Apple geeft ontwikkelaars nieuwe richtlijnen voor Privacy Labels App Store

Door: Mark Hofman - 0 reacties
App Store Apple apps games 2020
(Afbeelding: Apple)

Sinds 8 december 2020 is het gebruik van Privacy Labels in de App Store verplicht voor ontwikkelaars. Er zijn bedrijven die sindsdien weken hebben gewacht met het update van de apps, maar de meeste van hen voelt zich geroepen om aan de eisen te voldoen. Al zijn er nog veel twijfels over de eerlijkheid van de ontwikkelaars.

De laatste tijd hebben veel mensen vraagtekens gezet bij de echtheid van de informatie die de Privacy Labels geven. Apple reageerde tot op heden nog niet, maar heeft ontwikkelaars nu wel nieuwe richtlijnen geven voor de App Store.

Nieuwe richtlijnen voor Privacy Labels

Apple heeft overigens niet alleen nieuwe richtlijnen toegevoegd, maar geeft ook meer duidelijkheid over de bestaande regels. Een goed voorbeeld daarvan is dat het bedrijf nu aan ontwikkelaars vraagt om alle gegevens die verzameld worden te vermelden. Eerder hoefde alleen de gegevens die gebruikt werden voor advertentie-doeleinden en analyses vermeld te worden. Op dat gebied laat Apple overigens weinig ruimte over eigen invulling. Iets dat voorheen nog wel het geval was.

Naast verduidelijking voor ontwikkelaars heeft Apple ook nieuwe regels toegevoegd. Zo moeten gebruikers beter geïnformeerd worden wanneer een app aan de haal gaat met hun IP-adres of hun internetgebruik.

Benieuwd naar alle wijzigingen die Apple heeft doorgevoerd? Op deze website is een handig overzicht te zien!

Privacy labels
Privacy labels (Afbeelding: AppleInsider)

Is Apple te laks?

Dat Apple vanaf het begin niet streng genoeg is geweest is te zien aan de manier hoe sommige ontwikkelaars met de regels zijn omgegaan. Ook de wijzigingen die het bedrijf vandaag doorvoert toont aan dat er nog veel te winnen valt op dat gebied.

Zeker gezien bedrijven als Google toch wel erg laks met de regels omgaan. Zo zijn YouTube en Gmail afgelopen week voor het eerst sinds 7 december voorzien van een update, omdat het bedrijf moeite had met de Privacy Labels. Iets waar Apple, naar ons idee, toch al veel eerder in had kunnen grijpen.

Wat vinden jullie van Apple’s aanpak met betrekking tot de privacy labels? Zijn jullie erover te spreken of kan het bedrijf nog veel strenger optreden?

Reacties

0 reacties