macOS Big Sur 11.2 update moet grootste probleem voor M1 Macs oplossen

Door: Night - 14 reacties
BigSur achtergrond met Bluetooth logo
Apple / Wikimedia Commons

Apple is druk bezig aan een oplossing voor een irritante bug in macOS Big Sur. M1 Macs kunnen namelijk problemen hebben met Bluetooth, waardoor randapparatuur, zoals toetsenborden en muizen, willekeurig wordt losgekoppeld.

Sinds de release van de M1 Mac mini, M1 13-inch MacBook Pro en M1 MacBook Air hebben gebruikers problemen ondervonden bij het verbinden van hun Bluetooth-apparaten. Het probleem, was dat deze spontaan en totaal willekeurig ontkoppelden of dat bepaalde hardware zelfs helemaal niet werkte. Dit had betrekking op zowel randapparatuur van derden als op de accessoires van Apple zelf, zoals het Magic Keyboard.

Hoewel het mogelijk is om Bluetooth opnieuw in te stellen in macOS Big Sur, blijkt dat geen garantie dat dit het verbindingsprobleem zal oplossen.

Volgens een tweet van tech-redacteur Ian Bogost, is Apple zich bewust van de problemen met de Bluetooth verbinding en werkt aan een oplossing. Bogost meldt dat Apple vertelde ​​dat ze bezig zijn aan een macOS-fix, en dat deze binnenkort beschikbaar komt. Dat suggereert dat er een update op komst is, maar niet wanneer deze beschikbaar zal zijn.

Apple is momenteel bezig met het bètatesten van macOS Big Sur 11.2. Dat is de meest waarschijnlijke manier om de update te verspreiden. Toch is ook mogelijk dat er een aparte, kleinere 11.1.1 update wordt uitgegeven, die specifiek het Bluetooth probleem moet oplossen. De grotere 11.2 update zou in dat geval dan de algemene problemen en bugs in Big Sur moeten aanpakken.

Totdat Apple met een fix komt, zullen gebruikers zich tevreden stellen met tijdelijke work-arounds, waaronder het gebruik van een aparte Bluetooth-dongel om de ingebouwde chip te omzeilen. Overigens levert deze ‘fix’ niet bij iedereen het gewenste resultaat op.

Bluetooth resetten

Heb jij een M1 Mac en wil je Bluetooth resetten? Volg dan de onderstaande stappen:

  1. Sluit een bedraad toetsenbord aan en bij voorkeur ook trackpad of muis
  2. Houd de Shift (⇧)- en de Option (⌥) -toets ingedrukt en klik vervolgens op het Bluetooth-pictogram in de menubalk
  3. Kies Reset de Bluetooth-module uit het menu
  4. Klik op OK om te bevestigen
  5. Start je Mac opnieuw op

Met de bovenstaande stappen wordt Bluetooth volledig gereset. De volgende stap is het opnieuw verbinden van apparaten.

  1. Klik op hetzelfde Bluetooth-pictogram in de menubalk
  2. Kies Voorkeuren
  3. Alle ingeschakelde en detecteerbare Bluetooth-apparaten worden nu weergegeven. Voeg de gewenste apparaten toe.
Bluetooth resetten op een M1 Mac
Bluetooth resetten op een M1 Mac Afbeelding: AppleInsider

Andere opties

Het zou mooi zijn als dit alle Bluetooth-problemen oplost, maar voor veel gebruikers blijkt dit niet het geval. Als je problemen blijft ondervinden, zijn er andere opties in dat Bluetooth-menu. Als u de Shift- en Option-toetsen ingedrukt houdt, en op het Bluetooth-menubalkpictogram klikt, kun je ook kiezen voor Alle apparaten verwijderen. Ook kan je er in het menu voor kiezen om alle aangesloten Apple-apparaten terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Als helemaal niets helpt en je kan niet wachten tot Apple met de langverwachte update komt, kun je nóg drastischer te werk gaan. In dat geval zou je je Mac volledig kunnen wissen en vervolgens macOS Big Sur opnieuw installeren. Gaat dat je te ver? In dat geval moet je jezelf er maar van overtuigen dat een toetsenbord en muis mét draad helemaal niet het allerslechtste alternatief zijn.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    patrickmaur3r

    Deze ervaring heb anders ook op een Intel MacBook Pro met Big Sur uit 2018. Hoop dat het voor mij ook help.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Yuck! Apple pusht hard op draadloos. Dit is natuurlijk ruk

  • Profielfoto
    Maarten2015

    Dank. Erg dat Apple niet reageert op deze problemen. En gewoon doorverkoopt alsof er niks aan de hand is. Voor mij reden om niet tot koop over te gaan.

    Overigens Is de opsomming van door gebruikers gemelde tekortkomingen niet compleet.

  • Profielfoto
    johanthorbecke

    Heb zojuist een m1 MacBook pro retour gestuurd naar Coolblue. Dat gedoe met Rosetta werkt domweg niet. Google drive werkt niet.  Veel van mijn utilities niet. Geen virtuele software.

    Ben uren bezig… Helaas. Intel it will be and stay.

     

  • Profielfoto
    johanthorbecke

    Heb zojuist een m1 MacBook pro retour gestuurd naar Coolblue. Dat gedoe met Rosetta werkt domweg niet. Google drive werkt niet.  Veel van mijn utilities niet. Geen virtuele software.

    Ben uren bezig… Helaas. Intel it will be and stay.

    Google er maar op.

  • Profielfoto
    Elduderino

    Maarten2015 op 23 januari 2021 19:39
    Dank. Erg dat Apple niet reageert op deze problemen. En gewoon doorverkoopt alsof er niks aan de hand is. Voor mij reden om niet tot koop over te gaan.

    Overigens Is de opsomming van door gebruikers gemelde tekortkomingen niet compleet.

    Apple die niet reageert, heb je het artikel gelezen? Schijnbaar is het software matig op te lossen, dus waarom zou men de verkoop moeten staken? Ook hoeft niet iedereen er last van te hebben.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Gelukkig niet, geen problemen hier met mijn M1 Air.

  • Profielfoto
    Maarten2015

    Jazeker heb ik het artikel gelezen. Dat een blogger een reactie heeft gekregen van een medewerker van Apple ja. Elders wordt dat ook geschreven. Voor mij is dat geen officiële erkenning door Apple, noch een officiële aankondiging van een fix. Het is opmerkelijk dat “we” het blijkbaar normaal gaan vinden dat we afhankelijk zijn van een blogger die iets meldt over een contact met een of andere medewerker van Apple en dat dat echt alles is en we dat gaan zien als een officiële erkenning en aankondiging van een fix door Apple. Ik niet. Jij wel? Mij best.

  • Profielfoto
    Night

    Beste Maarten:

    Apple’s latest response on the matter confirms that the Bluetooth connectivity issues users have been facing on their M1 Macs aren’t hardware related and are fixable via a software update.

    Het is slechts uiterst zelden dat Apple een statement omtrent bugs op zijn site zet.

  • Profielfoto
    Jeroen-W

    Gelukkig geen problemen hier. Heel tevreden met mijn Air m1.

  • Profielfoto
    Maarten2015

    Night,

    1. Wat is de bron verder/anders dan Bogost die meldt dat Apple vertelde ​​dat ze bezig zijn aan een macOS-fix, en dat deze binnenkort beschikbaar komt, ?

    Dat Apple iets zelden doet is toch geen reden om het wél te gaan doen. Het probleem is al geruime tijd geleden gemeld aan Apple. En dagelijks hebben de klanten daar last van.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    johanthorbecke op 24 januari 2021 04:56
    Heb zojuist een m1 MacBook pro retour gestuurd naar Coolblue. Dat gedoe met Rosetta werkt domweg niet. Google drive werkt niet.  Veel van mijn utilities niet. Geen virtuele software.

    Ben uren bezig… Helaas. Intel it will be and stay.

    Google er maar op.

    Dan zou ik die Intel rommel ook maar terugsturen aangezien je hier alles twee keer post.

    Bij mij werkt alles wat jij opsomt wel gelukkig. En de M1 is werkelijk super snel, heerlijk. Ik heb alleen wel last van de Bluetooth bug af en toe en dan helpt alleen een reboot…

     

  • Profielfoto
    Vision1

    Ik las hier dat Google drive (file stream) een update in april krijgt voor de M1

    https://www.imore.com/google-drive-file-stream-will-get-m1-support-april

    En deze site is ook handig om in de gaten te houden https://isapplesiliconready.com/

  • Profielfoto
    HaWollie

    Maarten2015 op 23 januari 2021 19:39
    Overigens Is de opsomming van door gebruikers gemelde tekortkomingen niet compleet.

    Hallo Maarten,

    Als potentieel M1 MA koper ben ik wel benieuwd naar de volgens jou volledige opsomming van tekortkomingen.