Apple laat iOS steeds meer op Android lijken, nieuwe plek voor advertenties

Door: Mark Hofman - 10 reacties
iOS 14.5 16x9
(Afbeelding: Apple / Bewerking: Mark Hofman)

Apple heeft in iOS 14.5 een nieuwe plek gevonden om advertenties te plaatsen. Naast het feit dat er voor de eigen diensten geadverteerd wordt in de instellingen krijgen we straks mogelijk ook in de App Store te maken met reclame.

Wanneer je in de iOS 14.5 beta een app opzoekt in de App Store krijg je een lijst te zien met suggesties voor apps. Normaal gesproken voorzien van Apple’s eigen aanraders, maar in de beta ook van gesponsorde applicaties.

Apple vindt nieuwe plek voor advertenties

Het is een opvallende keuze van Apple om de advertenties in de App Store te plaatsen. Er is de laatste tijd erg veel te doen geweest rondom de digitale downloadwinkel. Dat heeft onder andere te maken met de 30% die Apple vangt voor alle in-app aankopen. Volgens veel ontwikkelaars is dit percentage veel te hoog en zorgt Apple hiermee voor een monopolie positie. Het bedrijf heeft de commissie voor kleine ontwikkelaars inmiddels teruggeschaald naar 15%, maar zoekt ondertussen wel een andere manier om geld te verdienen.

Gezien het feit dat de advertenties in de beta van iOS 14.5 opduiken is er nog geen zekerheid dat alle gebruikers ermee te maken krijgen. Zo lijkt Apple voornamelijk te testen in hoeverre deze advertenties, op deze specifieke positie, zullen werken. De advertenties verschijnen in de App Store voordat je überhaupt nog op een keyword gezocht hebt. Het zal voor Apple dus wel een een interessante test zijn om te kijken hoeveel mensen op dat moment verleid worden om toch naar de gesponsorde applicatie te gaan.

Apple iOS advertenties
Advertenties in je App Store (Afbeelding: 9to5Mac)

Het geld dat binnenkomt via advertenties komt uiteindelijk in Apple’s diensten-bundel terecht. Deze divisie was het afgelopen jaar goed voor een omzet van 53.77 miljard dollar.

Steeds meer Android

We kunnen op dit moment eigenlijk niet heel veel anders dan Android bij dit verhaal te betrekken. In de afgelopen paar jaar is er veel schande gesproken over het feit dat sommige Android-smartphones voorzien zijn van advertenties. Geluiden die we ook regelmatig op dit platform hebben gehoord. Het ene bedrijf kiest ervoor om een smartphone van €300 aan te bieden met advertenties, waar andere bedrijven een smartphone van €800 aanbieden zonder.

Het feit dat Apple zijn smartphones van een hogere prijsklasse voorziet van advertenties is wat dat betreft ronduit belachelijk te noemen. De functionaliteit van iOS 14.5 is slechts in beta, dus zekerheid dat deze advertenties in de App Store komen is er niet. Maar het feit dat ik in de instellingen van mijn €1512 kostende iPhone 12 Pro advertenties zie is onbegrijpelijk.

Apple zorgt er steeds meer voor dat iOS op Android begint te lijken. Of het nu hebben over de advertenties, de widgets of de aanpassingsmogelijkheden van het uiterlijk: de twee komen steeds meer overeen. Of dat iets slechts is, laat ik verder aan jullie over.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    Dennissimeau

    Gedeeltelijk mee eens. Als je de App Store als een winkel beschouwd, dan vind ik advertenties tot op zekere hoogte wel passend.

    Ik ben wel wat minder gecharmeerd van de Apple advertenties in de instellingen voor bijvoorbeeld Arcade.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Advertenties in een winkel zijn best te verantwoorden. Die verwacht je daar ook min of meer.

    Op andere plekken wil je ze echter absoluut niet zien. En zeker niet in systeem-eigen plekken als Instellingen. Of gaat het specifiek om de instellingen van bepaalde eigen apps? Zoals Google dat doet in YouTube Music, waar je regelmatig een pop-up krijgt om je over te halen een abonnement af te sluiten.

  • Profielfoto
    hansz

    Wellicht even wachten met oordelen tot alle feiten bekend zijn? Typisch weer zo’n journalistiek sensatiebericht. Zeker niks anders te melden?

  • Profielfoto
    whaha

    Het is juist goed dat journalisten dit melden. Als niemand er iets van zegt, dan gaat Apple gewoon door op dit pad. Het is juist transparant om te laten zien dat dit gebeurt, want het is een kwalijke ontwikkeling – ook al is deze nog niet zeker.

  • Profielfoto
    Buzz

    Apple Search Ads bestaan toch al sinds 2016?

  • Profielfoto
    hansz

    whaha op 9 februari 2021 13:37
    Het is juist goed dat journalisten dit melden. Als niemand er iets van zegt, dan gaat Apple gewoon door op dit pad. Het is juist transparant om te laten zien dat dit gebeurt, want het is een kwalijke ontwikkeling – ook al is deze nog niet zeker.

    Natuurlijk joh, lekker speculeren en er meteen maar vast tekeer over gaan, terwijl er achteraf waarschijnlijk niks aan de hand zal zijn. Wat een energie verspilling.

  • Profielfoto
    Mr.R

    hansz op 9 februari 2021 13:12
    Wellicht even wachten met oordelen tot alle feiten bekend zijn? Typisch weer zo’n journalistiek sensatiebericht. Zeker niks anders te melden?

     

  • Profielfoto
    Buzz

    Met een simpele google op App Store advertenties zie je zo al dat er niet veel aan de hand is. Deze advertenties bestaan al sinds 2016. Af en toe krijgen ze bij een iOS update een ander uiterlijk. Ik zie niet zo snel wat hier meer aan de hand is dan dat. Het is denk ik aan de schrijver van dit artikel om dat toe te lichten, of het artikel in te trekken.

  • Profielfoto
    KR1275

    Na bijna 2 jaar Android gebruiker te zijn kan ik melden dat ik nog nooit iets storends van aandachttrekkers in de Play store heb ervaren. Dus zal wel los lopen.

  • Profielfoto
    Pieter1968

    Bijzondere journalistiek, vol met ongezouten meningen en geformuleerd in de ‘ik’ vorm…..