De Gmail-app geeft nu zelf aan dat hij verouderd is

Door: Jelle van Es - 9 reacties
Gmail
(Afbeelding: Google)

Apple heeft sinds 8 december van 2020 de zogenaamde privacy labels uitgerold. Maar Google weigert die door te voeren en voorziet hun apps sinds die niet van een update. En daardoor is er nu iets aan de hand met de Gmail-app.

Over die privacy labels schreven we hier al over. En Google lijkt daar dus maling aan te hebben. Daardoor krijg je nu als gebruiker van de Gmail-app een waarschuwing. Je gebruikt de app dus op eigen risico.

Gmail-app geeft waarschuwing

Als je nu de Gmail app op zou starten, dan krijg je dus de waarschuwing dat hij verouderd is. Normaal gesproken krijg je dan de optie om een update binnen te halen en op die manier weer veilig aan het werk gaan. Maar die update is er dus niet doordat het bedrijf niet echt haast heeft met het invoeren van privacy labels. En zodoende val je dus als consument tussen het wal en het schip. Je kunt de app nog wel gebruiken, maar dan moet je de waarschuwing wegklikken en ga je akkoord met de gevaren die er aan kleven. Of er ook echt gevaren zijn op dit moment, dat is niet helemaal duidelijk.

De laatste keer dat de Gmail app van een update werd voorzien was op 1 december. En alle andere Google-apps rond 7 december. Dat is dus een dag voordat de nieuwe regels wat betreft de privacy live gingen. En daarna claimt het bedrijf er mee bezig te zijn, maar is het druk. Dat lijkt ons een beetje onzin. In januari liet het bedrijf nog weten binnen een week de updates door te voeren, maar dat is wel een maand geleden. En daardoor zit je dus nu met deze rare situatie.

Verhaal met een staartje

De kans is groot dat dit verhaal nog een staartje gaat krijgen, want uiteindelijk zou er wel een update moeten gaan komen. En wellicht dat je dan ziet hoeveel Google allemaal van je wilt weten wanneer je de app gebruikt.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Fixdeman

    Zorgelijke ontwikkeling voor iedere Apple gebruiker. Als Apple nou wat teugels laat vieren met de regels van de App Store zoals de 30% of de beperking op het afsluiten van abonnementen, gaan “ze” Apple hopelijk wat met rust laten hiermee

  • Profielfoto
    hansz

    Fixdeman op 11 februari 2021 20:17
    Zorgelijke ontwikkeling voor iedere Apple gebruiker. Als Apple nou wat teugels laat vieren met de regels van de App Store zoals de 30% of de beperking op het afsluiten van abonnementen, gaan “ze” Apple hopelijk wat met rust laten hiermee

    Eerder zorgelijk voor Google want die moeten met de billen bloot. Persoonlijk gebruik ik geen enkele app van Google op mijn iPhone. Wat de app Store betreft, je hebt zeker wat gemist want sinds januari is het percentage van 30% al teruggebracht naar 15% voor 99% van de ontwikkelaars.

  • Profielfoto
    TheBigZ

    Ik zou eerlijk gezged niet weten waarom je die Gmail app nodig hebt op je iPhone. Je Gmail mails zijn uitstekend te lezen met de standaard Apple Mail app op je iPhone.

  • Profielfoto
    sedikit

    TheBigZ op 14 februari 2021 10:54
    Ik zou eerlijk gezged niet weten waarom je die Gmail app nodig hebt op je iPhone. Je Gmail mails zijn uitstekend te lezen met de standaard Apple Mail app op je iPhone.

    Mee eens. In het buitenland vind ik Gmail (en Outlook) een verademing om te gebruiken via Apple-Mail. Want Apple-Mail zèlf verdomd het om mails te versturen (wel ontvangen) in het buitenland. Dat laatste zal wel te maken hebben met de provider: in Frankrijk b.v. gebruik ik altijd een andere provider met een prepaid simkaart.

  • Profielfoto
    sedikit

    Behorend tot de “Taal-Gestapo” is het me mijn eer te na om “zèlf verdomd” te laten staan. Dat moet “zèlf verdomt” zijn.  😊😊

  • Profielfoto
    iKweethetbeter

    sedikit op 14 februari 2021 17:20

    TheBigZ op 14 februari 2021 10:54
    Ik zou eerlijk gezged niet weten waarom je die Gmail app nodig hebt op je iPhone. Je Gmail mails zijn uitstekend te lezen met de standaard Apple Mail app op je iPhone.

    Mee eens. In het buitenland vind ik Gmail (en Outlook) een verademing om te gebruiken via Apple-Mail. Want Apple-Mail zèlf verdomd het om mails te versturen (wel ontvangen) in het buitenland. Dat laatste zal wel te maken hebben met de provider: in Frankrijk b.v. gebruik ik altijd een andere provider met een prepaid simkaart.

    Het lijkt me voor 99% zeker dat je de verkeerde instellingen hebt gebruikt. Wees niet eigenwijs, geef bij Gmail en Hotmail alleen je mailadres en wachtwoord op, en laat Apple Mail zelf de juiste gegevens zoals servers bepalen.

  • Profielfoto
    sedikit

    @iKweethetbeter, ik ga dat nu niet doen, maar als je het door mij omschreven probleem van Apple Mail in het buitenland opzoekt in Google, vind je dezelfde ervaringen. Aan mijn instellingen ligt het absoluut niet. De afgelopen jaren diverse keren dit probleem voorgelegd aan de helpdesk van mijn provider: ze gaven toe dat dit klopt, maar daar niets aan kunnen doen. Dan maar Gmail en Outlook. Ook best!

  • Profielfoto
    Frans

    🤔 Is OMT zelf ook verouderd? Dit artikel van donderdag is het laatste en het is inmiddels maandag. Wat is er aan de hand OMT?

  • Profielfoto
    csteelooper

    sedikit op 14 februari 2021 21:58
    @iKweethetbeter, ik ga dat nu niet doen, maar als je het door mij omschreven probleem van Apple Mail in het buitenland opzoekt in Google, vind je dezelfde ervaringen. Aan mijn instellingen ligt het absoluut niet. De afgelopen jaren diverse keren dit probleem voorgelegd aan de helpdesk van mijn provider: ze gaven toe dat dit klopt, maar daar niets aan kunnen doen. Dan maar Gmail en Outlook. Ook best!

    Ik vrees dat het toch echt aan je instellingen ligt… A) heb ik er zelf met Apple Mail nog nooit last van gehad (net als vele andere gebruikers in mijn kennissenkring — ik weet dat dat niet hoeft te betekenen dat jij er geen last van hebt, en ik wil het probleem niet bagatelliseren, maar toch) en B) gebruiken álle apps die verbinding maken met. De Gmail servers dezelfde instellingen (inclusief Gmail zelf). Alleen de authenticatie vindt bij Gmail en andere ondersteunde apps plaats met een ‘token’ in plaats van direct met gebruikersnaam en wachtwoord, vandaar dat je naar een login-portaal wordt geleid om de inlog te voltooien). Het expliciet blokkeren van specifieke e-mailsoftware behoort bij Google tot de mogelijkheden, en gebeurt soms als software erg oud is en de authenticatie niet op de hierboven beschreven manier kan plaatsvinden. Als een provider zelf specifieke software wil blokkeren voor gebruik met diensten buiten het eigen netwerk, is daar vrijwel altijd SPI (Stateful Packet Inspection) voor nodig, en dat is in de hele Europese Unie niet toegestaan. Dus tenzij je naar landen als (Noord-)Korea of China gaat, lijkt het me sterk dat dit inderdaad is wat er gebeurt.