E-mails van Apple laten totstandkoming commissie Apple TV-apps zien

Door: Jeroen Kraak - 1 reactie
App Store TV
(Afbeelding: Apple)

Apple en Fortnite-maker Epic Games zijn nog steeds met elkaar in gevecht. Nu zijn er documenten openbaar gekomen over de commissie van Apple TV-apps.

Epic Games en Apple zijn al een tijd aan het steggelen over de commissie in de App Store. De game-maker besloot transacties buiten de App Store om te doen waarop Apple de game en de maker uit de App Store haalde.

Commissies in de App Store

Veel meer bedrijven zijn het niet eens met de commissie die Apple vraagt over de verkopen in de App Store. Zij vinden 30 procent te veel. Daarnaast hebben ze geen alternatief om een app buiten Apple om aan te kunnen bieden. Apple zegt dan weer dat apps juist geld verdienen door de App Store en de exposure die ze daardoor krijgen.

Uit ‘nieuwe’ oude e-mails die tot 2011 teruggaan, krijgen we een beeld hoe het beleid gaat bij Apple omtrent de commissie voor video-apps. Apple wilde ‘geen geld op tafel laten liggen’. Er kwamen verschillende voorstellen van de leidinggevenden aan bod en bij één was de bedoeling dat er een eenmalige commissie van 40 procent werd geheven en een doorlopende commissie op abonnementsgelden van 30 procent. Voor bepaalde organisaties zoals de Amerikaanse sportcompetities NBA en MLB konden speciale afspraken worden gemaakt, blijkt uit de e-mails die in handen zijn van The Verge.

Apple probeert zo veel mogelijk te verdienen

Uit een andere e-mail bleek dat Apple geen heil zag om samen te werken met traditionele mediabedrijven als kabelaars, maar dat er meer geld te halen via commissies bij nieuwe bedrijven als streamingdiensten. Uiteindelijk kwamen de medewerkers, waaronder Apple Software en Service-baas Eddy Cue, erop uit dat abonnementen deel uit gingen maken van een standaard commissie. Toen werd verder gekeken hoe het precies toegepast kon worden.

“Ik denk dat we geld laten liggen als we 30 procent voor het eerste jaar vragen,” laat een van de bazen weten. Cue laat daarbij weten dat Apple minstens voor 40 procent moest gaan, terwijl een ander het liefst zag dat er maar eenmalig een commissie werd gevraagd. Toen deze discussie gaande was, was er nog geen App Store bij Apple TV. Er waren toen individuele apps waarmee Apple samenwerkte.

De commissie nu

We weten inmiddels hoe het verdienmodel van Apple eruitziet. Een app betaalt 30 procent commissie voor het eerste jaar abonnement, daarna wordt het 15 procent per jaar. Voor apps die minder dan een miljoen dollar per jaar verdienen is de standaard commissie sinds het begin van dit jaar verlaagd naar 15 procent per jaar.

Reacties

1 reactie
  • Profielfoto
    PowerMac

    Ik begrijp dat een bedrijf als Apple op een gegeven moment zoveel market share heeft dat het een belangrijk onderdeel wordt van de samenleving, en als zodanig is Apple dat ondertussen al lang.

    Ten tijde van de introductie van de App Store voor de iPhone, werd er veelvuldig gediscussieerd over de hoogte van de Store voor de makers van de apps: de algemene conclusie in die tijd was dat 30% weliswaar aan de hoge kant was, maar dat het in vergelijking met de vroegere werkwijze om software te verkopen zeker niet te duur was: er behoefte geen fysieke dragers als CD’s of DVD’s in plastic doosjes te worden aangekocht en verspreid, de aandacht via de App Store zou vele malen meer zijn dan ergens achterin een schap in de V&D of in een duister software winkeltje in een zij steegje.

    Apple was zo groot nog niet, en omdat er nog maar een handjevol ontwikkelaars waren, had je al snel heel veel aandacht.

    The times are changing, en juist enorm grote bedrijven als een Epic Games en Spotify zien hun kansen schoon en ruiken grof geld. Terecht? Ik vraag het me af. Juist van de kleinere ontwikkelaars zou je verwachten dat ze zouden klagen, maar niet de grote jongens.