Apple krijgt het voor elkaar: Prepear past logo aan (en het verschil is nihil)

Door: Mark Hofman - 17 reacties
Apple Prepear logo
(Afbeelding: Prepear en Apple)

In augustus vorig jaar werd bekend dat Apple een kleine onderneming genaamd Prepear voor de rechter sleepte. Het miljardenbedrijf was het niet helemaal eens met het peervormige logo van de startup. Het zou bij de consument voor verwarring kunnen zorgen, wat daadwerkelijke appels met peren vergelijken was.

We zijn inmiddels zes maanden verder en de twee partijen lijken het uitgevochten te hebben. Prepear heeft zijn logo gewijzigd en Apple lijkt tevreden te zijn. Al vragen we ons af waar Cupertino zich nu zo druk om maakte…

Prepear past logo aan voor Apple

Je moet waarschijnlijk twee keer kijken voor je het verschil ziet, maar Apple heeft het daadwerkelijk voor elkaar gekregen om het logo van Prepear aan te laten passen. Waar eerder werd verwacht dat het bedrijf problemen had met het peervormige logo, lijkt er nu opeens iets heel anders aan de hand te zijn.

Prepear heeft niets veranderd aan het lettertype van het logo en ook de peer is hetzelfde gebleven. Het grote verschil zit hem in het blaadje dat aan de peer hangt. Deze is voorzien van een nieuw vorm, wat bij Apple duidelijk voor tevredenheid zorgt. Het verschil is “duidelijk” te zien in onderstaande afbeelding:

Apple Prepear logo wijziging
Het nieuwe logo (Afbeelding: Prepear)

Het verschil is dus nihil en gaat simpelweg over het blaadje van de peer. Enerzijds zou het ons gerucht kunnen stellen dat Apple niet ieder stuk fruit claimt, maar het bedrijf doet wel erg veel moeite voor een heel klein onderdeel.

Snappen jullie Apple in dit geval of staan jullie volledig aan de kant van Prepear? Laat het weten in de reacties!

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ja, ik snap dat dit voor verwarring zorgde.
    Apple staat volledig in zijn recht.

     

    ;)

  • Profielfoto
    Rickje

    Apple weet ook wel dat het redelijk mierenneukerij is, maar moest wel voet bij stuk houden, in plaats van je in een proces terug te trekken. Deze kleine aanpassing is voldoende reden om dan de strijdbijl te begraven. Apple ook weer van dat gedoe af.

  • Profielfoto
    Di May

    Voor zover mijn fruitige kennis reikt :
    Het blaadje is nu zoals we dat kennen bij peren.

    Voorheen had het een blaadje van een appel kunnen zijn.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik heb niet heel veel verstand van peren, maar zie toch meer een ‘peren-blaadje’ in de eerste versie(?)

  • Profielfoto
    Antwoordapparaat
  • Profielfoto
    Kevin

    Prepear had zonder Apple in ieder geval nooit zoveel aandacht gehad. Dat kunnen we wel vaststellen.

  • Profielfoto
    Theos

    De winnaars zijn, zoals gebruikelijk de advocaten.
    Die hebben van beide partijen toch zeker enkele tienduizenden dollars, zo niet meer naar binnen geharkt….

  • Profielfoto
    hansz

    Een vergelijking van Appels en Peren, dat zegt toch eigenlijk al genoeg. Ook bij Apple slaan ze de bal wel eens mis.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Antwoordapparaat op 10 februari 2021 11:47

    ?

    Haha. Yeah right.

    Elke ontwerper zou terug gestuurd zijn naar de tekentafel als hij/zij in eerste instantie zo’n blaadje afgebeeld zou hebben als in model twee.

  • Profielfoto
    Tee Loo

    Ik zie het alweer, we hebben allemaal verstand van logo’s.

    Hele studies zijn er aan universiteiten en vele marketingbedrijven maken zich druk over huisstijl en invloed op de consumentenmarkt.

    Maar OMT forumleden weten wel wat belangrijk is en wat niet.
    ?

     

  • Profielfoto
    Antwoordapparaat

    Tee Loo op 10 februari 2021 13:45
    Ik zie het alweer, we hebben allemaal verstand van logo’s.

    Slaat dat nou weer op.. Volgens mij is vrijwel iedereen het erover eens dat het originele logo beter is. Of het überhaupt een geslaagd logo is daar heeft niemand het over gehad. Maar blijkbaar heb jij daar verstand van, dus laat maar horen ?.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Tee Loo op 10 februari 2021 13:45
    Ik zie het alweer, we hebben allemaal verstand van logo’s….

    Ik heb er tientallen jaren mijn geld mee verdient ja. .:)

     

  • Profielfoto
    Chuck

    Ik zou het eens uit kunnen rekenen. Gedeeld door 30 jaar. ?

  • Profielfoto
    hansz

    Tee Loo op 10 februari 2021 13:45
    Hele studies zijn er aan universiteiten en vele marketingbedrijven maken zich druk over huisstijl en invloed op de consumentenmarkt.

    Maar OMT forumleden weten wel wat belangrijk is en wat niet.
    ?

     

    Die zitten er inderdaad wel tussen ja, ondanks dat jij je conclusie al had getrokken. Zelf was ik 35 jaar lang werkzaam in de reclame markt en op velerlei gebieden waaronder ook logo’s. Je kunt er van maken wat je wil maar het blijven Appels en Peren, zelfs als er een 100 jarige studie aan vooraf is gegaan. Graag had ik toch die rechtszaak gezien, want ik denk niet dat Apple hier zou hebben gewonnen, ook al gun ik Apple alle goeds.

  • Profielfoto
    Presto

    Het nieuwe logo maakt de peer iets slanker.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Persoonlijk lijkt me dat het Apple logo hoognodig aan vernieuwing toe is. Een beetje groen geeft het dan weer een frisse uitstraling, precies passend bij het huidig tijdsgewricht.

    Huh? Maar dat heeft prepear nou juist.  Oh oh. Weg met die prepear.  Rechtzaak en opgeruimd staat netjes. Kunnen wij weer wat kleur aan ons Applelogo geven. Pff.

    Het schijnt dat mijn locale groenteboer (ook wel: fruitaleur of vegaslager) ook door Apple zijn bezocht. Hun fruit lijkt te veel op het Applelogo.

  • Profielfoto
    scd

    Alleen de homepage heeft het aangepaste logo zo te zien, vele andere pagina’s nog het oude logo. Benieuwd hoe lang dat duurt. ?