Reparatieprogramma MacBook Pro 13 door Apple met een jaar verlengd

Door: Wesley Akkerman - 6 reacties
MacBook Pro 13-inch
De 13" MacBook Pro - Afbeelding: Apple Inc.

Voor MacBook Pro 13-modellen die verkocht zijn tussen oktober 2016 en februari 2018 geldt nu dat het reparatieprogramma verlengd is. Dit zijn de modellen die problemen met het backlight kunnen hebben. Eerder beloofde Apple al vier jaar lang reparaties, maar nu staat de teller dus op vijf jaar lang.

Aanvankelijk werd dit reparatieprogramma in mei 2019 aangekondigd door het bedrijf uit Cupertino. Destijds werd er dus gezegd dat modellen tot vier jaar na de verkoopstart in behandeling genomen worden. Deze week is daar verandering in gekomen, aangezien het bedrijf de pagina van het serviceprogramma geüpdatet heeft. Op die pagina vermeldt de iPhone-maker dat het programma een jaar langer doorloopt.

Het bedrijf laat niet weten waarom hiervoor gekozen is. Maar voor mensen die tegen dergelijke problemen aanlopen is dat wellicht ook niet relevant. Zij kunnen er dus op rekenen dat wanneer er problemen opduiken met hun MacBook Pro 13, die dus verkocht is in de hierboven vermelde periode, ze Apple kunnen contacteren voor hulp. Dat levert dan een gratis reparatie op wanneer er iets mis is met de achtergrondverlichting.

13-inch MacBook Pro met M1 processor
13-inch MacBook Pro met M1 processor. Afbeelding: Apple Inc.

MacBook Pro-probleem genaamd flexgate

De problemen van de MacBook Pro uit 2016 zijn door de gemeenschap omgedoopt tot flexgate. Kort na het uitbrengen van de Apple-laptop, verscheen er een petitie online waarmee eigenaars van het apparaat aandacht vroegen voor de problemen die ze tegenkwamen. Dat leidde tot ontzettend veel steun, waardoor Apple besloot het reparatieprogramma op te zetten.

Apple liet toen al weten dat de problemen slechts voorkomen bij een klein percentage MacBooks, maar dat betekent niet dat het niet vervelend was, natuurlijk. Getroffen MacBooks konden uit het niets ineens felle, verticale gebieden presenteren op het scherm. Dit gebeurde constant of zo nu en dan. Ook kon gebeuren dat de achtergrondverlichting er helemaal mee kapte. Dit had te maken met de slijtage van de (te korte) flexkabel. Dat is de kabel die het moederbord met het scherm verbindt. Daar komt de naam flexgate dan ook vandaan.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    bartb112

    Inmiddels jaartje geleden nieuw scherm en toetsenbord erin gekregen.

  • Profielfoto
    Ed Mokum

    Ik had een paar maanden geleden precies die problemen zoals omschreven: af en toe ineens felle verticale strepen in beeld. Die verdwenen uiteindelijk weer. En toen op een dag klapte in m’n MacBook open en deed het scherm helemaal niks meer, zwart scherm. Mijn MacBook Pro (met touch bar) is uit 2016. Dus ik dacht dat het wel duidelijk was dat de reparatie onder het reparatieprogramma van Apple zou vallen. Maar helaas pindakaas: ik moest gewoon de volle mep voor een nieuw scherm betalen: ruim 600,- euro! Volgens Apple geen ‘flex-gate’ geval. Tja, hoe toon je dat aan hè? Je bent gewoon aan de willekeur van Apple overgeleverd helaas.

  • Profielfoto
    Ed Mokum

    Oh ja: toetsenbord probleem had ik ook. Dat hebben ze wel vervangen op hun kosten.

  • Profielfoto
    bartb112

    Ed Mokum op 19 januari 2021 12:29
    Oh ja: toetsenbord probleem had ik ook. Dat hebben ze wel vervangen op hun kosten.

    Dan heb je ook gratis een nieuwe accu:)

     

  • Profielfoto
    Ed Mokum

    Gratis een nieuwe accu? Hoezo dat dan? Is mij niks van bekend.
     

     

  • Profielfoto
    bartb112

    Bij vervangen toetsenbord moet accu ook vervangen worden. Zit aan elkaar vast.