Apple verdedigt privacy-veranderingen na aanval van Facebook
Door: Jeroen Kraak - 4 reacties
Facebook plaatste verschillende advertenties om het nieuwe privacybeleid van Apple te kraken. Nu reageert Apple.
Facebook is boos op Apple en dat heeft een eenvoudige reden. Doordat Apple voortaan de gebruiker wil laten kiezen of een app gegevens mag verzamelen op websites en apps van andere bedrijven, loopt Facebook een hoop inkomsten mis. Facebook gebruikt die informatie om gepersonaliseerde advertenties te tonen, waaraan het social media bedrijf dus goed verdient.
Facebook vs. Apple
Facebook doet er dan ook alles aan om Apple van gedachten te laten veranderen. Zo heeft het in verschillende kranten een paginagrote advertentie geplaatst waarbij het Apple beschuldigt kleinere bedrijven in de weg te zijn. Facebook wil het doen voorkomen dat het opkomt voor kleine bedrijven in plaats dat het haar eigen inkomsten ziet afnemen door de nieuwe maatregelen. “Wij staan op voor kleine bedrijven,” is in de advertentie te lezen.

Inmiddels heeft Apple ook op de advertentie van Facebook gereageerd. “Wij geloven dat wij juist opstaan voor onze gebruikers. Zij moeten weten wanneer hun data wordt verzameld en gedeeld met apps en websites en zij moeten ook de keuze hebben of ze dat willen toestaan. App Tracking Transparency in iOS 14 zorgt er niet voor dat Facebook zijn aanpak hoeft te veranderen, het geeft onze gebruikers alleen een keuze,” laat Apple aan The Verge weten.
Nog meer campagnes
Facebook lijkt overigens nog niet klaar met Apple, want vrijdag wil het een nieuwe advertentie plaatsen, meldt BuzzFeed. Daarin wil het vooral benadrukken dat tijdens de coronapandemie de kleine bedrijven juist dankzij Facebook hun omzet vergroten. Facebook beschuldigt Apple er dan ook van het internet slechter te maken, omdat blogs en sites nu hun inkomsten uit subscripties moet halen in plaats van uit advetenties.
Apple wilde de functie eigenlijk al deze herfst inbouwen in iOS 14, maar besloot dit voorlopig uit te stellen, zodat bedrijven zich kunnen aanpassen. Nu moet het ergens in 2021 ingaan.
Reacties