‘De Apple Car zou zomaar eens Tesla’s grootste bedreiging kunnen worden’

Door: Mark Hofman - 21 reacties
Tesla Apple Music CarPlay
(Afbeelding: Wheelsage / SupercarsPlanet)

Volgens Gene Munster, mede-oprichter en Managing Partner van Loup Ventures, is er geen twijfel meer over mogelijk: de Apple Car komt eraan. Zo laat hij weten aan CNET.

Volgens de analist zal Tesla overigens ook rekening moet houden met de komst van de Apple Car. Het zou volgens hem namelijk zomaar eens de grootste bedreiging tot nu toe kunnen zijn voor het bedrijf.

‘Apple Car komt zo goed als zeker’

Waar er een half jaar geleden nog flink wat twijfels waren over de Apple Car is de komst ervan op dit moment zo goed als zeker. Dat is in ieder geval wat analist Gene Munster verwacht. In een interview met CNET laat de mede-oprichter van Loup Ventures, een onderzoeksbureau dat zich richt op technologie, weten dat Apple grote ambities heeft voor een zelfgeproduceerde auto.

Dat heeft volgens Munster voornamelijk te maken met de potentie die de automotivemarkt heeft. Deze mark ademt innovatie en als Apple ergens goed in is, dan is dat het wel. Zegt niet alleen Munster, maar ook Katy Huberty van JP Morgan.

“Wat technologiebedrijven ’s nachts wakker houdt is groei. En als er ergens groei te vinden is, dan is het wel in de automotivemarkt.”

Tesla’s grootste bedreiging

Als er één bedrijf is die op dit moment de touwtjes in handen heeft in de markt, dan is het Tesla wel. Dat heeft onder andere te maken met de innovatie van het bedrijf, maar ook zeker met het feit dat de concurrentie alles behalve moordend is. CEO Elon Musk heeft zeker rekening te houden met reguliere fabrikanten die elektrische auto’s produceren, maar zijn bedrijf blijft met gemak aan kop. Iets waar de Apple Car, volgens Munster, wel verandering in gaat brengen.

“Ik denk dat Apple de grootste bedreiging wordt waar Tesla, tot nu toe, mee te maken heeft gehad.”

De verwachtingen zijn er zeker al is het op dit moment nog wel de vraag of dit ook echt het geval zal zijn. Naast het feit dat we officieel nog niets weten van de Apple Car heeft Apple precies hetzelfde probleem als waar andere fabrikanten tegenaan lopen. Tesla is veelzijdig en bouwt niet alleen de software, maar ook de hardware van zijn voertuigen. Een voorsprong dat het bedrijf heeft op veel andere fabrikanten en dus ook op Apple. Hoe innovatief een auto van Apple op software gebied ook kan zijn, de hardware ligt nog steeds in handen van een derde partij. 

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik denk dat Apple de grootste bedreiging wordt waar Tesla, tot nu toe, mee te maken heeft gehad.

    Ik denk het ook… niet.

    Er is maar één bedrijf in de EV-industrie die vrijwel alle touwtje zelf in handen houdt. En dat is Tesla.

    En hoewel dat precies is wat Apple als merk zo sterk maakt, gaat ze dat in de automotive markt niet lukken als ze voor het overgrote deel van hun auto/voertuig met andere partijen in zee (moeten) gaan.

  • Profielfoto
    PowerMac

    Die derde partij wordt gewoon de Motorola van de toekomstige Apple Auto (AA;-) ).

    Wat Apple indertijd deed, in samenwerking met Motorola, was een soort van iTunes-“app” uitbrengen voor de Motorola telefoon (Apple had nog geen ervaring met telefoons maken) en kijken hoe dat ging. Naderhand ging het het die opgedane ervaring aan de haal, en kwam zelf met een telefoon op de markt: de iPhone. Motorola ging daarna bijna over de kop.

    Met een tendens van hard- en software in eigen huis ontwikkelen, en daarmee de markt overspoelen, is iets dat met de Mac, de iPod, de iPhone, en de iPad uitermate goed gelukt is. Apple Silicon is de logische vervolgstap.

    Dat er in eerste instantie ervaring wordt opgedaan met een zooitje camera’s en sensoren op een Lexus, en daarna een samenwerking met een Hyundai, of een ander, is slechts het begin.

    Dan wordt er gekeken of het een soort iPhone, een Apple TV of een Xserve wordt.

     

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ja, dat zal wellicht een soort Apple TV worden. Ofwel; leuk voor de die-hard fan die niet verder dan het merk wil kijken, maar niet het beste en handigste wat er op dat gebied te krijgen is.

    Met een Tesla dat 12 jaar voorsprong heeft, en een vloedgolf aan Chinezen die nog maar net uit de startblokken zijn, zal dit een taaie kluif worden voor Apple als ze echt met een eigen auto willen komen (wat ik nog steeds niet helemaal geloof).

    Als je ziet met hoeveel soft- en hardware problemen ze nu al over hun hele gamma te dealen hebben; dat is peanuts vergeleken met wat er gaat gebeuren als je met een auto op de markt komt. Kijk eens naar een mega-bedrijf als VAG, dat de grootste moeite had (en nog steeds heeft) om een probleemloze EV te verkopen. Ga daar eens op het forum kijken; dan wordt je wel een beetje stil. Zoveel problemen met die id.3, en zoveel mensen die spijt als haren op hun hoofd hebben dat ze dat ding ooit hebben aangeschaft. En dat bij een bedrijf dat al meer dan 80 jaar auto’s bouwt.

  • Profielfoto
    PowerMac

    Volgens mij is het bij Tesla ook niet geheel vlekkeloos, maar goed, je wordt enkel groot met vallen en opstaan

  • Profielfoto
    MIVE

    KarelWillem op 11 februari 2021 14:21
    Ja, dat zal wellicht een soort Apple TV worden. Ofwel; leuk voor de die-hard fan die niet verder dan het merk wil kijken, maar niet het beste en handigste wat er op dat gebied te krijgen is.

    Met een Tesla dat 12 jaar voorsprong heeft, en een vloedgolf aan Chinezen die nog maar net uit de startblokken zijn, zal dit een taaie kluif worden voor Apple als ze echt met een eigen auto willen komen (wat ik nog steeds niet helemaal geloof).

    Als je ziet met hoeveel soft- en hardware problemen ze nu al over hun hele gamma te dealen hebben; dat is peanuts vergeleken met wat er gaat gebeuren als je met een auto op de markt komt. Kijk eens naar een mega-bedrijf als VAG, dat de grootste moeite had (en nog steeds heeft) om een probleemloze EV te verkopen. Ga daar eens op het forum kijken; dan wordt je wel een beetje stil. Zoveel problemen met die id.3, en zoveel mensen die spijt als haren op hun hoofd hebben dat ze dat ding ooit hebben aangeschaft. En dat bij een bedrijf dat al meer dan 80 jaar auto’s bouwt.

    Wáar vind je die klachten? Heb zelf een Tesla 3, maar vriend overweegt een ID3.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Precies. AirTags zijn al te moeilijk.

    Of een draadloos oplaadmatje (al jaren voor 5 euro overal verkrijgbaar, behalve bij Apple).

    Geeft niet veel vertrouwen in een ietsje ingewikkeldere EV.

     

  • Profielfoto
    MIVE

    Helemaal off-topic natuurlijk, maar allemachtig… heb het forum gevonden. Wat een ellende.  Wat me vooral verbaasd is hoe onvoorbereid sommige mensen zijn overgegaan tot aankoop van de e-auto. Die er nu achter komen dat de range te beperkt is om naar het werk te rijden

  • Profielfoto
    KarelWillem

    PowerMac op 11 februari 2021 14:37
    Volgens mij is het bij Tesla ook niet geheel vlekkeloos, maar goed, je wordt enkel groot met vallen en opstaan

    Tesla bestaat dan ook geen 84 jaar. En is zonder enige historie in de automotive branche binnen 10 jaar van nul naar supercalifragilisticexpialidocious gegaan.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    MIVE op 11 februari 2021 14:38

    KarelWillem op 11 februari 2021 14:21

    …Kijk eens naar een mega-bedrijf als VAG, dat de grootste moeite had (en nog steeds heeft) om een probleemloze EV te verkopen. Ga daar eens op het forum kijken; dan wordt je wel een beetje stil. Zoveel problemen met die id.3…

    Wáar vind je die klachten? Heb zelf een Tesla 3, maar vriend overweegt een ID3.

    Google eens wat rond?

    https://www.vwidtalk.com/threads/volkswagen-id-3-complaints-issues-and-problems.636/

    https://www.teslarati.com/tesla-rival-volkswagen-id3-fails-german-review/

    https://www.vwforum.nl/viewforum.php?f=219

  • Profielfoto
    KarelWillem

    MIVE op 11 februari 2021 14:58
    Helemaal off-topic natuurlijk, maar allemachtig… heb het forum gevonden. Wat een ellende…..

    Oh, haha. Las even over je bericht heen.

  • Profielfoto
    Sudoku

    Of Tesla veel te vrezen zal hebben van Apple denk ik niet maar wetende dat Tesla nog geen enkele euro winst heeft gemaakt op het produceren van auto’s is een veel grotere zorg. De enige winst die Tesla tot nu toe heeft gehaald is dank zij milieucertificaten en gezien de concurrentie die minder zal nodig hebben vrees ik dat Tesla het heel moeilijk krijgt.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Tesla is nog maar net begonnen, en ‘geen winst maken’ is geen enkele reden tot zorg voor een redelijke lange tijd in welke grote industrie dan ook.

    Tesla komt nu pas op stoom met het produceren van grote aantallen auto’s. En de winst zal vooral uit de lagere prijsklasse (moeten) komen. Lees: precies die auto’s die nog vrij kort op de markt zijn. Met de groeiende markt in China, de belofte van een ‘echt goedkope(re)’ tesla, en de steeds hoger wordende productie hoef je je om Tesla denk ik niet echt zorgen te maken.

  • Profielfoto
    hansz

    Tesla heeft het afgelopen jaar wel degelijk winst gemaakt, ook al is dat niet direct het gevolg van de verkoop van hun auto’s. De productie van de auto’s moet nog omhoog om daarop winst te kunnen maken.

    https://www.rtlnieuws.nl/economie/beurs/artikel/5191868/tesla-winst-elon-musk-elektrische-auto

    Geloof er ook niet in dat ze direct een fikse concurrent voor Tesla zullen zijn. Per slot bestaan VW en Ford toch ook gewoon naast elkaar. Voorlopig heeft Tesla nog een flinke voorsprong. Daarnaast zijn er nog helemaal geen specificaties bekend van de Apple auto, waarvan volgens de “berichten” het 1e exemplaar rond 2024 zal verschijnen. Beetje simpel gedacht, op basis van geruchten, dat Tesla het er moeilijker door zou krijgen. Ik denk toch dat Apple een andere doelgroep bediend dan Tesla.  Beetje vergelijkbaar met hun laatste koptelefoon Max. Ook die is geen bedreiging of echte concurrent voor bekende merken als B&W en overige audio bedrijven.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    hansz op 11 februari 2021 20:52
    Tesla heeft het afgelopen jaar wel degelijk winst gemaakt, ook al is dat niet direct het gevolg van de verkoop van hun auto’s…

    Ja, dat werd dan ook duidelijk gezegd…

    …dat Tesla nog geen enkele euro winst heeft gemaakt op het produceren van auto’s…

    Anyway… de geruchten gingen ook dat Apple zich zou gaan richten op voertuigen zonder chauffeur, die worden ingezet voor ‘last mile’ trajecten.

    Maar voorlopig is het gerucht na gerucht, en vooral een heleboel tegengestelde geruchten. Het waait voorlopig nog alle kanten op.

  • Profielfoto
    McJohn

    Hopelijk moet je die Apple Car niet op zijn dak leggen om hem op te laden zoals bij de laatste Magic Mouse.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    We missen een stuk of vijf, zes mooie epistels hier.

    Je typt je suf, en een dag later is al je tekst hemelen. .;)

     

    En geen zinnetje van OMT om aan te geven dat er problemen waren.

    Krijg de schijt maar gebruikers, jullie weten toch dat het een zooitje is hier?!

  • Profielfoto
    Presto

    Ja, waar is mijn kritiek op de vervuilende accu’s van Tesla gebleven?

  • Profielfoto
    PowerMac

    KarelWillem op 14 februari 2021 16:10
    We missen een stuk of vijf, zes mooie epistels hier.

    Je typt je suf, en een dag later is al je tekst hemelen. .;)

     

    En geen zinnetje van OMT om aan te geven dat er problemen waren.

    Krijg de schijt maar gebruikers, jullie weten toch dat het een zooitje is hier?!

    Inderdaad, ik vroeg me ook al af wat er loos is, en waarom er zoveel opeens weg is.

    OMT zit er niet mee lijkt het, en zal ook zeker geen melding maken…

  • Profielfoto
    Presto

    Tegen het zere been van adverteerders?

  • Profielfoto
    Zweef

    Ah, de zoveelste Tesla killer.

    En de zoveelste keer dat er vele reacties gewoon verdwijnen…

    Net als veel van de oorspronkelijke gebruikers.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik geloof er niks van dat er genoeg leven zit in het AppleCar verhaal. Jaren geleden werd er stoer over gedaan. Er werden allerlei mensen uit de auto-industrie aangetrokken. Van Ford en van Tesla. Maar volgens mij zijn veel van die mensen allang weer weg bij Apple en hebben al (te) lang helemaal niks meer gehoord. Ik zie het nog in geen jaren gebeuren. Als het Apple al niet lukt om veel van zijn software en hardware goed uit te rollen, zou zo’n megaproject ‘Titan’ – dat al in 2014 van start ging – dan wel lukken? Ik denk het niet.