Bloomberg, New York Times en ESPN voegen zich bij coalitie tegen Apple App Store

Door: Mark Hofman - 3 reacties
The New York Times
(Afbeelding: The New York Times)

In september werd er een coalitie gevormd door bedrijven als Epic Games, Spotify en Tile. Het doel van deze groep is om de problemen die bedrijven hebben met de Apple App Store te adresseren. Een groep waar een aantal hele grote mediabedrijven zich inmiddels hebben bij hebben aangesloten.

The Coalition for App Fairness, zoals de coalitie heet, bestaat vanaf nu ook uit titels als de New York Times, ESPN, The Washington Post en Bloomberg. Een aanzienlijk grote toevoeging dus!

Bloomberg en New York Times voegen zich bij coalitie

De coalitie krijgt versterking van mediapartijen die zijn verbonden aan Digital Content Next. Het gaat om een uitgeverij die een van de grootste media-titels van Amerika representeert. Zo vallen onder andere de volgende titels onder Digital Content Next:

  • Bloomberg
  • NPR
  • ESPN
  • Vox
  • The Washington Post
  • Meredith
  • Bloomberg
  • NBCU
  • The Financial Times

Alle DCN titels bij elkaar hebben een bereik van 223 miljoen unieke bezoekers en zijn dus een flinke toevoeging aan de coalitie. Het grootste probleem dat DCN heeft is natuurlijk de 30% commissie die het aan Apple moet betalen voor transacties die via de App Store worden gedaan. Iets wat helemaal een probleem geworden is nu Amazon een deal heeft met het bedrijf en slechts 15% hoeft af te dragen. Iets wat alle titels van het pakket van DCN natuurlijk ook graag zouden willen.

Apple heeft recent overigens wel de App Store commissie naar beneden gehaald. Ontwikkelaars die minder dan een miljoen dollar per jaar omzetten moeten slechts 15% betalen. Iets wat dus zeker niet geldt voor de publicaties van Digital Content Next.

App Store Apple apps games 2020
De fysieke award van 2020 (Afbeelding: Apple)

Coalition For App Fairness

The Coalition for App Fairness is de naam van de coalitie waar een aantal grote bedrijven de basis voor legde in september. De bedrijven pleiten voor meer eerlijkheid in de regelgeving van de App Store, maar ook zeker de Google Play Store. Ondanks dat de coalitie zijn pijlen richt op digitale downloadwinkels in het algemeen, werd in de aankondiging destijds de focus voornamelijk gelegd op de Apple App Store. Logisch, want meerdere bedrijven hebben problemen gehad met de regelgeving van het bedrijf dit jaar.

De volgende bedrijven zijn de grondleggers van de coalitie:

  • Basecamp
  • Blix
  • Blokchain.com
  • Deezer
  • Epic Games
  • European Publishers Council
  • Match Group (Tinder)
  • News Media Europe
  • Prepear
  • Protonmail
  • SkyDemon
  • Spotify
  • Tile

Benieuwd naar het hele verhaal van de coalitie? Lees dan dit artikel dat we in september publiceerden!

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    Spongebob

    gewoon aan iedere app maker 9 % vragen, wellicht neemt niemand nog dan de moeite om een omweg te nemen, en houdt apple wellicht meer over… hoe moeilijk kan het zijn 😆

  • Profielfoto
    polansky

    Gewoon een eerlijke prijs vragen.

    Maar Apple wil het graag op de spits drijven en dus zullen overheden Apple straks dwingen om afscheid te moeten nemen van de App Store door het bedrijf op te breken, plus het feit dat ze concurrentie zullen moeten toe gaan staan.

    Prima voor de consument.

  • Profielfoto
    oblomov

    Vanaf het tweede jaar is dat toch voor iedereen van 30% naar 15%!!