Jony Ive en Luca Maestri worden genoemd als nieuwe CEO Ferrari

Door: Mark Hofman - 9 reacties
Ferrari CEO
(Afbeelding: Remko de Waal / ANP)

Ferrari is opzoek naar een nieuwe CEO en komt onder andere bij twee kandidaten uit met een link aan Apple. Huidig CFO Luca Maestri en voormalig CDO Jony Ive worden genoemd.

Reuters komt met het bericht dat verschillende Italiaanse media de twee namen noemt. Of ze ook daadwerkelijk in de running zijn is officieel niet bekend.

Jony Ive of Luca Maestri als CEO Ferrari?

Louis Camilleri stapte afgelopen donderdag, na twee en een half jaar dienst, op als CEO van Ferrari. Voorzitter John Elkann zal tijdelijk zijn werkzaamheden overnemen totdat er een waardige vervanger gevonden is. Een rol die oud Chief Design Officier Jony Ive of huidig Chief Financial Officier Luca Maestri van Apple op zich zouden kunnen nemen.

Het duurde niet heel lang voor er lijsten met namen van kandidaten in de Italiaanse media opdoken. Zo werden naast Ivy en Maestri ook de namen van Vittorio Colao (voormalig CEO van Vodafone) en Stefano Domenicali (Lamborghini) genoemd. Het bedrijf heeft al laten weten dat die laatste het niet gaat worden, aangezien Domenicali vanaf 1 januari aan de slag gaat als F1 CEO.

Jony Ive van Apple naar Airbnb
Jony Ive samen met Tim Cook. (Afbeelding: EPA / John G. Mabanglo)

Het is natuurlijk nog maar de vraag of beide heren met een link aan Apple geïnteresseerd zijn in de functie. Luca Maestri is op dit moment dus de CFO van Apple en werkt al sindsg 2014 bij het bedrijf. Jony Ive vertrok in 2019 en ging aan de slag met zijn eigen bedrijf LoveFrom. Ondanks het feit dat Ive voor zichzelf begonnen is blijft hij wel verbonden aan Apple. Het bedrijf is tot op de de dag van vandaag de grootste klant van LoveFrom.

Niet uniek

Het is niet de eerste keert dat een bedrijf een (ex)medewerker van Apple op de kandidatenlijst heeft staan voor de CEO-functie. Zo zocht Intel vorig jaar nog een nieuwe CEO en stond Apple’s Chipmaker Chief Johnny Srouji op de lijst. Hij kreeg de functie uiteindelijk niet.

Het lijkt in eerste instantie logischer te zijn dat een bedrijf als Intel naar Apple kijkt dan dat een automerk als Ferrari dat doet. Maar de Italiaanse fabrikant zal dit zonder twijfel niet zonder reden doen.

Wat denken jullie? Zou dit een mooie stap zijn voor een van de twee heren of hebben ze beiden niets te zoeken bij het bedrijf? Laat het ons weten in de reacties!

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Tjaja

    Ive beste keus, die vent heeft veel verstand van auto’s en wellicht komt er nu eindelijk een product red Ferrari – weer eens wat anders

  • Profielfoto
    Rolf

    Tjaja op 14 december 2020 13:14
    Ive beste keus, die vent heeft veel verstand van auto’s en wellicht komt er nu eindelijk een product red Ferrari – weer eens wat anders

    Lijkt me het enig goede antwoord hier …

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Ferrari is voor mannetjes met een te klein ego, vroemmm, klimaatontkenning  en lawaai.

    Link met Apple lijkt me afwezig.

    Behalve omdat ze bij Apple in dienst geweest zijn, kan je dat misschien als link kenmerken. 😜

  • Profielfoto
    polansky

    Iemand die helemaal waus is van stadstrekkers, maak je geen directeur van Ferrari.

  • Profielfoto
    MacBro

    iFerrar, of MacRarie.

    Met 2 usb-c poorten of een lightning poort om te laden. Alle deuren gaan open met een vingerafdrukscanner, starten met een gezicht-scan en een chassis dat uit een enkel stuk aluminium is gefreesd.

    Dé Ferrari voor de massa.

    Als dat de ambitie is, dan moeten ze Sjonny Klimop hebben.

  • Profielfoto
    donut

    Als maar plattere Ferrari’s zonder portieren…

     

     

  • Profielfoto
    MacBro

    En wieltjes zonder remmen voor €700,-. Dat is dan weer een meevaller.

  • Profielfoto
    Chuck

    En een hoesje er om zodat ie vlak op de weg ligt.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Draadloos laden in de garage. Wel precies op de juiste plek parkeren dan. Oh nee, we brengen die garage toch maar niet uit.