Snapchat introduceert TikTok-kloon om succes Instagram aan te pakken

Door: Mark Hofman - 0 reacties
Snapchat
(Afbeelding: Snap Inc.)

TikTok behoort tot de populairste applicaties van het moment en dat valt ook bij andere bedrijven op. Waar eerst Instagram het concept van het platform al overnam, komt nu ook Snapchat met een eigen variant.

Snapchat lanceert de functie Spotlight in elf verschillende landen en hoopt op die manier het succes van TikTok en Instagram Reels te kunnen evenaren.

Snapchat introduceert TikTok-kloon

De nieuwe functionaliteit van Snapchat heeft dus de naam Spotlight gekregen. Wie TikTok of Instagram Reels wel eens voorbij hebt zien komen weet direct waar de inspiratie vandaan komt. Maar geef het bedrijf ergens eens ongelijk. TikTok is wereldwijd een van de populairste applicaties en weet vooral onder jongeren veel succes te boeken. Een positie die Snapchat in het verleden ook wel degelijk heeft gehad. Om het oude succes weer een beetje terug te laten komen lijkt het bedrijf dus goed te kijken naar wat de concurrentie doet. Iets dat resulteert in de komst van Spotlight.

Mensen die TikTok kennen hebben dus al een goed idee van wat deze functionaliteit precies doet. Het gaat om video’s die maximaal zestig seconde duren en waar jij als gebruiker creatief te werk kan gaan. Dit kan voornamelijk door gebruik te maken van muziek. Vervolgens gooi je tekst of filters over de video heen en heb je een hele creatieve video. Iets wat overigens ook beloond gaat worden, want Snapchat heeft één miljoen dollar uitgetrokken om de meest creatieve gebruikers te kunnen belonen.

Het bedrijf zelf zegt dat het niet per definitie om een TikTok-kloon gaat, maar de onderstaande video zegt iets anders:

Snapchat rolt Spotlight in elf verschillende landen uit. Hier vallen landen als de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk onder. In Nederland moeten gebruikers van het platform nog even wachten op de komst van de functie. Snapchat zelf zegt dat de functie snel in andere landen wordt uitgebracht.

Instagram achterna

Beter goed gejat dan slecht bedacht is een term waar Snapchat al vaak mee te maken heeft gekregen. Niet alleen doordat het bedrijf zelf functionaliteiten overneemt van anderen, maar ook zeker andersom. De korte filmpjes van Snapchat, en het overzicht met de video’s van anderen, is bijvoorbeeld een gigantische inspiratiebron geweest voor Facebook. Het bedrijf van Mark Zuckerberg nam het concept over en introduceerde het voor Instagram, Facebook en WhatsApp. De Stories van Instagram behoren anno 2020 tot een van de populairdere functionaliteiten en is inmiddels ook overgenomen door Twitter.

Snapchat zal zonder twijfel gekeken hebben naar het succes van Instagram Reels. Dat is de TikTok-kloon van Facebook en weet op dit moment ook aardig wat succes te boeken. Met die gedachte zal het bedrijf de Spotlight-functie geïmplementeerd hebben en het succes van de andere platformen na willen jagen. En wat dat betreft beschikken verschillende social media over aardig wat functionaliteiten die elders ook te vinden zijn. Best zonde als je het ons vraagt.

Reacties

0 reacties