Europese Unie eist gelijkheid en gaat Apple scherp in de gaten houden

Door: Wesley Akkerman - 3 reacties
Apple logo
(Afbeelding: Apple)

De aankomende privacyfunctie van Apple doet veel stof opwaaien. Nu eist de Europese Unie dat alle apps in de App Store gelijk behandeld worden als het om de nieuwe functie gaat. Dat vindt althans Margrethe Vestager, een Deens politica die als Eurocommissaris voor Mededinging zitting heeft in de Europese Commissie.

In dit geval gaat het om de App Tracking Transparency-functionaliteit, die Apple met de release van iOS 14.5 uitbrengt. De functie zorgt ervoor dat applicaties toestemming moeten vragen aan gebruikers voordat ze online gevolgd worden door allerlei advertentieplatformen.

Europese Unie tikt Apple op vingers

Critici hebben al geklaagd over de functie en de mogelijke impact die het gaat hebben op de advertentiemarkt. Nu zien we dat de Europese Unie ook betrokken is. Reuters schrijft dat Verstager vindt dat Apple alle apps in de App Store een gelijke behandeling moet geven. Mochten Apples eigen apps zich niet aan de nieuwe regels houden, dan kan dat antitrustzorgen opwekken.

Verstager claimt nog geen klachten te hebben ontvangen van mensen of bedrijven die het niet eens zijn met de nieuwe privacyregels. Mocht dat op korte termijn wel gebeuren, dan kunnen die klachten bijvoorbeeld van Facebook of Google afkomen. Beide bedrijven hebben al laten weten dat App Tracking Transparancy nadelig kan uitpakken voor hun advertentiebusiness en hebben Apple gevraagd de functie te herzien.

Apple Store app versie 5.8
Overal gelijkheid. Ook in de App Store. (Afbeelding: Apple / Bewerking: OneMoreThing)

Ondertussen heeft Facebook ook al met een rechtszaak gedreigd, die niet per se over de nieuwe functionaliteit gaat — maar wel aan bod komt. Facebook probeert het te spelen op het grotere plaatje. Apple zou namelijk ontwikkelaars forceren naar andere inkomstenbronnen te zoeken, zoals in-app aankopen en abonnementen. Niet alleen levert dat consumenten meer kosten op, ook Apple verdient aan elke transactie binnen de App Store.

Verstager is positief gestemd

Ondanks de ontstane commotie en de zorgen omtrent het mededingenrecht, is Verstager toch positief gestemd. Verstager vindt het een mooi gegeven dat gebruikers straks een optie hebben zich af te melden voor advertentietracking.

Verder is de Europese Unie bezig met het schrijven van nieuwe regels die invloed gaan hebben op grote techbedrijven, zoals Apple. Het is de bedoeling dat platformhouders minder machtig worden.

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    Di May

    De indruk dat sommige commissieleden vaak niet
    weten waarover ze het hebben, besluipt me meermaals.

    Gebrek aan kennis van zaken ?

  • Profielfoto
    Pieter1968

    Denk dat ze het juist heul goed weet, en daarom doet wat ze doet.

  • Profielfoto
    marcoverzee

    Vaak heb ik dat idee ook Di May, echter nu heb ik het idee dat ze hier wel goed na heeft gedacht. Immers, als Apple deze functie inbouwt kan het niet zo zijn dat het niet van toepassing is op hun eigen apps. Omdat je het hier de concurrentie nadrukkelijk moeilijker mee maakt en zichzelf bevoordelen. Bijvoorbeeld, als dit wel van toepassing is op een externe app als Google Maps maar niet op Kaarten.

    Wat me vaak wel stoort, is dat een goed initiatief als deze, vaak direct zo negatief bejegend wordt. Alsof Apple een soort van duister plan heeft.