Amazon en Apple doen ‘te weinig’ om elektronisch afval te beperken

Door: Wesley Akkerman - 7 reacties
Amazon iPhone 11 deal
(Afbeelding: AFP / Ina Fassbender)

Grote bedrijven als Amazon en Apple zouden verantwoordelijk gesteld moeten worden voor het verzamelen, recyclen en repareren van hun eigen producten. Zodoende kan het elektronisch afval met 155.000 ton teruggedrongen worden in alleen al het Verenigd Koninkrijk. Dat schrijft The Guardian.

Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door een Brits committee dat hiervoor opgericht is. Het Verenigd Koninkrijk loopt achter op andere landen als het gaat om het creëren van een circulaire economie voor elektronisch afval. Het VK is verantwoordelijk voor gigantisch veel e-waste, en staat wereldwijd op de tweede plek achter Noorwegen. Dat komt onder meer doordat het land niet goed omgaat met het elektronische afval. Veel afval belandt op de stort, wordt verbrand of wordt overzees gedumpt. De wetgeving stelt producten en winkeliers hier verantwoordelijk voor, maar ze voldoen niet in hun verantwoordelijkheid.

Amazon en Apple moeten meer doen tegen e-waste

Naar schatting verdwijnt zo’n veertig procent van dit afval in het buitenland en in sommige gevallen gebeurt dat op illegale wijze. En dat is zonde, omdat veel van die apparaten nog onderdelen en materialen bevatten die we prima kunnen hergebruiken, waardoor natuurlijke bronnen vaker met rust gelaten kunnen worden. Dit is een belangrijk middel voor een duurzame toekomst. Online retailers als Amazon en eBay ontspringen de dans in het VK, omdat ze niet aangezien worden als retailers of producten. Daardoor kunnen ze ook niet wettelijk verplicht worden om e-waste te verzamelen en te recyclen.

Apple Store Black Friday
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: AFP / Philip Fong)

Aangezien online verkoop in de laatste jaren alleen maar toegenomen is, nog los van de aanhoudende pandemie, vormt dat een groot probleem voor één van de grootste elektronische afvalproducten ter wereld. Daarnaast is het zo dat sommige fabrikanten vaak inbouwen dat apparaten slechts een paar jaar meegaan, zodat mensen gedwongen worden een nieuwe te kopen. Bedrijven als Apple helpen ook niet, omdat ze zaken als lijm gebruiken in hun devices, waardoor reparaties uitvoeren meestal moeilijk gaat. Maken is vaak duur, waardoor het “economisch beter is” om een nieuwe te kopen.

Het committee heeft een aantal ideeën om elektronisch afval tegen te gaan:

  • het recht op reparatie laten vastleggen in de wet
  • korting geven op btw die geldt voor reparaties
  • producenten verplichten om producten in te zamelen en te betalen voor recycling
  • Ambitieuze plannen voor de lange termijn presenteren in het kader van recycling

Reactie van Apple

Apple heeft gereageerd op wat het committee stelde en laat weten dat dergelijke praktijken niet uitgevoerd worden. Het bedrijf stelt dat het consumenten aanspoort oude telefoons terug te sturen, zodat die refurbished verkocht kunnen worden of gestript voor onderdelen.

The Guardian

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    whaha

    Draagt Black Friday nu bij aan extra afval?

    Of worden de producten die verkocht worden juist anders afval als ze níet verkocht worden?

    Ik keek laatst naar televisies en ik zag er geen enkele uit 2018, dat vond ik maar raar…

  • Profielfoto
    MrMo

    Ik vind dat Apple (en andere bedrijven) moeten worden gedwongen om hun productie reparatie vriendelijk te maken.Dingen als afwijkende schroeven, alles vastplakken en andere maatregelen om reparatie te ontmoedigen moeten worden verboden. Ook andere maatregelen voor “planned obsolesce” moeten verboden worden.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Verwijderingsbijdrage. Soort van statiegeld dat je vooraf betaalt en de producent naderhand weer aan je teruggeeft wanneer je het oude product weer inlevert. De producent is verplicht zijn eigen “afgewerkte” rommel dan weer op te ruimen.

  • Profielfoto
    pruus

    Ja, en elk jaar minimaal 4 nieuwe modellen uitbrengen. Dat is aanjagen van het consumeren, en dus afval. Als het zulke goede toestellen zijn, waarom dan elk jaar weer zoveel nieuwe modellen?

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Mijn broek zakt hier echt af. Als je ziet hoe lang dat je kunt doen met bv een iphone t.o.v. een gemiddelde Android die na 2 jaar al afgeschreven is gaan we nu Apple aanspreken op “te weinig doen”….

    [Aangepast door moderator]

  • Profielfoto
    Ruwepit

    pruus op 27 november 2020 16:46
    Ja, en elk jaar minimaal 4 nieuwe modellen uitbrengen. Dat is aanjagen van het consumeren, en dus afval. Als het zulke goede toestellen zijn, waarom dan elk jaar weer zoveel nieuwe modellen?

    Beetje kromme redenatie. Alsof iedereen na 1 jaar zijn telefoon verkoopt

  • Profielfoto
    hansz

    Omdat het een commercieel bedrijf is, en geen sociale instelling. Ik snap dit soort reacties niet zo want Apple heeft een marktaandeel van rond de 20%. De rest gaat naar Android maar daar wordt niet over gesproken. Los daarvan is Apple de enige die hun gebruikers de gelegenheid geeft om je oudere toestel in te leveren als je een nieuwe toestel koopt. Je krijgt er zelfs geld voor. Wat moet Apple nog meer doen dan? Hun gebruikers dwingen om oude spullen in te leveren? Als gebruiker ben je hier zelf ook verantwoordelijk voor. Natuurlijk is het veel gemakkelijker om dit op Apple af te schuiven.