe functie van Apple heeft.

Volgens de werknemers zorgt App Tracking Transparency ervoor dat bedrijven als Facebook cruciale inzichten mislopen die het bedrijf nodig heeft om advertenties uit te kunnen rollen. Iets dat vooral te merken is in een functionaliteit die view-through conversations genoemd wordt. De technologie maakt het mogelijk voor reclamebureau’s om het aantal gebruikers die, na het zien van een advertentie, overgegaan zijn tot aankoop te meten. Iets dat met de nieuwe functie van Apple dus niet meer kan.

Facebook iPhone camera 16x9
Klik/tap voor groter.

Door dit soort functionaliteiten niet meer te kunnen gebruiken verliest Facebook zijn sterke positie en is het een minder aantrekkelijk platform voor bedrijven om te adverteren. Kortom: het bedrijf van Zuckerberg verliest geld.

Perfect voorbeeld voor de functie

Het doel van de ex-medewerkers is natuurlijk om de consument te informeren waarom de nieuwe functie van Apple een probleem is, maar lijken hier niet echt in te slagen. Sterker nog: de positie van Apple lijkt op deze manier alleen maar te versterken. Als de medewerkers iets duidelijk hebben gemaakt dan is het wel hoe afhankelijk Facebook is van jouw activiteiten op en rondom het platform.

Het is een van de talloze voorbeelden hoe bedrijven zelf flink verdienen met jouw gegevens. En is dat niet exact de reden waarom de Apple App Transparency functionaliteit er is?

Reageer op artikel:
Facebook medewerkers verklaren stijgende haat richting Apple
Sluiten