Eeuwenoud gerucht duikt weer op: ‘Apple brengt volgend jaar een iPhone uit zonder poorten’

Door: Mark Hofman - 27 reacties
iPhone 12 mini
(Afbeelding: Mark Hofman / OMT)

Er zijn twee geruchten die we steevast ieder jaar in onze agenda kunnen zetten. Dat eerste gerucht richt zich op een opvouwbare iPhone en het tweede gerucht op een iPhone zonder poorten. Waar we vorige week getrakteerd werden op dat eerste gerucht, komt het tweede gerucht vandaag boven water.

Jon Prosser, de man met een uiterst wisselende reputatie als het op Apple-geruchten aankomt, laat namelijk weten dat 2021 dan eindelijk het jaar is waarin de iPhone zonder poorten het daglicht ziet.

‘Apple brengt iPhone zonder poorten in 2021’

Op 13 mei 2020 besprak Jon Prosser de iPhone zonder poorten al op Twitter. In een reactie op een tweet van 9TechEleven liet Prosser weten dat er in 2021 één model verschijnt zonder enkele aansluiting. We zijn inmiddels ruim een half jaar verder en Prosser staat nog steeds achter die uitspraak. Dat laat hij weten in de meest recente aflevering van Front Page Tech: de nieuwsshow van de beste man. De aflevering is hieronder te bekijken:

In de video maakt Jon Prosser extra duidelijk dat het niet om een nieuw gerucht gaat, maar om een wat ouder gerucht. Volgens hem belangrijk om te laten zien dat Apple al lang bezig is met de smartphone. Er zijn nog veel vraagtekens over de iPhone zonder poorten, maar volgens Prosser is het zeker dat hij er komt. Apple is volgens hem namelijk van plan om in 2021 wederom vier modellen op de markt te brengen. Alleen zal één van deze toestellen dus geheel zonder poorten komen. Op dit moment is nog niet bekend welk model dat precies zal zijn.

MagSafe ipv USB-C

In de afgelopen jaren was het nog maar de vraag of die iPhone zonder poorten ook echt een realiteit kon worden. Iets waar we dit jaar, dankzij de komst van MagSafe, toch anders tegenaan kunnen kijken. De nieuwe technologie brengt, in mijn ervaring, nog weinig tot geen grote voordelen met zich mee. De iPhone 12 wordt niet zo snel opgeladen als wanneer hij bekabeld is en het draadloze aspect van MagSafe is nog steeds discutabel. Het wordt dan ook vrij snel duidelijk dat dit een product voor in de toekomst is. Een product dat uitstekend zal passen bij een iPhone zonder poorten.

Het mag dus duidelijk zijn dat de iPhone-modellen op dit moment meer naar zo’n constructie neigen, dan dat de Lightning Port vervangen wordt door een USB-C aansluiting. Die kans lijkt namelijk steeds kleiner te worden.

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ja, superslim natuurlijk. Je gaat niet zo’n gare USB-C poort toevoegen wat veel te makkelijk te gebruiken is door iedereen en waar je uiteindelijk geen moer aan verdient (stel je voor dat je klanten zomaar naar de Action of de Ikea kunnen voor een kabeltje…). Gewoon lekker weer je eigen protocol er door drukken met veel te dure accessoires.

  • Profielfoto
    Livonias

    KarelWillem op 25 november 2020 11:48
    Ja, superslim natuurlijk. Je gaat niet zo’n gare USB-C poort toevoegen wat veel te makkelijk te gebruiken is door iedereen en waar je uiteindelijk geen moer aan verdient (stel je voor dat je klanten zomaar naar de Action of de Ikea kunnen voor een kabeltje…). Gewoon lekker weer je eigen protocol er door drukken met veel te dure accessoires.

    Jij staat echt wel super positief in het leven, of niet?

    Bij ongeveer ieder bericht dat ik aanklik zie ik een zure reactie van jou staan. Chapeau.

  • Profielfoto
    Kevin

    Jij staat echt wel super positief in het leven, of niet?

    Bij ongeveer ieder bericht dat ik aanklik zie ik een zure reactie van jou staan. Chapeau.

    Houdt het wel fris, toch? Iemand met een kritische blik. En in dit geval ook niet geheel onwaar. Allerminst zelfs.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Livonias op 25 november 2020 11:51
    Jij staat echt wel super positief in het leven, of niet?

    Ja, best wel eigenlijk. Maar ik ben ook best kritisch over de dure producten die ik al dan niet zou willen aanschaffen.

    Voorbeeld: ik ben erg blij met mijn smartphone, van welk merk ik nu aan versie drie (vier?) toe ben. Maar ik ben zeker niet blij met de weg die het bedrijf nu ingeslagen is, en zal derhalve voor de volgende telefoon misschien wel elders gaan kijken. Op dezelfde manier kijk ik naar de producten van Apple. Er zijn goede ontwikkelingen en er zijn duidelijk mindere.

    Allemaal mijn mening, en je hoeft het daar gelukkig ook helemaal niet mee eens te zijn. .:)

  • Profielfoto
    SvS

    KarelWillem op 25 november 2020 12:19

    Livonias op 25 november 2020 11:51
    Jij staat echt wel super positief in het leven, of niet?

    Allemaal mijn mening, en je hoeft het daar gelukkig ook helemaal niet mee eens te zijn. .:)

    HA, ik las als kersverse eigenares van een iPhone 12 mini elders dat je de iPhone 12 mini spuuglelijk vindt met geen enkel symmetrie. Ik ben niet geheel eens met dat gegeven, want dat CE en kliko icoontjes zitten eindelijk niet meer op achterkant gegraveerd en Apple logo is mooi in het midden. Op voorkant is het wel geheel y-symmetrisch, dus ik vond je argument over symmetrie niet kloppen. Maar goed, ieder zijn mening, ik heb het toen genegeerd en leef en laat lekker leven, zou ik ook zeggen.

  • Profielfoto
    Macteach

    Dat zou beteken dat Carplay niet meer mogelijk zou zijn op zo’n 95% van de autos, want Wireless Carplay is op de meeste modellen niet aanwezig. Ik denk niet dat Apple dat ooit zal laten vallen. USB C ligt meer voor de hand.

  • Profielfoto
    Chuck

    Livonias op 25 november 2020 11:51

    KarelWillem op 25 november 2020 11:48
    Ja, superslim natuurlijk. Je gaat niet zo’n gare USB-C poort toevoegen wat veel te makkelijk te gebruiken is door iedereen en waar je uiteindelijk geen moer aan verdient (stel je voor dat je klanten zomaar naar de Action of de Ikea kunnen voor een kabeltje…). Gewoon lekker weer je eigen protocol er door drukken met veel te dure accessoires.

    Jij staat echt wel super positief in het leven, of niet?

    Bij ongeveer ieder bericht dat ik aanklik zie ik een zure reactie van jou staan. Chapeau.

    Hahaha! Ik had nog niet verder gescrolld en dacht letterlijk hetzelfde als jij.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    SvS op 25 november 2020 12:49

    KarelWillem op 25 november 2020 12:19

    Livonias op 25 november 2020 11:51
    Jij staat echt wel super positief in het leven, of niet?

    Allemaal mijn mening, en je hoeft het daar gelukkig ook helemaal niet mee eens te zijn. .:)

    HA, ik las als kersverse eigenares van een iPhone 12 mini elders dat je de iPhone 12 mini spuuglelijk vindt met geen enkel symmetrie. Ik ben niet geheel eens met dat gegeven, want dat CE en kliko icoontjes zitten eindelijk niet meer op achterkant gegraveerd en Apple logo is mooi in het midden. Op voorkant is het wel geheel y-symmetrisch, dus ik vond je argument over symmetrie niet kloppen. Maar goed, ieder zijn mening, ik heb het toen genegeerd en leef en laat lekker leven, zou ik ook zeggen.

    Symmetrie is ook van boven naar beneden. Niet alleen van links naar rechts. .;)

    Op de achterzijde is dat in alle opzichten een rommeltje, en met dank aan de notch is dat op de voorzijde ook niet helemaal lekker (kijk alleen al eens naar die sensors en camera in de notch). Om nog niet te spreken van de rare verdeling van meldingen links en rechts van die notch.

  • Profielfoto
    Matador

    Ik heb een andere definitie van ‘eeuwenoud’:-D

  • Profielfoto
    SvS

    KarelWillem op 25 november 2020 14:13

    Symmetrie is ook van boven naar beneden. Niet alleen van links naar rechts. .;)

    Op de achterzijde is dat in alle opzichten een rommeltje, en met dank aan de notch is dat op de voorzijde ook niet helemaal lekker (kijk alleen al eens naar die sensors en camera in de notch). Om nog niet te spreken van de rare verdeling van meldingen links en rechts van die notch.

    Als ik schermafdrukken krijg die van Android afkomen, is het bovenin juist een rommeltje met wirwar aan kleine icoontjes. Ik ben in ieder geval blij dat we dat niet hebben. En ik schreef Y-symmetrie over voorkant ;-) Maar: ieder zijn meug. Veel plezier met zoektocht naar nieuw merk.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Een wirwar aan kleine icoontjes??

    Volgens mij toont Android standaard gewoon precies hetzelfde als een iPhone. Tijd, Wifi, Mobiel netwerk, Accu. Dat is wat ik zie. Maar dan zonder zwarte balk ertussen. .;)

    B.t.w. gaat mijn telefoon nog lang niet weg hoor. Tegen die tijd keren ze vast weer op hun ‘gat in scherm’ schreden terug.

  • Profielfoto
    Koezel

    Geen enkele poort zou voor mij het einde betekenen van de iPhone. Trouwe gebruiker vanaf de 4. Maar ik gebruik standaard mijn eigen in ears om muziek te luisteren (bedraad). En als geluidstechnicus gebruik ik de iPhone vaak om snel een muziekje af te spelen om te horen of alles werkt. Dat gaat uiteraard ook met een draad. Ik kan ook geen enkel voordeel bedenken van een device zonder poorten behalve dat die dan waterdicht is.

  • Profielfoto
    JeroenVanGastel1985

    Je moet toch ergens in innoveren.

    Action creëert haar eigen wireless-oplaadkabel .
    Toen de o zo gevreesde en beveiligde lighting kwam, wist ook Action tot actie over te gaan;)

  • Profielfoto
    doctor_apple

    De aansluiting zou me om het even zijn, maar om nog USB 2.0 protocol te ondersteunen op een telefoon in 2020 hang ergens tussen het schofterige en debiele in …

    … lighting (de kabel) staat los van de protocollen die apple erover heen laat lopen … Sony heeft ook in zijn Walkman lijn een eigen kabel, die eigen kabel is gewoon een verkapte USB kabel met andere vorm met toevoeging. Een beetje zoals de oude 30-pins connector van Apple.

    Neemt niet weg dat zelfs een moderne 256GB iPhone via USB2.0 verbonden is als je hem aan de computer hangt …

    Even uitrekenen 140GB aan video’s en muziek:

    140GB x 1024 MB / 28 MBps = 5120 seconden = 1 uur 15 minuten

     

    Even uitrekenen: 140GB aan video’s en muziek op een moderne Samsung telefoon met USB-C en UFS3.0:

    140 GB x 1024 MB / 200 MBps = 716 seconden = krappe 12 minuten

     

    Pak een Samsung van afgelopen 3 jaar en je hebt Rich Communication Service (opvolger SMS). Een protocol en dienst opgezet door dezelfde mensen van de GSM, UMTS, LTE en 5G standaard, maar wel in samenwerking met de IT-bedrijven.

    SMS/MMS is FORMEEL NIET MEER ONDERSTEUND door de bedenkers. Het is klaar. Antiek, dus is er RCS als “SMS 3.0” voor 3G+ netwerken …

    Niet alleen voor telefoons, maar ook voor andere apparatuur (GPS trackers bijvoorbeeld), technologie achnostisch en dus overal inzetbaar. Behalve … Juist bij Apple … Apple heeft geen RCS ondersteuning.

    Veel internationale providers bieden inmiddels RCS gewoon op het netwerk en wat gebeurd er als je vanaf een Android telefoon (of een proprietary OS) een bericht stuurd naar een iOS device? Afhankelijk of je met je SIM kaart ooit een Android telefoon hebt geactiveerd en hoe het netwerk omgaat met veranderingen: in sommige gevallen blijft het bericht steken in het netwerk. Eenvoudig, omdat Apple zich niet houd aan de 5G standaard. 5G omvat namelijk formeel ook RCS, ook al is een “grace period” voor implementatie.

    En zo kunnen we nog even doorgaan …

    Volwaardige DUAL SIM ondersteuning? Waar? Niet bij Apple:

    4G + 5G maar geen 5G + 5G.

    Zou later worden toegevoegd … Kan zijn, maar … gelet op de batterij heb ik m’n twijfels. Zie je, het energetische verbruik is niet alleen de processor en GPU, maar ook de energie nodig voor het opbouwen van een mobiele verbinding. Denk je nu echt dat je met een kleinere batterij een langere levensduur zult hebben?

    iPhone 12 scoort slechter dan een iPhone 11 op dit vlak.

    Hej, het design vind ik mooi. Ook al is het niet helemaal perfect en zit er een zekere imperfectie mbt de symmetrie. Maar soit, kan er mee leven.

    Maar met heel veel andere zaken kan ik niet mee leven.

    En Android? Werk er nu een tweede jaar mee en er is zeker het nodige te klagen. Maar er zijn ook talloze zaken veel beter geregeld dan op iOS. Verder ben ik steeds minder happy met het feit dat Apple zo ongeveer alles in “the cloud” wil hebben … “The Cloud” is niets anders dan iemands anders zijn computer …

    Hieraan herleid ik dat Apple dik inzet op eigen diensten maar bovenal overeenkomsten en goede verstandhouding met providers en telcos. Veel in de wereld draait om tikken. Is het niet minuten, SMS’jes dan is het Data …

    Heb je wel eens voor je project “familie herinneringen” alle foto’s uit de cloud nodig gehad (lokaal) en die [email protected]#[email protected] bibliotheek van 790 GB moeten downloaden naar je lokale computer om “lekker mee te kunnen werken”?

    Vergeet ook niet dat grote delen van de wereld enkel mobiel internet hebben.

    Brengt me direct bij het laatste punt:

    Welke imbeciel in Cupertino heeft bedacht dat je voor een iOS update WiFi nodig hebt? Hoeveel problemen ik heb gehad afgelopen jaren en vragen van mensen die enkel iOS devices hebben en alles enkel via mobiel doen en hun iOS niet konden opwaarderen …

    … Apple is voor mij een oude liefde … Mijn eerste Apple was een SE/30. Mijn eerste kennismaking met MacOS 6.0.8 en alle versies tot aan mojave gedraaid. Verhoudingsgewijs recent afgehaakt omdat ik de verkleutering maar bovenal de algehele richting van Apple steeds minder interessant vond.

    Heb voor de lol recent maar eens een oudere Lenovo Workstation gepakt en die eens omgebouwd tot Hackintosh. Niet voor de moet, maar voor de lol. Als je dan ziet wat je met modulariteit kunt doen dan zie ik heel weinig positiefs wat Apple doet.

    Ach, in het beestje zit slechts 8GB RAM. Ach jee, er zit een 500GB schijf in, maar ook een NVMe slot, oh nee een traag WiFi 802.11 kaartje met Bluetooth 4.2 … En Intel HD graphics van paar generaties terug …

    Oh, wacht: er kan 64GB ram in, er kan 1TB SSD in, er kan WiFi6 met Bluetooth 5 kaartje in en zo te zien werkt de Radeon RX560 upgrade ook prima.

    Sjemig, het is een lelijk kindje:

    Eens, maar na al die jaren is het gewoon op te waarderen. ER zit 3 jaar garantie op on-site en na die datum kun je probleemloos onderdelen bestellen.

    En dan kijk ik naar een Mac Mini 2018, met ingebouwd vastgesoldeerde NVMe SSD …

    Wat is daar duurzaam aan? Wat is duurzaam aan telefoons die verlijmd zijn? Apple is hierin de boosdoener. Zij waren de eerste die de zaken onder de noemer “innovatie” onderdelen vastsoldeerden en vastlijmden, eigen schroeven introduceerden en eigenlijk een dikke middelvinger optrokken naar het milieu en duurzaamheid alsmede repareerbaarheid.

    Winstmaximalisatie noemen we dat …  Met een leuk verhaal over machines die computers en telefoons konden recyclen. NIet dat iemand dat zou doen omdat het gewoon te duur was (hoge afschrijving), maar goed … Ze hadden vanuit ISO perspectief een hoog recycleerbaarheids gehalte.

    Evenals hun eigen UFO, dat op groene stroom draait en ecologisch bewust is. Een echte bubbel. Want hun producten zijn door hun slechte repareerbaarheid absoluut een aanslag op het milieu.

    En daarom vind ik dat er best kritiek op Apple geleverd moet worden. Ze zijn te groot geworden en verzand in exact dezelfde valkuilen als Sun Microsystems, SGi, IBM, BlackBerry, Nokia en ook Microsoft en Sony in gevallen zijn … Gevolg?

    Om nog te zwijgen van de wereldwijde roep aan een halt aan techreuzen daar deze vaak zijn gegroeit tot een omzet van het niveau van meerdere landen met ook een diepe maatschappelijke impact. Of het nu gaat om belastingontduiking of het plotsklaps verbieden van VPN’s, Apple is een onderneming. Geen religie.

    Ik blijf een groot fan van het design alsook van vele producten van Apple. Maar ik ben zeker niet voornemens om kritiekloos naar Apple te kijken als zijnde dat zij de heilige (IT) graal en oplossing hebben. Want er is veel mis bij dat bedrijf, veel meer dan naar buiten lekt.

    Op natuurlijk een paar gevalletjes waar particuliere bedrijven gezellig naar je SIRI gesprekken zaten te luisteren. Maar goed, oud nieuws allemaal … Dat was gisteren, vandaag is een nieuwe dag …

    Een paar momenten van bezinning en wat stappen in de goede richting en Apple is weer een topbedrijf. Maar een iPhone zonder poortjen?

    Mogelijk met Bluetooth 6 en WiFi 7 en volgende generaties quickcharging, maar verder eigenlijk heel slecht voor de consument. Zelfs met USB only heb ik nog steeds een bedraade koptelefoon. Ik hoor het verschil tussen USB/Koptelefoonuitgang en Bluetooth nog steeds prima …

    Sorry, het was een afvallig moment … Ik zal mijn leven beteren …

    Even kijken: 24x ons Apple oplezen en zondag naar den biecht:

    Onze Appel, die de hemel zijt,
    uw Naam worde geheiligd,
    uw Rijk kome,
    uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.
    Geef ons heden ons dagelijks vertier,
    en vergeef ons onze twijfel
    zoals ook wij aan anderen hun twijfel vergeven.
    En leid ons niet in bekoring,
    maar verlos ons van het kwade.

    … goed, maar eens een Apple-fanaat helpen die – ondanks dat het gemakkelijk zou moeten zijn – niet lukt om grote zeur te installeren. Zal wel mijn lot zijn: ik zie niet alleen het moois, maar heb ook veel te maken met het zuur bij Apple. Ach ja, belevingswereld …

    Onverminderd een vriendelijke Appel Groet!

     

    PS.

    Neemt het leven niet te serieus

  • Profielfoto
    Frans

    Tja, als je geen iPhone zonder poorten wilt hebben, dan koop je zo’n model toch gewoon niet? Misschien dat Apple niet naar (alle) feedback van klanten luistert, naar omzetcijfers luisteren ze zeker! 😉

  • Profielfoto
    mhoeve

    Wat mij betreft mogen ze meteen dan ook de aan/uit-knop verwijderen, evenals de volumeknoppen. En die twee of drie rare ronde dingen aan de achterkant mogen wat mij betreft ook wel weg …

  • Profielfoto
    Matador

    KarelWillem op 25 november 2020 16:57
    Volgens mij toont Android standaard gewoon precies hetzelfde als een iPhone. Tijd, Wifi, Mobiel netwerk, Accu. Dat is wat ik zie. Maar dan zonder zwarte balk ertussen. .;)

    B.t.w. gaat mijn telefoon nog lang niet weg hoor. Tegen die tijd keren ze vast weer op hun ‘gat in scherm’ schreden terug.

    Toon mij een mooie Android interface, ook al is dat subjectief.

  • Profielfoto
    hansz

    doctor_apple op 25 november 2020 19:14
    Neemt niet weg dat zelfs een moderne 256GB iPhone via USB2.0 verbonden is als je hem aan de computer hangt …

    Even uitrekenen 140GB aan video’s en muziek:

    140GB x 1024 MB / 28 MBps = 5120 seconden = 1 uur 15 minuten

     

    Niet helemaal juist want elke computer van deze tijd heeft ook minimaal een USB-C aansluiting. Als je de Lightning kabel met USB-C op de USB-C van je PC aansluit, gaat het toch echt wel een stuk sneller dan visa de USB-C 2.0 poort.

  • Profielfoto
    tomc

    Iedere keer ik naar de comments op OMT kom, besef ik hoeveel tijd sommige mensen hebben 😂.
    Koop gewoon lekker waar jullie zin in hebben. Het boeit niemand wat en Apple allerminst.

  • Profielfoto
    Harley

    Macteach op 25 november 2020 13:04
    Dat zou beteken dat Carplay niet meer mogelijk zou zijn op zo’n 95% van de autos, want Wireless Carplay is op de meeste modellen niet aanwezig. Ik denk niet dat Apple dat ooit zal laten vallen. USB C ligt meer voor de hand.

    Precies, kan dus nog niet.

  • Profielfoto
    Melle

    Ik wil een poort, omdat ik een iPhone wil die mijn Mac is. 1 toestel i.p.v. twee. Nu met de M1 Macs staan we daar in principe heel dicht bij.

    Mss net reden voor Apple om iPhone zonder poort te maken, zodat het zeker niet als Mac kan inzetten.

    Jammer dat ik deze bedenking moet maken door gedrag Apple laatste 5 jaar, maar je kan het je zo wel voorstellen, die directie vergadering.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    MacSafe is (nog) geen technisch hoogstandje, maar ik denk dat je er zéker van kunt zijn dat Apple afstevent op een poortloze iPhone. Omdat het kan. En ook voor Apple meer winst oplevert > verkoop MacSafe en AirPods

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Lijkt me prima, want die lightning connector is hier al bij meerdere toestellen stuk gegaan. Dus draadloos laden, welke poort heb je dan nog nodig?

  • Profielfoto
    computer space

    mhoeve op 25 november 2020 19:47
    Wat mij betreft mogen ze meteen dan ook de aan/uit-knop verwijderen, evenals de volumeknoppen. En die twee of drie rare ronde dingen aan de achterkant mogen wat mij betreft ook wel weg …

    Ja! goed idee, ik zou meteen een iPhone willen zonder camera’s.

  • Profielfoto
    Ruurd

    Kevin op 25 november 2020 11:57

    Jij staat echt wel super positief in het leven, of niet?

    Bij ongeveer ieder bericht dat ik aanklik zie ik een zure reactie van jou staan. Chapeau.

    Houdt het wel fris, toch? Iemand met een kritische blik. En in dit geval ook niet geheel onwaar. Allerminst zelfs.

    Oh ik zie jullie nog wel een keer in de krant omdat je huis samen met je telefoon is afgefikt omdat je een gare oplader van de Action gebruikte… misschien toch maar even op zoek naar dat filmpje waarin een echte en een neppe Apple oplader worden vergeleken. Dan leer je het wel af.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Matador op 25 november 2020 19:51

    KarelWillem op 25 november 2020 16:57
    Volgens mij toont Android standaard gewoon precies hetzelfde als een iPhone….

    Toon mij een mooie Android interface, ook al is dat subjectief.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ruurd op 26 november 2020 11:02

    Kevin op 25 november 2020 11:57

    Jij staat echt wel super positief in het leven, of niet?

    Bij ongeveer ieder bericht dat ik aanklik zie ik een zure reactie van jou staan. Chapeau.

    Houdt het wel fris, toch? Iemand met een kritische blik. En in dit geval ook niet geheel onwaar. Allerminst zelfs.

    Oh ik zie jullie nog wel een keer in de krant omdat je huis samen met je telefoon is afgefikt omdat je een gare oplader van de Action gebruikte… misschien toch maar even op zoek naar dat filmpje waarin een echte en een neppe Apple oplader worden vergeleken…

    Wie heeft het over ‘neppe Apple opladers’? Heb je die ooit zien liggen bij de Action?