Facebook-werknemers niet blij met aanvallen op Apple

Door: Jelle van Es - 7 reacties
Facebook iPhone camera 16x9
(Screenshot: OMT/Raymon Mens)

Apple heeft op dit moment te maken met heel veel grote bedrijven die niet helemaal blij zijn met de veranderingen die worden doorgevoerd. Zo heeft Facebook heel wat commentaar op het feit dat Apple een nieuwe privacy-functie in iOS 14 heeft toegevoegd.

Door die verandering, moeten gebruikers nu actief aangeven dat apps hun locatie en andere informatie mogen weten. Als gevolg hiervan is het voor Facebook moeilijker om advertenties te verkopen aan bedrijf die zich specifiek richten op gebruikers in een bepaalde locatie.

Facebook valt Apple aan, valt niet goed bij werknemers

Als gevolg van die verandering, besloot Facebook een advertentie campagne op te zetten tegen Apple. Facebook zou daarbij stellen dat de nieuwe regelgeving van Apple in het nadeel zou zijn van kleine bedrijven. Maar dat valt dus niet goed bij de werknemers van Facebook zelf. Dat meldt Buzzfeed in een uitgebreid artikel. Diverse werknemers betwijfelen daarbij openlijk of Facebook het wel zo goed voor heeft voor de kleine ondernemer.

Facebook logo iOS 13 achtergrond 16x9
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: Facebook/Apple, bewerking: OMT)

Buzzfeed zou zijn hand hebben weten te leggen op een interne presentatie, waar Facebook Vice President Dan Levy uit legde waarom het bedrijf de stappen van de advertenties had genomen. En daar werd dus op gereageerd. Hieronder een paar quotes van de werknemers.

“It feels like we are trying to justify doing a bad thing by hiding behind people with a sympathetic message,” one engineer wrote in response to an internal post about the campaign from Dan Levy, Facebook’s vice president for ads.

“Aren’t we worried that our stance protecting [small- and medium-sized businesses] will backfire as people see it as ‘FB protecting their own business’ instead?” read one top-voted question.

“People want ‘privacy,'” read another. “FB objecting here will be viewed with cynicism. Did we know this would be bad PR, & decide to publish anyway?”

Gevecht zonder winnaars

En zo ziet het er weer naar uit dat er tussen een strijd van twee grote bedrijven eigenlijk geen echte winnaar is. Zowel Apple als Facebook hebben voor hun eigen redenen er baat bij dat iets wordt aangepast of juist wordt teruggedraaid.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Patrik

    Goed nieuws als Mark zijn eigen personeel al zo tegen de aanval op Apple is. Echt een vreselijke structuur heeft dat bedrijf. Zoveel mogelijk data verzamelen van je klanten en voor veel geld verkopen aan derden. Wordt echt tijd voor een opvolger van Facebook, FB weg, WhatsApp weg, Instagram weg, Messenger weg en er iets voor terug om ieders privacy te garanderen

  • Profielfoto
    pruus

    Ach Amerikanen doen veel voor geld. Even nadenken…oké. We doen het.

  • Profielfoto
    Jeffry

    Wat is dat er geen ‘winnaar is’ nu voor een conclusie? A. Niet alles in het leven is een wedstrijd, er zijn soms ook gewoon morele/ethische principes die richtinggevend zijn. B. Als je al van een winnaar wilt spreken, ligt de winst in dit geval bij de gebruikers die beter beschermd worden, dus ja… er is wel degelijk ‘winst’.

  • Profielfoto
    hansz

    Facebook gedraagt zich in ieder geval als een looser maar zoals ook Jeffry al aangeeft, het gaat hier niet om wie er wint. Wel om privacy. Facebook zou er veel verstandiger aan doen om zich gewoon stil te houden, maar ze worden geraakt in hun portemonnee en gaan wild om zich heen slaan.

  • Profielfoto
    whaha

    Patrik op 23 december 2020 11:07
    Goed nieuws als Mark zijn eigen personeel al zo tegen de aanval op Apple is. Echt een vreselijke structuur heeft dat bedrijf. Zoveel mogelijk data verzamelen van je klanten en voor veel geld verkopen aan derden. Wordt echt tijd voor een opvolger van Facebook, FB weg, WhatsApp weg, Instagram weg, Messenger weg en er iets voor terug om ieders privacy te garanderen

    Probeer eens Okuna. Dat is een sociaal netwerk dat je privacy waarborgt en ook nog eens geen reclame heeft. Werkt voornamelijk als app, dat wel: https://www.okuna.io/

  • Profielfoto
    RW076

    Dat je überhaupt bij Facebook gaat werken…

  • Profielfoto
    Loyd

    Facebook is een kleinzielig kutbedrijf met een steeds grotere censuurzucht