Apple verdedigt privacy-veranderingen na aanval van Facebook

Door: Jeroen Kraak - 4 reacties
One More Thing Apple evenement
(Afbeelding: Apple)

Facebook plaatste verschillende advertenties om het nieuwe privacybeleid van Apple te kraken. Nu reageert Apple.

Facebook is boos op Apple en dat heeft een eenvoudige reden. Doordat Apple voortaan de gebruiker wil laten kiezen of een app gegevens mag verzamelen op websites en apps van andere bedrijven, loopt Facebook een hoop inkomsten mis. Facebook gebruikt die informatie om gepersonaliseerde advertenties te tonen, waaraan het social media bedrijf dus goed verdient.

Facebook vs. Apple

Facebook doet er dan ook alles aan om Apple van gedachten te laten veranderen. Zo heeft het in verschillende kranten een paginagrote advertentie geplaatst waarbij het Apple beschuldigt kleinere bedrijven in de weg te zijn. Facebook wil het doen voorkomen dat het opkomt voor kleine bedrijven in plaats dat het haar eigen inkomsten ziet afnemen door de nieuwe maatregelen. “Wij staan op voor kleine bedrijven,” is in de advertentie te lezen.

Facebook Adv
De gewraakte Facebook advertentie (klik/tap voor groter). Afbeelding: Facebook

Inmiddels heeft Apple ook op de advertentie van Facebook gereageerd. “Wij geloven dat wij juist opstaan voor onze gebruikers. Zij moeten weten wanneer hun data wordt verzameld en gedeeld met apps en websites en zij moeten ook de keuze hebben of ze dat willen toestaan. App Tracking Transparency in iOS 14 zorgt er niet voor dat Facebook zijn aanpak hoeft te veranderen, het geeft onze gebruikers alleen een keuze,” laat Apple aan The Verge weten.

Nog meer campagnes

Facebook lijkt overigens nog niet klaar met Apple, want vrijdag wil het een nieuwe advertentie plaatsen, meldt BuzzFeed. Daarin wil het vooral benadrukken dat tijdens de coronapandemie de kleine bedrijven juist dankzij Facebook hun omzet vergroten. Facebook beschuldigt Apple er dan ook van het internet slechter te maken, omdat blogs en sites nu hun inkomsten uit subscripties moet halen in plaats van uit advetenties.

Apple wilde de functie eigenlijk al deze herfst inbouwen in iOS 14, maar besloot dit voorlopig uit te stellen, zodat bedrijven zich kunnen aanpassen. Nu moet het ergens in 2021 ingaan.

 

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Kevin

    Wat een klotebedrijf is dat facebook, toch. Kunnen we niet met zijn allen een facebook-ban instellen?

    Weg met facebook, instagram, whatsapp, tinder en alle andere meuk dat afkomstig is van dit vreselijke bedrijf. Ik kom maar niet van whatsapp af, omdat iedereen dat blijft gebruiken!

    Hopelijk zwicht Apple niet. Op een “vrij internet”, meneer Suckerberg, bepaal ik wie mij volgt en data over mij verzamelt. Niet facebook.

  • Profielfoto
    Patrik

    Facebook is echt een pleuris bedrijf…hulde voor Apple!! Maar het hele internet is klote geworden, pluis je cookies maar eens uit. Sommige data van je wordt 5 jaar doorverkocht aan derden omdat de meesten maar klakkeloos op “accept” drukken. Ik ben bij de meeste sites al een minuut bezig om alles zoveel waar mogelijk uit te zetten…

  • Profielfoto
    WpV

    Wat een lef; je steelt al jaren mensen hun data, en als vervolgens een ander mensen dwingt om te kiezen of je dit wel goed vindt ga je die derde partij van van alles beschuldigen…. smh

  • Profielfoto
    RW076

    Trek het maar wat breder, sociale media is een van de allerslechtste zaken die de mensheid is overkomen.