Apple maakt iPhone 12 reparaties door derden nagenoeg onmogelijk

Door: Thomas Aalderink - 24 reacties
iPhone 12 Pro
(Afbeelding: Mark Hofman / OMT)

Je scherm, accu of camera laten repareren door een derde partij was bij een iPhone altijd al lastig, maar wordt met de iPhone 12 nagenoeg onmogelijk. Apple heeft het repareren van verschillende componenten nog moeilijker gemaakt. Zo blijkt uit videos van YouTuber Hugh Jeffreys en iFixit.

In de video zien we hoe Jeffrey twee nieuwe iPhone 12 modellen uit elkaar haalt om vervolgens de moederborden te wisselen. Bij het opstarten wordt vervolgens duidelijk dat dit niet de bedoeling is. Verschillende foutmeldingen doken op met betrekking tot FaceID en de accu. Dit zagen we ook al bij eerdere versies van de iPhone, maar ditmaal zijn er ook camera problemen. Deze loopt vast, de viewfinder werkt niet naar behoren en panoramabeelden maken is niet meer mogelijk.

Apple maakt iPhone 12 reparaties bijna onmogelijk

Jeffrey wisselde vervolgens nog meer onderdelen en deed een softwarereset. Dit had niet het gewenste effect. Pas bij het terugplaatsen van het moederbord werkt alles weer. Jeffrey kan het niet met zekerheid zeggen, maar denkt dat de camera, accu en display via een serienummer zijn gekoppeld aan een specifieke telefoon.

iFixit deed hetzelfde onderzoek en kwam ook tot die conclusie, maar daar stopte het niet. Zij wisten ook een interne handleiding voor gecertificeerde reparateurs te bemachtigen. Hierin is te lezen dat Apple het bewust zo moeilijk maakt. Bij het vervangen van de camera moet gebruik gemaakt worden van een System Configuratie-app. Deze koppelt componenten aan elkaar. Gebruikers en niet-gecertificeerde reparateurs hebben deze app niet en krijgen na reparaties dus problemen en foutmeldingen.

Het fysieke gedeelte is niet het probleem

Dit is niet nieuw. Bij voorgaande iPhone modellen was dit ook al het geval, maar het lijkt steeds erger te worden. Volgens iFixit is het repareren van het scherm of de camera van de iPhone 12 nagenoeg onmogelijk. De System Configuratie-app is inmiddels echt onmisbaar, en daar hebben alleen Apple zelf en gecertificeerde reparateurs toegang toe.

Voor hen is repareren zelfs nog gemakkelijker geworden. Het fysiek gedeelte is namelijk goed geregeld. De behuizing opent aan de voorkant waardoor het redelijk eenvoudig is om de accu of het scherm te vervangen. De reden waarom Apple het repareren vervolgens softwarematig bijna onmogelijk maakt, is naar eigen zeggen om de consument te beschermen. Slecht uitgevoerde reparaties kunnen grote problemen veroorzaken.

In strijd met eigen visie

Dat klinkt logisch, maar staat wel haaks op hun groene filosofie. In Amerika en Europa wordt er hard gestreden voor het Right to Repair. Het idee hierachter is dat de hoeveelheid e-waste minder wordt wanneer iedereen het recht heeft om zelf elektronica te repareren. Het verminderen van e-waste is erg belangrijk voor Apple. Om die reden krijg je ook geen adapter en oordopjes meer bij je iPhone 12.

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    Olafnl

    Om consumenten in een zelfverkozen consumptie-waan te laten, moeten bedrijven de ‘groene’ boodschap uit blijven dragen. Zo zijn electrische auto’s ineens ‘zero emission’, alsof voor fabricage, asfaltering, productie van vervangingsonderdelen en bouw van de laad-infrastructuur geen mileubelastende activiteiten zouden plaatsvinden. Apple heeft de beste marketeers in huis, en weet hoe je electronica als onschuldig snoepgoed verkoopt. Achter deze facade gaat een keihard commercieel bedrijf schuil. De aandeelhouders verwachten groei en nog meer groei. De reparatie-economie wordt met de mond beleden, maar mag niet ten koste gaan van de eeuwige groei-doctrine. We blijven gewoon doen alsof we met nog meer consumptie de planeet kunnen redden. De nieuwe kleren van de keizer, we kijken er allemaal met bewondering naar, tegen beter weten in.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ja, mooie discussies.

    Zo zijn elektrische auto’s ineens ‘zero emission’, alsof voor fabricage, asfaltering, productie van vervangingsonderdelen en bouw van de laad-infrastructuur geen milieubelastende activiteiten zouden plaatsvinden.

    Uiteraard is dat ten eerste in ‘in vergelijk met’ (ICE cars). En ten tweede gaat dat over de lokale uitstoot van schadelijke stoffen van die auto’s. Die inderdaad ‘zero’ zijn.

  • Profielfoto
    Zweef

    Het verminderen van e-waste is erg belangrijk voor Apple. Om die reden krijg je ook geen adapter en oordopjes meer bij je iPhone 12.

    Is het een idee om iets kritischer te zijn en Apple niet na te papegaaien?

    Spinnen tactiek.

    Je wordt als klant volledig ingekapseld om vervolgens te worden leeggezogen

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Tja, zo werkt dat tegenwoordig bij meerdere techbedrijven, reparaties houden ze het liefst in eigen huis, want ongecontroleerde onderdelen of halfbakken reparaties geven een slecht imago, mocht er is een toestel/auto/accu ontploffen of zo. Zeker Amerikaanse bedrijven zijn doodsbang voor claims en imagoschade.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Leeggezogen? Ik gebruik al meer dan 10 jaar Apple producten. Drie reparaties, één laptopscherm dat gratis gerepareerd werd, was nog garantie. Dan nog twee iPhone batterijen die ik heb laten vervangen en de kosten daarvan vielen reuze mee.

  • Profielfoto
    hansz

    Zelf ook nog nooit een apparaat van Apple gehad wat stuk is gegaan en batterij wisselen ben ik nooit aan toegekomen, eenvoudig omdat ik meestal elk jaar de laatste versie koop (dit jaar een keertje niet). Persoonlijk zou ik bij schade uitsluitend door Apple laten repareren, gewoon voor de zekerheid.  Zelfs al was het bij een ander mogelijk. Het eeuwige gezeur over dit soort dingen. Als je het er allemaal niet mee eens bent, koop dan geen spullen van Apple want je bent het niet verplicht.

  • Profielfoto
    Dobbel

    Als ik zo dat filmpje bekijk, geef ik mijn Iphone toch liever niet aan een 3rd party reperateur.

    Meer vetrouwen in Apple reparatie.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Laat eens een filmpje zien van een Apple reparateur?
    Dan kunnen we vergelijken.

  • Profielfoto
    Di May

    Wat is de defect-score en reparatie-nood
    van een Apple-product ?

    Ik denk dat dat reuze meevalt in
    vergelijking met vele andere.
    En zelfs redelijk gering is.

    Daarom lijkt de aanval van
    ‘Olafnl’ me niet zo relevant.

  • Profielfoto
    computer space

    Massachusetts stemt dinsdag over dit probleem. Hopelijk levert het een stok om Apple te slaan. Wat elektrische auto’s betreft, die besparen 0 CO2 uitstoot, de bespaarde emissie wordt namelijk doorverkocht om SUVs mogelijk te maken. Rij je Tesla, dan zorg je dat iemand anders een Touran, Cayenne, Kotskoi of Q7 kan rijden.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Di May op 1 november 2020 17:47
    Wat is de defect-score en reparatie-nood van een Apple-product?

    Net zo hoog als van vele andere elektronica producten denk ik. En bij telefoons is het voor een zeer groot gedeelte natuurlijk scherm-vervanging. En die krassen en breken ook bij een iPhone 12 (vooral ‘Pro’, ondanks dat mooie keramische laagje) nog net zo makkelijk als altijd.

    The iPhone 12 Pro fared worse than the iPhone 12, in terms of glass damage. The iPhone 12 Pro shattered when dropped on its back, while the iPhone 12 revealed virtually no damage, the company found.

    When dropped face-down, the iPhone 12 Pro cracked across the lower half of the shield screen. The iPhone 12 suffered only small cracks.

  • Profielfoto
    hansz

    Als ik een Mercedes of BMW zou rijden (niet dus) is het natuurlijk ook heel logisch dat ik naar een Fiat dealer zou rijden als er iets aan één van de voertuigen zou mankeren?

  • Profielfoto
    Di May

    @ KarelWillem :

    Een beetje zorgen dragen voor die spullen …
    Is blijkbaar niet meer van deze tijd.

    Ik ben er zeker van dat je behoorlijk je best
    moet doen om die dingen kapot te krijgen.

  • Profielfoto
    computer space

    hansz op 1 november 2020 18:29
    Als ik een Mercedes of BMW zou rijden (niet dus) is het natuurlijk ook heel logisch dat ik naar een Fiat dealer zou rijden als er iets aan één van de voertuigen zou mankeren?

    veel mensen gaan naar een onafhankelijke monteur, die is veel goedkoper.

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Waarschijnlijk niet. Maar als de garantie voorbij is en je buurman, die automonteur is bij de plaatselijke BOVAG-garage, zou het misschien een stuk goedkoper kunnen doen.

  • Profielfoto
    Hansi2124

    (ik reageerde op het bericht van hansz)

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Di May op 1 november 2020 18:46
    …Een beetje zorgen dragen voor die spullen is blijkbaar niet meer van deze tijd…

    Wat een onzin. Ik ben superzuinig op mijn spullen, maar zwiepte toch ook een keer mijn iPhone drie meter verderop over de keien (niet praten met je handen als je een iPhone vasthoudt!). Een onafhankelijke reparateur had het scherm binnen 20 minuten weer gerepareerd. Kosten: € 65,-

    En wel of niet netjes met je spullen omgaan kent geen tijd. Je laat per ongeluk iets vallen, of je laat het niet vallen. Of dat nu in 1996 is of in 2020.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    hansz op 1 november 2020 18:29
    Als ik een Mercedes of BMW zou rijden (niet dus) is het natuurlijk ook heel logisch dat ik naar een Fiat dealer zou rijden als er iets aan één van de voertuigen zou mankeren?

    Als er een knipperlichtje kapot is kan je 11 euro aftikken (dat rekenen ze bij Renault alleen al voor dat lampje) bij je dealer, of je kan het voor 1,25 zelf even doen.

    Bij Apple kan je dus NIETS meer zelf doen. B.t.w. kan ik bij mijn Renault Scénic ook nauwelijks zelf lampjes meer vervangen, omdat daarvoor de complete voorbumper moet worden gedemonteerd. .;) Dat is tegenwoordig bij veel merken ook een plaag aan het worden.

     

  • Profielfoto
    hansz

    KarelWillem op 1 november 2020 19:03

    hansz op 1 november 2020 18:29
    Als ik een Mercedes of BMW zou rijden (niet dus) is het natuurlijk ook heel logisch dat ik naar een Fiat dealer zou rijden als er iets aan één van de voertuigen zou mankeren?

    Als er een knipperlichtje kapot is kan je 11 euro aftikken (dat rekenen ze bij Renault alleen al voor dat lampje) bij je dealer, of je kan het voor 1,25 zelf even doen.

    Bij Apple kan je dus NIETS meer zelf doen. B.t.w. kan ik bij mijn Renault Scénic ook nauwelijks zelf lampjes meer vervangen, omdat daarvoor de complete voorbumper moet worden gedemonteerd. .;) Dat is tegenwoordig bij veel merken ook een plaag aan het worden.

     

    Alle zaken met elektronica is tegenwoordig moeilijk zelf te vervangen en eerlijk gezegd wil ik zelf helemaal niks aan mijn toestel repareren als er wat stuk zou gaan, dat laat ik liever aan Apple over. Ook in de tijd dat ik Android toestellen had heb ik nooit een gebroken scherm of andere ernstige beschadiging meegemaakt. (ik praat gelukkig niet met mijn handen).

  • Profielfoto
    Zweef

    hansz op 1 november 2020 18:29
    Als ik een Mercedes of BMW zou rijden (niet dus) is het natuurlijk ook heel logisch dat ik naar een Fiat dealer zou rijden als er iets aan één van de voertuigen zou mankeren?

    Het is helemaal niet gek om naar een Bovag garage te gaan voor het onderhoud aan je Sterretje of je Beemer, stuk goedkoper dan je nieren in te leveren bij de dealer.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Als er zoiets was als een Bovag voor telefoonreparateurs, dan misschien wel. Bij mij in de buurt is ook zo’n telefoonwinkel, die wordt gerund door een paar jonge gasten en die zou ik mijn iPhone niet toevertrouwen.

  • Profielfoto
    Tee Loo

    Hallo allemaal, voordat we Apple onterecht afbranden, de auto-industrie is al jaren bezig eigen onderhoud onmogelijk te maken.

    Bijna alle grote merken hebben speciale software nodig voor een groot aantal zaken.

    Apple doet gewoon mee met die trend.

     

  • Profielfoto
    SvS

    Accu’s iPhone laten vervangen door een onafhankelijke mac-ICT’er, gewoon in de buurt, met ’n uurtje was hij klaar. Oud medewerker van Apple. Goedkoper en sneller.

    Wat auto’s betreft, het is inderdaad minder leuk geworden. Ik vond het ook leuk om lampen zelf te vervangen in oudere auto’s van toen, oid. Nu wordt dat ons meer onmogelijk gemaakt en van ons ook meer geld voor gevraagd, omdat monteurs er ook veel tijd kwijt mee zijn, een win-win situatie dus voor automerken.

  • Profielfoto
    Frans

    De System Configuratie-app is inmiddels echt onmisbaar, en daar hebben alleen Apple zelf en gecertificeerde reparateurs toegang toe.

    Daar is toch niks mis mee? Is het niet prettig te weten dat iemand die je spullen repareert gecertificeerd is, er dus verstand van heeft en de reparatie goed zal uitvoeren? Belet Apple mensen Apple gecertificeerd reparateur te worden, niet toch?