Facebook-werknemers niet blij met aanvallen op Apple
Door: Jelle van Es - 7 reacties
Apple heeft op dit moment te maken met heel veel grote bedrijven die niet helemaal blij zijn met de veranderingen die worden doorgevoerd. Zo heeft Facebook heel wat commentaar op het feit dat Apple een nieuwe privacy-functie in iOS 14 heeft toegevoegd.
Door die verandering, moeten gebruikers nu actief aangeven dat apps hun locatie en andere informatie mogen weten. Als gevolg hiervan is het voor Facebook moeilijker om advertenties te verkopen aan bedrijf die zich specifiek richten op gebruikers in een bepaalde locatie.
Facebook valt Apple aan, valt niet goed bij werknemers
Als gevolg van die verandering, besloot Facebook een advertentie campagne op te zetten tegen Apple. Facebook zou daarbij stellen dat de nieuwe regelgeving van Apple in het nadeel zou zijn van kleine bedrijven. Maar dat valt dus niet goed bij de werknemers van Facebook zelf. Dat meldt Buzzfeed in een uitgebreid artikel. Diverse werknemers betwijfelen daarbij openlijk of Facebook het wel zo goed voor heeft voor de kleine ondernemer.

Buzzfeed zou zijn hand hebben weten te leggen op een interne presentatie, waar Facebook Vice President Dan Levy uit legde waarom het bedrijf de stappen van de advertenties had genomen. En daar werd dus op gereageerd. Hieronder een paar quotes van de werknemers.
“It feels like we are trying to justify doing a bad thing by hiding behind people with a sympathetic message,” one engineer wrote in response to an internal post about the campaign from Dan Levy, Facebook’s vice president for ads.
“Aren’t we worried that our stance protecting [small- and medium-sized businesses] will backfire as people see it as ‘FB protecting their own business’ instead?” read one top-voted question.
“People want ‘privacy,'” read another. “FB objecting here will be viewed with cynicism. Did we know this would be bad PR, & decide to publish anyway?”
Gevecht zonder winnaars
En zo ziet het er weer naar uit dat er tussen een strijd van twee grote bedrijven eigenlijk geen echte winnaar is. Zowel Apple als Facebook hebben voor hun eigen redenen er baat bij dat iets wordt aangepast of juist wordt teruggedraaid.
Reacties