Wesley Akkerman
Wesley Akkerman Nieuws 28 januari 2021

Facebook-CEO Mark Zuckerberg haalt uit naar Apple vanwege Privacy-feature

Tijdens de bespreking van de cijfers van het vierde kwartaal, haalt Facebook-CEO Mark Zuckerberg uit naar Apple. De nieuwe anti-tracking opties van Apple gaan namelijk veel invloed hebben op de advertentiemarkt. En vooral bedrijven zoals Facebook leunen sterk op die markt.

Zuckerberg claimt dat Apple de maatregelen niet treft voor het helpen en beschermen van gebruikers, maar vooral voor het eigen gewin. Zo schrijft de Washington Post. Dat is iets waar het bedrijf een handje van heeft, aldus de oprichter. Zijn volledige quote luidt als volgt.

Apple has every incentive to use their dominant platform position to interfere with how our apps and other apps work, which they regularly do. They say they are doing this to help people, but the moves clearly track their competitive interests.

Apple versus Facebook

Verder zegt Zuckerberg dat hij Apple als één van zijn grootste concurrenten ziet. De huidige maatregelen zorgen ervoor dat mensen aangetrokken gaan worden tot apps als iMessage en FaceTime, die allebei van Apple zijn. Dergelijke applicaties concurreren met Facebook Messenger en WhatsApp.

iMessage is a key linchpin of their ecosystem. It comes pre-installed on every iPhone and they preference it with private APIs and permissions, which is why iMessage is the most used messaging service in the U.S.

Eerder zei Zuckerberg al eens dat de maatregelen veel impact gaan hebben op kleine ondernemingen. Dat is een vaak gehoord argument van de Facebook-topman, die op deze manier de strijd aangaat met Apple. Helemaal nu veel bedrijven het moeilijk hebben door de aanhoudende pandemie, zouden de veranderingen echt negatieve gevolgen kunnen hebben voor worstelende ondernemingen.

Ook heeft Zuckerberg gezegd dat Apple kleinere appmakers dwingt kosten te rekenen voor abonnementen of in-app aankopen toe te voegen, zodat ze uit de kosten kunnen komen. En dat heeft dan weer een positief effect op de omzet die Apple uit de App Store haalt, aangezien het bedrijf uit Cupertino verdient aan dergelijke transacties binnen zijn digitale winkel.

Apple deinst niet terug

Apple laat zich ondertussen niet tegenhouden en gaat gewoon door met de huidige plannen. Wanneer de plannen eenmaal doorgevoerd zijn, dan moeten adverteerders eerst aan mensen vragen of ze gevolgd mogen worden. Is dat niet het geval, dan mogen ze dat dus ook niet doen.

De verwachting is dat veel mensen kiezen om niet gevolgd te willen worden, wat ten koste gaat van de complete advertentiemarkt. Zo kunnen er namelijk online geen persoonlijke advertenties meer voorgeschoteld worden.

Reageer op artikel:
Facebook-CEO Mark Zuckerberg haalt uit naar Apple vanwege Privacy-feature
Sluiten