Snapchat en Facebook verdienen aan gebruiksgegevens, balen nu van Apple

Door: Mark Hofman - 4 reacties
Snapchat Snap Inc Apple
(Afbeelding: Pexels)

Met de komst van iOS 14.5 introduceert Apple een ontzettend handige, en vooral veilige, nieuwe functionaliteit voor zijn gebruikers. Met App Transparency is het mogelijk om tracking van bepaalde websites of diensten te blokkeren. Iets waar bedrijven als Snapchat en Facebook helemaal niet blij mee zijn.

Facebook laat al sinds juli vorig jaar zijn ongenoegen horen en nu sluit ook Snapchat zich aan. Moederbedrijf Snap Inc. laat in een verklaring weten dat de nieuwe functionaliteit voor veel problemen kan gaan zorgen. De bedrijven verdienen heel veel geld aan de gegevens van hun gebruikers en zijn op dit moment dus niet heel blij met Apple.

Snapchat niet blij met Apple

Nadat Snap Inc. de fiscale cijfers van een succesvol vierde kwartaal gisteren deelde met investeerders, gaf CFO Derek Andersen ook een waarschuwing. Zo verwacht hij een flinke daling in de omzet, wanneer Apple besluit zijn nieuwe iOS-functionaliteit uit te rollen. De nieuwe App Transparency functie brengt volgens Andersen “een groot risico” met zich mee. “We weten op dit moment niet wat voor een gevolgen deze veranderingen hebben op de lange termijn en het zou zomaar kunnen zijn dat we dat de komende maanden ook nog niet weten”.

Dankzij Apple’s App Transparency wordt het voor bedrijven moeilijker om met jouw gegevens aan de haal te gaan. Apps moeten op dit moment bijvoorbeeld toestemming vragen om je locatie te zien en dat gaat met iOS 14.5 dus ook gelden voor tracking. Social media platformen als Snapchat gaan graag aan de haal met dit soort gegevens, omdat ze deze door kunnen verkopen aan adverteerders. Dat is dan ook de reden dat jij negen van de tien keer een advertentie te zien krijgt die verdomd goed bij je wensen past. Door deze nieuwe functionaliteit kunnen gebruikers voorkomen dat dit gebeurt. Dat betekent voor bedrijven als Snap Inc. aanzienlijk minder omzet.

Chief Business Officer (CBO) Jeremi Gorman laat weten dat Snap Inc. zich, met hulp van Apple, wel degelijk heeft voor kunnen bereiden op de veranderingen. “De realiteit is dat we Apple adoreren en we geloven dat ze echt het beste doen voor hun klanten”, zo laat hij weten. “De focus van Apple ligt bij het beschermen van de gegevens van gebruikers. Dat komt overeen met onze eigen waarden waar we dit bedrijf vanaf het begin op hebben gebouwd”. Al worden die gegevens dusdanig goed beveiligd dat het bedrijf zich nu wel grote zorgen moet maken over de inkomsten…

Snapchat
Logo van de app. (Afbeelding: Snap Inc.)

Facebook al tijden bezig

Tijdens WWDC20 liet Apple al weten dat het druk bezig was met een functionaliteit die tracking tegen zou gaan. Dat treft natuurlijk niet alleen diensten als Snapchat en Twitter, maar ook zeker Facebook. Het bedrijf van Mark Zuckerberg, dat een hele slechte reputatie heeft als het om het verzamelen van gegevens gaat, is alles behalve te spreken over die functie. Logisch, want het bedrijf draait nu eenmaal op het (illegaal) verkopen van gegevens van gebruikers. Daarom is het bedrijf al sinds juli vorig jaar bezig met een rechtszaak tegen Apple.

Facebook is overigens de partij die het meeste commentaar heeft op Apple en de positie die het heeft in de markt. Het bedrijf dat in Europa zijn misschien zijn platformen moet verkopen vanwege de monopoliepositie, stoort zich verschrikkelijk aan de monopoliepositie van Apple. Ironisch, niet?

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    PowerMac

    9 trackers op deze pagina…

     

  • Profielfoto
    hansz

    Dit is niet alleen bij OneMoreThing het geval maar bij alle Techwebsites, webshops enz. enz.

  • Profielfoto
    hans dorsman

    In Firefox wordt dit geblokkeerd:

  • Profielfoto
    hansz

    In de Microsoft Edge browser ook, mede omdat je daar ook alle cookies van derden kunt blokkeren.