Apple onthult MacBook Air, MacBook Pro en Mac mini met eigen M1-chip

Door: Thomas Aalderink - 63 reacties
Apple new M1 chip
(Afbeelding: Apple)

Na Time Flies en Hi, Speed was het vanavond tijd voor One More Thing. Het derde Apple event in twee maanden tijd. Na de nieuwe iPad Air, Apple Watch, iPhone 12 en verschillende andere producten was het nu tijd voor de laatste klapper van 2020. Wat er nog in het vat zat? De langverwachte ARM-chip.

Na een enthousiaste introductie van Tim Cook, waarin hij nog even alle grote aankondigingen en releases op een rij zet, was het tijd voor de nog ontbrekende olifant in de kamer: de Mac. Na een kleine ode aan de trots van Apple was het dan eindelijk tijd voor de volgende stap voor Mac, namelijk de introductie van hun eigen chip: Apple Silicon.

Maak kennis met de M1

Apple Silicon is de verzamelnaam voor de processoren die je kunt vinden in de iPhone, iPad en andere apparaten. Tot nu toe behoorde de Mac daar niet toe. De laptops en PC’s van Apple maken momenteel nog gebruik Intel chips, maar daar gaat voor het einde van 2020 verandering in komen. Apple komt namelijk met de M1.

Dit is de processor die te vinden gaat zijn in nieuwe Mac apparaten. Deze chip bestaat uit acht cores. De helft is ‘high performance’ (volgens Apple de snelste CPU core ter wereld) en de andere vier ‘high efficiency’ (volgens Apple de beste prestaties per watt). Apple belooft ongekende prestaties zonder in te leveren op efficiency. Kortom, de perfecte processor voor een MacBook.

Sneller en efficiënter

Daarnaast vinden we op de M1 ook nog een acht core GPU. Volgens Apple de meest geavanceerde grafische processor die ze ooit gemaakt hebben. Ook hier belooft Apple ongekende prestaties, zonder in te leveren op efficiëntie. In vergelijking met de huidige chips van concurrenten zou de M1 twee keer beter moeten presteren en daar slechts een derde van de energie voor nodig hebben.

Apple M1
De M1 in een notendop. (Afbeelding: screenshot Apple)

Verder vinden we op de M1 ook nog een 16-core Neural Engine, secure enclave en een Thunderbolt/USB controller. Thunderbolt blijft dus gewoon te vinden op toekomstige Mac apparaten. Hier was tot nu toe nog enige twijfel over, aangezien dit een door Intel ontwikkelde interface is.

MacBook Air zonder ventilatoren

Maar welke Mac krijgt de M1 primeur? Die eer gaat naar de MacBook Air. Een logische keuze, aangezien dit ‘s werelds best verkochte 13-inch laptop is. Hierdoor krijgt de MacBook Air een enorme performance boost. De nieuwe versie is tot 3,5x sneller dan voorgaande MacBook Air modellen en sneller dan 98% van alle laptops die in het afgelopen jaar op de markt zijn verschenen.

M1 MacBook Air
De Nieuwe MacBook Air met M1. (Afbeelding: screenshot Apple)
M1 MacBook Air
De nieuwe MacBook Air samengevat. (Afbeelding: screenshot Apple)

Daarnaast maakt de MacBook Air de grootste sprong ooit op het gebied van graphics. Vijf keer beter dan zijn voorganger. Ook de SSD’s zijn twee keer zo snel. En dat allemaal zonder geluid te maken. De nieuwe MacBook Air heeft namelijk geen ventilatoren meer. En dat allemaal voor €1.129,-

Mac mini krijg flinke upgrade

Maar de MacBook Air is niet het enige apparaat dat een M1-upgrade krijgt. Er komt namelijk ook een nieuwe versie van de Mac mini. Deze is grafische gezien zes keer krachtiger dan zijn voorganger. Dit maakt de Mac Mini volgens Apple vijf keer krachtiger dan de best verkopende desktop pc, maar dan tien keer zo klein. Ook de prijs is klein. Apple kondigt direct aan dat ze honderd dollar van de prijs halen. Deze is dus nog maar $699,- en bij ons €799,-

Apple M1 Mac mini
De nieuwe Mac mini met M1. (Afbeelding: screenshot Apple)
Apple M1 Mac mini
De nieuwe Mac mini samengevat. (Afbeelding: screenshot Apple)

Ook de MacBook Pro krijgt een M1

En het feest is nog niet voorbij. De M1 komt zoals verwacht ook naar de 13-inch MacBook Pro. Apple belooft dat deze bijna acht keer sneller is dan zijn voorganger en ook grafisch vijf keer krachtiger is. Maar de kracht van M1 zit niet alleen in prestaties, maar ook in efficiency. Dit is terug te zien in de batterijduur. Volgens Apple kun je met een volle accu twintig uur vooruit. Iets wat nog nooit eerder mogelijk was.

M1 MacBook Pro Apple
De nieuwe MacBook Pro met M1. (Afbeelding: screenshot Apple)
M1 MacBook Pro Apple
De nieuwe MacBook Pro samengevat. (Afbeelding: screenshot Apple)

Visueel gezien, zien we amper aanpassingen (dit geldt ook voor de MacBook Air en de Mac mini). Dit betekent dat de nieuwe MacBook Pro ook weer een Touch Bar heeft. Naast het uiterlijk is ook de prijs ongewijzigd: vanaf €1.449.

Nu te bestellen

Voor wie niet kan wachten om aan de slag te gaan met de M1 is er goed nieuws. De nieuwe Macbook Air, Mac mini en MacBook Pro zijn nu te bestellen en worden vanaf volgende week geleverd (17 november). Je kunt dan ook direct aan de slag met Mac OS 11 Big Sur. Deze wordt namelijk vanaf aankomende donderdag al uitgerold.

Tot zo ver het One More Thing event. Het was kort, maar krachtig. Heel efficiënt, precies zoals de M1. En zo is de cirkel weer rond. Maar wat vonden jullie? Is dit de doorbraak waar we op gewacht hebben, of had je stiekem meer verwacht? Laat het weten in de reacties.

Reacties

63 reacties
  • Profielfoto
    Chuck

    Als dit de toekomst is?
    Geweldig. Wat een snelheid.
    Er is geen concurrentie.

    ‘Can’t innovate anymore, my ass!’

  • Profielfoto
    novae

    Heel benieuwd naar de reviews, testen en benchmarks. Stond op het punt een Mac Mini te kopen, en weet nu ff niet meer of ik de M1 versie met ‘slechts’ 16 gb ram moet doen of toch de Intel versie met 32 of 64 gb ram. Het lijkt er op, gezien de prijs, dat Apple nu vooral de budget opties van de desktops heeft aangepakt. Misschien toch nog maar ff wachten.

  • Profielfoto
    KR1275

    Logisch dat men met de budget modellen begint. Er is maar 1 chip. Het onderscheid wordt nu alleen nog gemaakt in grootte van geheugen en opslag (en een paar kleine features als truetone en touchbar).

    Apple zal wel bezig zijn met wat upgrades die de duurdere modellen gaan onderscheiden van de rest.

    Omdat dat nog niet zover is, heeft Apple de maatwerkopties voorlopig maar alvast flink duurder gemaakt. Een flinke sigaar uit eigen doos dus.

  • Profielfoto
    dafo

    Wat een kracht en snelheid! Denk nu toch serieus na om volgend jaar over te stappen op een Mac mini en een los scherm. Nu werk ik nog met Mij iMac 27” Late 2012 Core i7 en tegelijkertijd met Windows 10 via Parallels. Straks gewoon een apart 27” scherm, mijn Windows 10 werk laptop en daarnaast privé een Mac mini met de M1 chip. Of zou het toch mogelijk worden om een Windows Laptop aan een iMac te hangen als extern beeldscherm??

  • Profielfoto
    jan_pb

    Net de MacBook air besteld. Nu wachten op de bezorger

  • Profielfoto
    plonserd

    Mac Mini wordt nu wel maar met max 16GB ram verkocht. Benieuwd of deze user upgradeable is, en of 16 ook echt de limiet is. Ik kijk ook uit naar de Geekbench scores.

  • Profielfoto
    Night

    Ik miste eigenlijk de instapper iMac in deze opstelling van bottom-line producten…

  • Profielfoto
    SvS

    plonserd op 10 november 2020 20:40
    Mac Mini wordt nu wel maar met max 16GB ram verkocht. Benieuwd of deze user upgradeable is, en of 16 ook echt de limiet is. Ik kijk ook uit naar de Geekbench scores.

    Wat als de apps dankzij de processor en BigSur/Silicon nu ook niet eens meer zoveel vragen van de RAM geheugen ?

  • Profielfoto
    Simlock

    Wat betekent dit voor programma’s op de mac? Moeten programma’s nu speciaal voor Arm-processors geschreven worden?

  • Profielfoto
    steveb

    Geen Face ID? Eigenaardig

    Ik ben zeeeeeerr benieuwd naar testresultaten en compatibiliteit met ms-Office en bootcamp of paralels

  • Profielfoto
    Simlock

    Wat betekent dit voor programma’s op de mac? Moeten programma’s nu speciaal voor Arm-processors geschreven worden?

    Zijn documenten compatible met intel-processor machines?

  • Profielfoto
    Night

    Simlock op 10 november 2020 20:47

    Wat betekent dit voor programma’s op de mac? Moeten programma’s nu speciaal voor Arm-processors geschreven worden?

    Ja. Maar in het begin zullen dit universal binary apps zijn. Dat wil zeggen dat die apps native op zowel de intel als Apple Silicon chip zullen draaien.

    Overigens is dat niet direct noodzakelijk. Door Rosetta 2 worden apps die voor Intel zijn geschreven, razendsnel vertaald naar Apple Silicon.

  • Profielfoto
    Pixelman

    Die keynotes. OMG.
    Alles faster and faster and faster and longer and bigger and safer…

    Ze hebben precies geen inspiratie meer… denk dat ze vastzitten in hun ‘Apple loop’:)

  • Profielfoto
    fredmatrack

    Wat mij vooral interesseert: welke applicaties draaien al native op ARM/Sillicon? En vooral: welke applicaties niet?

    Want de processor mag een pak sneller zijn, met die vertaling verlies je terug wat snelheid. En dus zal die processor pas optimaal renderen als al je applicaties native op ARM draaien. Ik las in een vorig artikel dat Microsoft er mee bezig is maar wanneer gaat dat proces afgerond zijn?

  • Profielfoto
    KR1275

    plonserd op 10 november 2020 20:40
    Mac Mini wordt nu wel maar met max 16GB ram verkocht. Benieuwd of deze user upgradeable is, en of 16 ook echt de limiet is. Ik kijk ook uit naar de Geekbench scores.

    Volgens mij zit de RAM voortaan in de M-chip en kan die niet worden aangepast na aankoop. Van de Apple site:

    Centraal geheugen
    Eén RAM runt alles. De M1‑chip heeft tot 16 GB supersnel centraal geheugen. Doordat dit geheugen een enorme bandbreedte heeft en er nauwelijks vertraging optreedt, kunnen apps hun data efficiënt over de CPU, GPU en Neural Engine verdelen. Daardoor gaat alles moeiteloos en snel.

    (https://www.apple.com/nl/mac-mini/)

  • Profielfoto
    Martin67

    Gemiste kans dat de 13″ Pro geen upgrade heeft gekregen naar 14″ scherm, zoals de MBP 15″ naar 16″ is gegaan

  • Profielfoto
    Pixelman

    Alleen het woord ‘cheaper’ zou ik graag wat meer horen;)

    Want dat is de laatste tijd een ramp. Ik gebruik al 20 jaar Apple producten en dat begint me serieus te storen. Mijn studenten hebben tegenwoordig niet het geld voor de aanschaf van een degelijke MacBook Pro. Doordat alles niet ‘upgradebaar’ is moet je de xtra RAM en SSD keuze maken bij de aankoop als je wil dat hij enigste jaren meegaat. En dan wordt het zeer duur. Meer en meer studenten kopen een PC.

  • Profielfoto
    Falkor73

    Volgens mij zie ik alleen maar meer studenten met een Mac. Vroeger had bijna niemand er 1.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik dacht eerst; ‘best leuk die mini’s.

     

    Totdat je onder de streep zonder gek te doen alweer 1259 mag aftikken.

    Zonder muis en toetsenbord uiteraard.

  • Profielfoto
    WillemZ

    Is het je te duur, dan koop je toch gewoon geen Apple?

    Blij dat er concurrentie bestaat.
    Benieuwd of Intel nu hetzelfde denkt te gaan doen. Al enige tijd zie je de kloksnelheid en geheugengebruik stabiliseren. Alle reden om dit integraal in één chip onder te brengen.
    Wat Apple kan, kan Intel ook. Zodra ze het licht gaan zien.

  • Profielfoto
    KR1275

    Martin67 op 10 november 2020 21:12
    Gemiste kans dat de 13″ Pro geen upgrade heeft gekregen naar 14″ scherm, zoals de MBP 15″ naar 16″ is gegaan

    Je vraagt je inderdaad soms af wat al die medewerkers van Apple in hemelsnaam doen op kantoor? Kletsen over het weer? Hoe kan het toch zijn dat de enige vernieuwing een nieuwe chip is…. Duizenden medewerkers en na 5 jaar nog dezelfde producten. A.R.M. methodiek bestond al.

  • Profielfoto
    KR1275

    KarelWillem op 10 november 2020 21:20
    Ik dacht eerst; ‘best leuk die mini’s.

     

    Totdat je onder de streep zonder gek te doen alweer 1259 mag aftikken.

    Zonder muis en toetsenbord uiteraard.

    Hoezo? 256 GB extra SSD ruimte voor € 230 is toch niet veel?? Oh wacht, het is al 2020. Even mijn horloge gelijk zetten.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    WillemZ op 10 november 2020 21:29
    Is het je te duur, dan koop je toch gewoon geen Apple?

    Ja, bladiebla. . 😋

    Als je er nog steeds in gelooft dat 8GB 230 euro moet kosten, ben je natuurlijk wel een ideale Apple klant.

     

  • Profielfoto
    KR1275

    Apple is gewoon heer en meester in het uitdraaien van een poot van z’n klanten die het toch wel kopen. Ze rekken het net zo lang totdat ze het merken in de verkopen. Het is van het principe ‘You are my very best friend’ en draaien zich dan om en lachen je uit. Je kent ze wel van die vakanties uit het zuiden. Plastic kettinkjes voor de zilverprijs verkopen. Zonde, want Apple maakt best mooie producten, maar ze naaien je waar je bij staat. 1 TB van topkwaliteit kost tegenwoordig al minder dan 200€. Vroeger waren ze iets duurder dan andere pc-merken, maar het was wel in balans.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Ik heb het even nagevraagd, maar ze lachen jou inderdaad uit, KR1275. Vervelend voor je, hoor. Ik zal het even doorgeven aan stophetpesten.nl

  • Profielfoto
    KR1275

    GoeieDag op 10 november 2020 21:56
    Ik heb het even nagevraagd, maar ze lachen jou inderdaad uit, KR1275. Vervelend voor je, hoor. Ik zal het even doorgeven aan stophetpesten.nl

    lolbroek.

    Van jou nog duizenden, worden ze blij van.

  • Profielfoto
    yourt

    plonserd op 10 november 2020 20:40
    Mac Mini wordt nu wel maar met max 16GB ram verkocht. Benieuwd of deze user upgradeable is, en of 16 ook echt de limiet is. Ik kijk ook uit naar de Geekbench scores.

  • Profielfoto
    KR1275

    Is de M1 hetzelfde als een A14X ?

    Ik waren toch benchmarks gelekt, waaruit bleek dat de nieuwe chip sneller is dan een i9??

  • Profielfoto
    Hansi2124

    @Pixelman “Mijn studenten hebben tegenwoordig niet het geld voor de aanschaf van een degelijke MacBook Pro.”

    Waarom is voor studenten een Macbook Air te min? Wat kunnen ze daar niet op waardoor ze een PRO nodig hebben?

  • Profielfoto
    computer space

    Heel raar dat ze deze transitie niet extra aantrekkelijk hebben gemaakt met een deftig nieuw ontwerp zeker de mini had klein blokje kunnen zijn na slachtpartij bij poorten.

  • Profielfoto
    RW076

    Night op 10 november 2020 20:43
    Ik miste eigenlijk de instapper iMac in deze opstelling van bottom-line producten…

    Zeer goede, ik ook. Mini is erg leuk, maar toch best eigen publiek.
    Voor €799,- koop ik elke dag een iMac.

  • Profielfoto
    Fixdeman

    Waar blijft de 15″?

  • Profielfoto
    RW076

    KR1275 op 10 november 2020 21:38
    Vroeger waren ze iets duurder dan andere pc-merken, maar het was wel in balans.

    Ik weet niet over welke vroeger jij het hebt, maar ik betaal nu niet echt veel meer dan vroeger. Apple is een tijdje (periode 2008 2012-ish) erg goedkoop geweest, uiteraard om marktaandeel te kopen. Nee, voor de wat oudere Apple gebruiker is er momenteel niet veel anders dan vroeger. (misschien zelfs nog wel iets goedkoper)

  • Profielfoto
    mr.ray

    In theorie allemaal goed en wel, het zijn de praktijktesten die ertoe doen. Als 90% van de apps worden gedraaid via emulatie, is dat een enorm efficientie- en prestatieverlies. Dan zit je daar met uw theoretische snelheid maar dat in de praktijk misschien trager zal draaien dan native op intel

  • Profielfoto
    bassbug

    mr.ray op 10 november 2020 23:13
    In theorie allemaal goed en wel, het zijn de praktijktesten die ertoe doen. Als 90% van de apps worden gedraaid via emulatie, is dat een enorm efficientie- en prestatieverlies. Dan zit je daar met uw theoretische snelheid maar dat in de praktijk misschien trager zal draaien dan native op intel

    Wat een slap geklets zeg.

    Eerst afwachten met tests voordat je beweringen gaat verkondigen

  • Profielfoto
    GoeieDag

    KarelWillem op 10 november 2020 21:33
    Ja, bladiebla. . 😋

    Hackintosh is dan wel voorbij, is het niet?

  • Profielfoto
    PowerMac

    Ik heb vanmorgen even naar het event gekeken, maar dat had best wel in een email gezet kunnen worden. De enorme lijst aan cijfers ben je na een minuut wel weer vergeten, en uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit: je wilt het toch in de praktijk zien.

    Wt prijzen betreft, is niet slechter en hier en daar beter. En ach, mijn 2012 MacBook Pro doet het nog steeds erg goed, dus rustig aan, dan breekt het lijntje ook niet. Duur? niet als je het uitsmeert over +8 jaar.

    Elke dag een nieuwe Mercedes is ook duur…

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Heerlijk weer, dat domme gemekker hier van sommigen.

    Als je echt iets zinnigs wilt lezen, geschreven door mensen die verstand hebben van deze zaken, kun je bv bij AnandTech terecht. En zie zijn behoorlijk onder de indruk, lijkt het.

    https://www.anandtech.com/show/16226/apple-silicon-m1-a14-deep-dive

  • Profielfoto
    remart

    Apple is niet te duur vind ik. Mijn MacBook Pro 15″ uit 2012 doet het nog steeds prima, zelfs met Adobe CC, vind ik toch een vrij goede deal, uitgesmeerd over nu al 8 jaar, en waarschijnlijk 9 jaar voordat ik een nieuwe koop.

  • Profielfoto
    remart

    (de MacBook Pro in 2012 voor iets van €2500 gekocht)

  • Profielfoto
    computer space

    Falkor73 op 10 november 2020 21:18
    Volgens mij zie ik alleen maar meer studenten met een Mac. Vroeger had bijna niemand er 1.

    Net als leerlingen in groep 1 met een 11 Pro Max…. Is ook heel normaal anno 2020.

  • Profielfoto
    computer space

    Zie trouwens ook dat 10GB Ethernet geen optie meer is op de Mini. Qua poorten wordt je dus flink teruggezet. Die Intel processoren hebben natuurlijk zwaar meer pootjes voor I/O, dat is schraal bij de M1.

  • Profielfoto
    computer space

    remart op 11 november 2020 01:27
    Apple is niet te duur vind ik. Mijn MacBook Pro 15″ uit 2012 doet het nog steeds prima, zelfs met Adobe CC, vind ik toch een vrij goede deal, uitgesmeerd over nu al 8 jaar, en waarschijnlijk 9 jaar voordat ik een nieuwe koop.

    Die dingen zijn helemaal een goede deal als je ze anno 2020 voor 200€ koopt:) Kun je nog 5 jaar mee doen voor 20€/jaar.

  • Profielfoto
    hansz

    Goed moment voor mij om ergens begin volgend jaar een Mac-mini aan te gaan schaffen en te gaan stoppen met Windows.

  • Profielfoto
    rorooke

    kan iemand mij het verschil nog uitleggen tussen de MacBook Pro en de MacBook Air.

    Ik zie enkel:

    touchbar bij Macbook pro (maar wie gebruikt dat?) en de Air heeft toch Touch ID
    batterijcapaciteit is hoger bij de Pro.

    Te weinig verschillen volgens mij om voor de Pro te gaan.

  • Profielfoto
    polansky

    Vreselijke manier waarop de producten werden geïntroduceerd, maar als de gemaakte claims kloppen wel prachtige computers. Mijn eigen MBP is pas net twee jaartjes oud, dus wacht ik nog even op de volgende generatie. Maar poeh hé, echt wel verleidelijk.

    En…. hebben we allemaal nog gezien dat  ‘Mister PC’ ook weer van stal is gehaald.;)

  • Profielfoto
    Matador

    Gek dat nergens melding wordt gemaakt van de CPU snelheid (in GHz), of heeft dat geen belang meer in de hoera-stemming? M1, het lijkt wel een corona-vaccin…

  • Profielfoto
    Gidneo

    Pixelman op 10 november 2020 21:08
    Die keynotes. OMG.
    Alles faster and faster and faster and longer and bigger and safer…

    Ze hebben precies geen inspiratie meer… denk dat ze vastzitten in hun ‘Apple loop’:)

    Mee eens! Iedere keer ook dat overtreffende taalgebruik: ‘In fact, the all new MacBook Air is 6 times faster than any other MacBook … Air, ever!’ (Ja. Dat mag ik toch hopen? Het zou pas nieuws zijn als het ding langzamer is dan de 2016 MacBook Air.)

  • Profielfoto
    KarelWillem

    GoeieDag op 10 november 2020 23:55

    KarelWillem op 10 november 2020 21:33
    Ja, bladiebla. . 😋

    Hackintosh is dan wel voorbij, is het niet?

    Niks mis met mijn MacPro hoor. Ik trek het nog wel een paar jaar. .:)
    Iets nieuws leek me best leuk voor de verandering. Maar ik laat nog wel wat generaties aan me voorbij gaan denk ik.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Ik dacht dat jij geen Mac meer in huis had?

  • Profielfoto
    Tov

    rorooke op 11 november 2020 08:22
    kan iemand mij het verschil nog uitleggen tussen de MacBook Pro en de MacBook Air.

    Ik zie enkel:

    touchbar bij Macbook pro (maar wie gebruikt dat?) en de Air heeft toch Touch ID
    batterijcapaciteit is hoger bij de Pro.

    Te weinig verschillen volgens mij om voor de Pro te gaan.

    Verschil is volgens mij verwaarloosbaar klein geworden. Fractie meer batterijduur, en touchbar (die je volgens mij goed kunt missen).

  • Profielfoto
    KR1275

    Tov op 11 november 2020 10:35

    rorooke op 11 november 2020 08:22
    kan iemand mij het verschil nog uitleggen tussen de MacBook Pro en de MacBook Air.

    Ik zie enkel:

    touchbar bij Macbook pro (maar wie gebruikt dat?) en de Air heeft toch Touch ID
    batterijcapaciteit is hoger bij de Pro.

    Te weinig verschillen volgens mij om voor de Pro te gaan.

    Verschil is volgens mij verwaarloosbaar klein geworden. Fractie meer batterijduur, en touchbar (die je volgens mij goed kunt missen).

    De basis Air heeft een 7-core GPU, de rest 8-core. Dus er zijn wat verschillen in grafische prestaties. Geen idee uiteraard hoe dit in de praktijk uitpakt. En hoe noodzakelijk het voor de gebruiker is.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    GoeieDag op 11 november 2020 09:49
    Ik dacht dat jij geen Mac meer in huis had?

    Wel een beetje het ‘nieuws’ volgen hè!

    https://www.onemorething.nl/community/topic/hackintosh-2015-bouw-je-eigen-mac/page/12/

  • Profielfoto
    Ome Kor

    KR1275 op 11 november 2020 10:47

    Tov op 11 november 2020 10:35

    rorooke op 11 november 2020 08:22
    kan iemand mij het verschil nog uitleggen tussen de MacBook Pro en de MacBook Air.

    Ik zie enkel:

    touchbar bij Macbook pro (maar wie gebruikt dat?) en de Air heeft toch Touch ID
    batterijcapaciteit is hoger bij de Pro.

    Te weinig verschillen volgens mij om voor de Pro te gaan.

    Verschil is volgens mij verwaarloosbaar klein geworden. Fractie meer batterijduur, en touchbar (die je volgens mij goed kunt missen).

    De basis Air heeft een 7-core GPU, de rest 8-core. Dus er zijn wat verschillen in grafische prestaties. Geen idee uiteraard hoe dit in de praktijk uitpakt. En hoe noodzakelijk het voor de gebruiker is.

    Misschien is de CPU/GPU van de MacBook Pro hoger geklokt, omdat die dacht ik wel een fan heeft en de Air niet. We gaan het zien in de benchmarks.

  • Profielfoto
    yellow

    Verschil is nu inderdaad klein. Volgend jaar stoppen ze waarschijnlijk een M2 in de Pro terwijl de Air nog zeker 2 jaar de M1 zal blijven behouden. Daarna zal er altijd 1 stap verschil zijn, denk ik.

    Nb die Touch Bar is retehandig. Gebruik het elke dag en mis het op toetsenborden zonder.

  • Profielfoto
    yellow

    yellow op 11 november 2020 11:51
    Nb die Touch Bar is retehandig. Gebruik het elke dag en mis het op toetsenborden zonder.

    Behalve de volume-knoppen op de Touch Bar. Dat is wel vervelend dat het er fysiek niet meer op zit. Lol.

  • Profielfoto
    donut

    Anand Tech laat zien dat in de laatate 5 jaar apple’s chips 200% sneller zijn geworden en die intel chips slechts 28%. Dit alles terwijl die van Apple veel minder energie verbruiken. Hun conclusie: ze moesten wel met een eigen dekstop processor komen om niet achter te raken. Apple werkt met 5nm chips Intel heeft nog steed problemen op 10nm. Dat betekent veel energie zuiniger chips voor apple. MAW het is duidelijk dat Apple nu met de beste chips mee kan en kan overtreffen, zeker op energiegebied. Dat is ook goed voor de wereld met al die energie vretende servercentra. Grootste probleem is de overgang van de software; hoe soepel gaat die verlopen.

    Ik wacht nog af- mijn computer (hackintosh) is snel genoeg voor de komende 4 jaar. Dan zal het duidelijk zijn. Apple kennende zijn ze dan alweer met een volgende transitie bezig…

     

  • Profielfoto
    Ome Kor

    donut op 11 november 2020 12:40
    Ik wacht nog af- mijn computer (hackintosh) is snel genoeg voor de komende 4 jaar. Dan zal het duidelijk zijn. Apple kennende zijn ze dan alweer met een volgende transitie bezig…

     

    Leg eens uit? De laatste transitie was volgens mij in 2005.

  • Profielfoto
    erwin33

    De Mac Mini m1 lijkt me nu dus ook wel te gebruiken voor Flight Sims neem ik aan? Bij de oudere modellen struikelde je altijd over de videocard die te traag is, maar dat is bij deze m1 gelijk afgelopen ga ik vanuit?

    Wat zijn de specs van de videocard, daar lees ik niets over?

  • Profielfoto
    KR1275

    In het voorjaar volgen – denk ik – de modellen boven deze entry level modellen. Met een M1X of M2. Je kunt geen 6000€ voor een Mac Pro vragen als de prestaties (bijna) dezelfde zijn als een Mac mini… Aangezien de RAM ook in de chip verwerkt zit, en ik nu niet meer dan 16 GB heb gezien, kan het niet lang meer duren. iMac M1X met 32 GB in het voorjaar, let maar op.

    Zit nu te denken aan een MBP M1. Te nieuwsgierig naar wat je meer krijgt. En hoe die verhoudt tot mijn Mac Pro 6-core 2013. Apple noemde vergelijkingen in de presentatie, maar het was erg onduidelijk met welke modellen er werd vergeleken. 2 x keer sneller.. Sneller dan wat??

  • Profielfoto
    KR1275

    Ome Kor op 11 november 2020 13:02

    donut op 11 november 2020 12:40
    Ik wacht nog af- mijn computer (hackintosh) is snel genoeg voor de komende 4 jaar. Dan zal het duidelijk zijn. Apple kennende zijn ze dan alweer met een volgende transitie bezig…

     

    Leg eens uit? De laatste transitie was volgens mij in 2005.

    Ik ben benieuwd hoe lang Apple (via Rosetta) Intel apps blijft ondersteunen. De vorige transitie kan ik me nog goed herinneren. Volgens mij was vanaf 10.6 de ondersteuning weg. Mountain Lion? Ik heb nog G3 en G4 liggen om bij oude dierbare bestanden te kunnen.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    @KR1275 Klopt, Snow Leopard was de laatste OS X-versie met Rosetta. Het PowerPC tijdperk was voor mijn tijd, ik begon pas met Mac’s toen Apple over was op Intel en Snow Leopard was voor mij de eerste OS X-versie.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    donut op 11 november 2020 12:40
    Anand Tech laat zien dat in de laatate 5 jaar apple’s chips 200% sneller zijn geworden en die intel chips slechts 28%.

    Wet van de remmende voorsprong, dus Anand is een beetje kort door de bocht. Intel zat 5 jaar geleden op een SPECint score van ronde de 50, Apple 30. Nu zit Apple rond de 65 en Intel rond de 60, dus het is razend knap wat Apple laat zien, maar met dit soort percentages trek je de vergelijking wel een beetje scheef (als Anand zijnde).

    Intel heeft serieuze problemen en er gaan sterke geluiden dat ze hun productie begin volgend jaar gaan verplaatsen naar TSMC. Ze zijn (dik) ingehaald door AMD, nu komt ook Apple ze voorbij en dat is niet in de laatste plaats omdat ze de productie niet op orde krijgen.

    Anyways, ik wacht ook even lekker af. Mijn MBP is een half jaar oud en die gaat nog wel ff mee. Ik ben heel benieuwd naar de real-life benchmarks want als ik de site van Apple moet geloven dan verwacht ik nog geen wereld van verschil. Voor bijna 4x snellere video processing wordt een Air M1 vergeleken met een Air i7 die bekend staat om throttling en de niet geweldige videokaart. Anderzijds merk ik met wat ik doe met computers niet veel verschil tussen de 3e, 4e en 8e generatie i5’s die in huis rondhangen.