Weekend Poll: Wat vindt jij van Apple als sociaal-maatschappelijk betrokken bedrijf?

Door: Night - 29 reacties
Apple CEO Tim Cook praat met paralympisch sportster Theresa Goh uit Singapore (buiten beeld) in het OCBC zwemstadion van de Singapore Sports Hub
Afbeelding: REUTERS/Edgar Su (2019)

Behalve met nieuwe Apple producten en diensten is de CEO van het bedrijf, Tim Cook, ook vaak in het nieuws met betrekking tot sociaal maatschappelijke en politieke items. Wat vind jij daar nou van?

Vandaag spreekt Apple CEO Tim Cook op de Climate Ambition Summit van de VN. Ongetwijfeld zal het hier gaan over de verantwoordelijkheid van bedrijven richting het milieu. Eerder maakte Apple al bekend dat het inmiddels CO2-neutraal is en voornemens is dit ook van zijn toeleveranciers te eisen.

Daarnaast is de naam ‘Apple’ ook geregeld te horen in combinatie met – bijvoorbeeld – de termen LHBTI en #BlackLivesMatter . Daar blijft het niet bij. Ook in de politiek, en dan met name het handelsverkeer, laat Apple zich meer dan regelmatig horen. Ook met zijn Apple Stores claimt het bedrijf dat het hiermee graag een brug wil slaan tussen het bedrijf en zijn omgeving. Overigens lukt het Apple niet altijd om zijn naam als ‘betrokken bedrijf’ hoog te houden…

Apple sociaal-maatschappelijk en politiek actief

Apple is dus duidelijk een bedrijf dat zowel sociaal-maatschappelijk als politiek actief is. Maar wat vind jij er nu van, dat een bedrijf zich niet alleen bezig houdt met het maken van fraaie, soms vrij prijzige kwaliteitsproducten, maar zich ook laat gelden in zijn omgeving – in de ruimste zin van het woord?

Jij mag het zeggen in de weekend poll van deze week, met als titel:

(Zie je geen poll? Dan staat er waarschijnlijk een iets te enthousiaste adblocker aan. Geeft niets, maar zet ‘m even uit om te stemmen!)

Meerdere antwoorden zijn mogelijk en je kunt je antwoord zoals altijd in de reacties hieronder toelichten (graag zelfs).

Fijn weekend gewenst namens het gehele OMT team 🙂 

 

 

Reacties

29 reacties
  • Profielfoto
    Kevin

    Apple zegt het één en doet het andere. Het is niet meer dan marketing. Wanneer het aankomt op geld, gaan de commerciële belangen voor bij Apple.

  • Profielfoto
    Chuck

    Sterke argumenten!
    Ik hoop dat ze dat nog heel lang blijven doen.

  • Profielfoto
    pruus

    Apple spreekt het ene, maar wat er in bedrijfjes van bedrijfjes, van bedrijfjes gebeurt, is maar de vraag. Andres moet Apple inderdaad in Amerika gaan produceren. Maar is er de kennis nog wel, en dan worden de producten duurder en de vervuiling blijft in het land. Denk niet dat dit gaat gebeuren. De aandeelhouders zijn te belangrijk.

  • Profielfoto
    Frans

    […] dat een bedrijf zich niet alleen bezig houdt met het maken van fraaie, soms iets te dure kwaliteitsproducten […]

    Sorry, de uitspraak ‘te dure’ vind ik wat tendentieus. Jammer OMT.

    Kijkend naar eigen ervaring kan ik zeggen dat Apple inderdaad fraaie kwaliteitsproducten maakt, die ook lang meegaan. Iets met kwaliteit produceren brengt nu eenmaal (meer) kosten met zich mee. Je kan iets ‘te duur’ vinden voor jouw portemonnaie, maar dat maakt het product op zich niet ‘te duur’.

    Je moet je ook afvragen wat duurder is, een kwaliteitsproduct dat 5+ jaar mee gaat en dan gerecycled kan worden of een goedkoper ‘prul’ dat je na een paar jaar kunt weggooien en zo op de afvalberg belandt. Ieder jaar het nieuwste van het nieuwste willen is ook duur. De een heeft dat er voor over, de ander niet. Kwestie van keuzes maken.

     

  • Profielfoto
    Rene

    Bijzondere poll. Allemaal pro-apple bias antwoorden. Ik mis eigenlijk het antwoord: “Ik vind dat Apple niet genoeg doet”, of “Apple zegt wel maatschappelijk betrokken te zijn, maar tegelijkertijd betaalt men te weinig belasting, laat men te dure producten in landen assembleren waar mensen uitgebuit worden”

    zoiets.

  • Profielfoto
    G4

    Mee eens Rene, domste poll ooit.

    Rene op 12 december 2020 11:24
    Bijzondere poll. Allemaal pro-apple bias antwoorden. Ik mis eigenlijk het antwoord: “Ik vind dat Apple niet genoeg doet”, of “Apple zegt wel maatschappelijk betrokken te zijn, maar tegelijkertijd betaalt men te weinig belasting, laat men te dure producten in landen assembleren waar mensen uitgebuit worden”

    zoiets.

  • Profielfoto
    neuerburg

    Anders. Apple is alleen maatschappelijk betrokken as het de zakelijke belangen niet schaad.

  • Profielfoto
    Bart119

    Andere: Apple is vooral schijnheilig op dit gebied. Zoals waarschijnlijk 90% van dergelijke bedrijven.

  • Profielfoto
    hansz

    neuerburg op 12 december 2020 12:06
    Anders. Apple is alleen maatschappelijk betrokken as het de zakelijke belangen niet schaad.

    Helemaal mee eens, er is veel schijnheiligheid wat dat betreft. En zeker van politiek zouden zij zich verre van moeten houden want je jaagt toch diverse groepen tegen je in het harnas, welke kant je ook kiest. Hou je gewoon bezig met het maken van mooie producten Apple (te duur vind ik ook nogal voorbarig). Dat is namelijk nog niet bewezen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    neuerburg op 12 december 2020 12:06
    …Apple is alleen maatschappelijk betrokken als het de zakelijke belangen niet schaadt.

    Het is geen goede doelen-stichting natuurlijk. Eerst en vooral is het een miljarden-bedrijf dat winst moet maken. Dat je daarnaast her en der nog een sociaal en milieubewust gezicht kan tonen is alleen maar meegenomen. Maar het zal nooit de hoofdzaak van een winstgevend bedrijf/Apple zijn. Ongeacht wat andere bedrijven ook durven beweren.

  • Profielfoto
    Sugar and Cream

    G4 op 12 december 2020 11:32
    Mee eens Rene, domste poll ooit.

    Rene op 12 december 2020 11:24
    Bijzondere poll. Allemaal pro-apple bias antwoorden. Ik mis eigenlijk het antwoord: “Ik vind dat Apple niet genoeg doet”, of “Apple zegt wel maatschappelijk betrokken te zijn, maar tegelijkertijd betaalt men te weinig belasting, laat men te dure producten in landen assembleren waar mensen uitgebuit worden”

    zoiets.

    Stelletje kleuters. De beste stuurlui staan weer overduidelijk aan wal. Dit soort opmerkingen getuigd van een totaal ontbreken van respect voor de vrijwilligers hier op OMT, die achter de schermen hun steentje bijdragen.

  • Profielfoto
    iMac Lover
  • Profielfoto
    Willem

    Mond vol over het milieu en ecologie, maar ondertussen dierlijke producten (leer) gebruiken. Dat vind ik vreemd.

  • Profielfoto
    recoiller

    Hoezo mogen ze geen leer gebruiken? Kunnen ze niet bewust zijn en niet veganistisch. In fiscaal zijn ze half Nederlands om belasting te ontlopen, in productie zijn ze Aziatisch omdat daar voor een schijntje geproduceerd kan worden onder slechte omstandigheden, in de marketing is het vooral Afro en Azie met een sausje homo. Alles is inclusief behalve de blanke westere klanten wat toch ook een aanzienlijk deel van hun doelgroep is. Maakt niet uit natuurlijk, het gaat om de producten. Op mij komt het wel hypocriet over.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Wat KarelWillem zegt: Apple is een bedrijf en alles draait rond bedrijfsvoering, omzet, marketing en winst. Als milieubewustzijn of andere maatschappelijke bezorgdheid zorgt voor betere verkoopcijfers en als klanten dat eisen, dan krijg je dat.
    Zo werkt dat nu eenmaal. Ze gaan echt niet milieubewust zijn als hen dat geld gaat kosten.

  • Profielfoto
    Padawan

    Frans op 12 december 2020 10:53

    […] dat een bedrijf zich niet alleen bezig houdt met het maken van fraaie, soms iets te dure kwaliteitsproducten […]

    Sorry, de uitspraak ‘te dure’ vind ik wat tendentieus. Jammer OMT.

    Kijkend naar eigen ervaring kan ik zeggen dat Apple inderdaad fraaie kwaliteitsproducten maakt, die ook lang meegaan. Iets met kwaliteit produceren brengt nu eenmaal (meer) kosten met zich mee. Je kan iets ‘te duur’ vinden voor jouw portemonnaie, maar dat maakt het product op zich niet ‘te duur’.

    Je moet je ook afvragen wat duurder is, een kwaliteitsproduct dat 5+ jaar mee gaat en dan gerecycled kan worden of een goedkoper ‘prul’ dat je na een paar jaar kunt weggooien en zo op de afvalberg belandt. Ieder jaar het nieuwste van het nieuwste willen is ook duur. De een heeft dat er voor over, de ander niet. Kwestie van keuzes maken.

     

    100% mee eens, maar vergeet niet dat OMT dit vrijwillig doet dus 5 reeten voor deze mensen.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Allemaal marketing, verder niks.

  • Profielfoto
    recoiller

    Persoonlijk sta ik er wel achter dat dit soort thema’s hier ook benoemd worden. Mijn beeldvorming komt overduidelijk niet overeen met wat de meerderheid denkt. Voor mij zijn dat relevante inzichten.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Ach , laat je toch niet foppen met die zogezegde statements van LBTQ . BLM , etc…  Het lijkt wel de mode voor bedrijven om statements te maken voor een progressief imago te krijgen. Dat is goede PR , dat toont zich ook in de verkoopcijfers. Hoeveel van die regenboogbandjes voor de watch zouden ze al verkocht hebben in de states ?

    Ik zie niet in waarom grote high tech bedrijven zich politiek moeten kleuren en statements maken. Want hoever moet men dan gaan ?

    Zoals Netflix die bepaalde shows van zijn platform haalt omdat het zogenaamd kwetsend zou zijn.  Nee , blijf maar politiek neutraal en laat ons de keuze wel maken.

    Apple kan beter eens aan zelfreflectie doen , zoals de loonslavernij in China , Vietnam en India . Nu , op dit eigenste moment slaan Indische werkers , die iPhones bouwen ,de fabriek tot puin. Omdat ze al maanden geen loon krijgen. In onderaanneming , natuurlijk. Maar als klant kan je het bedrijf onder druk zetten om zijn personeel correct te behandelen.

    Maar ook andere zaken , zoals het recht op reparatie en sommige schandalige praktijken bij garantie , zijn toch dingen waarover Apple best een eng bedrijf is.

     

     

  • Profielfoto
    Hymdall

    ‘Apple wilde wetgeving voor bestrijding gedwongen arbeid Oeigoeren beïnvloeden’
    Apple heeft gelobbyd rond Amerikaanse wetgeving die het profiteren van gedwongen arbeid van Oeigoeren in China moet tegengaan. Apple wilde onder meer later voldoen aan de wet en informatie over de arbeid alleen vertellen aan het Congres en niet aan het publiek.

     

    jaja de mond vol……

  • Profielfoto
    Wimperdepim

    Geld verdienen staat op de eerste plaats. Soms schofterige prijzen zijn daar het bewijs van

  • Profielfoto
    EGrafland

    Het is heel zinnig dat het onderwerp wordt aangesneden, maar ik mis inderdaad, zoals al door anderen gesteld, de optie ‘Apple zou wel wat meer mogen doen’. Meer productie weghalen uit de slavenstaat China, meer rekening houden met hun omgeving en fatsoenlijk belasting gaan betalen. Maar goed, wat het laatste betreft, alle maar dan ook álle grote concerns ontwijken belasting en ons eigen Nederland werkt daar gewoon aan mee. Dus misschien moeten we ook eens beter naar onszelf kijken én naar ons stembiljet volgend jaar.

  • Profielfoto
    Rene

    Sugar and Cream op 12 december 2020 16:01

    G4 op 12 december 2020 11:32
    Mee eens Rene, domste poll ooit.

    Rene op 12 december 2020 11:24
    Bijzondere poll. Allemaal pro-apple bias antwoorden. Ik mis eigenlijk het antwoord: “Ik vind dat Apple niet genoeg doet”, of “Apple zegt wel maatschappelijk betrokken te zijn, maar tegelijkertijd betaalt men te weinig belasting, laat men te dure producten in landen assembleren waar mensen uitgebuit worden”

    zoiets.

    Stelletje kleuters. De beste stuurlui staan weer overduidelijk aan wal. Dit soort opmerkingen getuigd van een totaal ontbreken van respect voor de vrijwilligers hier op OMT, die achter de schermen hun steentje bijdragen.

    Ok. Dus omdat er hard gewerkt is mogen we geen opmerkingen erover maken? Ze vragen zelfs om opmerkingen in de comments!

    Ok Karen, nog een keer dan: “met alle respect voor OMT: slechte poll, alleen antwoorden met positieve Apple bias”

  • Profielfoto
    Matador

    Ik kom niet meer bij van het lachen. Die reacties! 😂

  • Profielfoto
    Koezel

    Hoeveel van de critici hebben Apple spullen in huis? Het is ook mode om overal maar kritiek op te hebben, wat doe je zelf? Misschien ook eens kijken wat een bedrijf wel doet? Het ideaalplaatje bestaat niet.

  • Profielfoto
    Matador

    QProphecy op 13 december 2020 12:43
    Bangalore workers at an iPhone plant haven’t been paid.

    Cool. Random filmpje met Reddit-saus. Zoals we vroeger we es zeiden: daar trappen we niet in meneer.

  • Profielfoto
    monty python

    Duurzaamheid en dan vooral het langer kunnen gebruiken van de producten interesseert me. Dat is tastbaar want ik kan hun producten langer gebruiken dan de concurrentie. Al de rest is politiek en zou ik liever hebben dat ze zo ver mogelijk van weg blijven. Dat ze wat mee (moeten) surfen op de doorgeslagen politieke correctheid beschouw ik als hopelijk tijdelijke marketing.

  • Profielfoto
    RW076

    Wat een deugers hier in de panelen.
    Stap toch eens van die wagen af en laat politiek daar waar het hoort.
    Het enige wat politiek toevoegt aan je leven is verdeeldheid en verscheuring.

    Vroeger was het heel normaal om je stemgedrag buiten je sociale leven te houden, dit gaf alleen maar gedoe.

    Sinds Sociale Media en hierna het bezit van de normale media door slechts een heel klein clubje zijn er zaken zoals woke en sjw.
    En het enige wat dit brengt is naja zie de eerdere regels in mijn rant-je.

    Het beperkt echt je denken (je sluit ‘foute’ mensen met een andere mening uit) en maakt je (hierdoor) een minder mens.

    Gewoon weer normaal doen, van alle sociaals af (behalve voor tante Bets) en die te kleine slip of boxer lekker vervangen door een L-etje.
    Moet je zien hoe gezellig het weer kan worden.

    En een van de dingen die dan gaat gebeuren is dat bedrijven zich weer gaan richten op hun producten, het deug denken weer laten voor wat het was en hun marketingbudget weer lekker aan R&D of PZ kunnen geven, worden we allemaal een stuk relaxter en blijer van, let maar op.