Night
Night App Store 12 maart 2021

Apple geeft zelf goede voorbeeld en voorziet eigen apps van privacy labels

Apple zegt privacy van zijn klanten in een hoog vaandel te hebben. De meest recente stap die het bedrijf nam, was het verplicht privacy label van alle iOS, iPadOS, macOS en tvOS apps. Apple gaat nu een klein stapje verder, en geeft nu ook bij zijn eigen apps aan, welke gegevens worden verzameld.

Sinds 8 december 2020 is het gebruik van Privacy Labels in de App Store verplicht voor ontwikkelaars. Zo moeten app-ontwikkelaars al enige tijd specificeren welk type informatie ze van gebruikers verzamelen, inclusief locatiegegevens, contacten en browse-geschiedenis. Er zijn bedrijven die sindsdien weken hebben gewacht met het update van hun apps, maar de meesten zijn inmiddels overstag gegaan. Toch zijn er nog veel twijfels over de eerlijkheid van de ontwikkelaars. Daarom heeft Apple onlangs zijn regels verder aangescherpt.

Opvallend was, dat Apple zijn eigen apps nog niet had voorzien van zo’n privacy label. Maar sommige critici – waaronder Eurocommissaris voor Digitale economie en samenleving Margrethe Vestager – hebben zich afgevraagd waarom Apple dergelijke regels niet op zichzelf zou toepassen. Maar daar is nu een eind aan gekomen. Alle apps van het bedrijf zijn nu ook voorzien van informatie over welke gegevens de app verzamelt en met maker Apple deelt. Deze zijn in te zien in de App Store. Daarnaast heeft het bedrijf een lijst op zijn website geplaatst waarop staat welke informatie zijn apps, die niet in de App Store staan, verzamelen van gebruikers.

De gegevens die Apple van je ontvangt bij gebruik van de Apple Music app.

 

Reageer op artikel:
Apple geeft zelf goede voorbeeld en voorziet eigen apps van privacy labels
Sluiten